سازمان ملل و دو هزار روز جنگ علیه یمن

سه شنبه 1 مهر 1399 - 13:9:15
سازمان ملل و دو هزار روز جنگ علیه یمن

تهران - الکوثر : جنگ یمن از دو هزار روز نیز عبور کرد. ماحصل محسوس این جنگ بروز بزرگترین فاجعه انسانی در یمن است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سوال مهم این است که سازمان ملل متحد در دو هزار روزی که از این جنگ می گذرد، چگونه عمل کرده است؟ 

سازمان ملل متحد مهم‌ترین بازیگر بین المللی نظم جهانی است. وظیفه اصلی این سازمان مطابق منشور آن، ایجاد، حفظ و گسترش صلح و امنیت بین‌المللی است. جنگ ائتلاف سعودی ضد یمن از 26 مارس 2015 آغاز شد و اینکه تاکنون بیش از 2 هزار روز از این جنگ می‌گذرد و هنوز چشم‌اندازی برای پایان آن دیده نمی‌شود، به منزله این است که سازمان ملل متحد نتوانسته است ماموریت اصلی خود یعنی پایان دادن به درگیری‌ها و ایجاد صلح در یمن را انجام دهد. 
از زما آغاز جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن تاکنون، سازمان ملل متحد سه نماینده ویژه در امور یمن داشته است.
«جمال بن عمر»، سیاستمدار مغربی تنها یک ماه نماینده سازمان ملل در امور یمن پس از آغاز جنگ بود و در آوریل 2015 جای خود را به «اسماعیل ولد الشیخ»، دیپلمات موریتانیایی داد.
ولد الشیخ فوریه 2018 و پس از حدود 3 سال جای خود را به «مارتین گریفیتس»، دیپلمات انگلیسی داد. این موضوع که نه تنها جنگ علیه یمن متوقف نشد بلکه حتی از شدت جنگ نیز کاسته نشد، نشان می‌دهد نمایندگان سازمان ملل در امور یمن در ماموریت خود موفق نبودند. در این خصوص دلایل متعددی وجود دارد.
دلیل نخست این است که اساساً سازمان ملل متحد در جنگ یمن به عنوان یک «میانجی بی‌طرف» ایفای نقش نکرد. میانجی بی‌طرف در گام نخست باید برای پایان دادن به جنگ و درگیری تلاش کند، اما سازمان ملل متحد بدون پایان دادن به درگیری تلاش کرد نظم سیاسی یمن را سازماندهی کند، نظمی که نسخه آن از واشنگتن و ریاض نوشته شده بود.
در همین راستا، «ابراهیم الدیلمی»، سفیر یمن در ایران با متهم کردن مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل متحد به طرفداری از ائتلاف متجاوز، گفت: «او هیچ‌گاه یک میانجی بی‌طرف نبوده، مواضع او شبیه انگلیسی‌ها است و این روند باعث طولانی‌تر شدن جنگ شده است.»
به عبارت بهتر، سازمان ملل در این جنگ در زمین مخالفان دولت نجات ملی یمن قرار گرفت. به همین دلیل نیز دولت نجات ملی یمن به سازمان ملل متحد برای میانجی‌گری اعتماد نکرد.
دلیل مهم دیگر این است که سازمان ملل متحد موجودیت مستقلی از کشورها و به خصوص قدرت‌های بزرگ نیست. این سازمان به خصوص به لحاظ سیاسی و مالی وابستگی زیادی دارد. تنها اقدام مهمی که از سوی سازمان ملل در دو هزار روز گذشته انجام گرفت این بود که نام عربستان سعودی را در لیست سیاه ناقضان حقوق کودک قرار داد، اما همین اقدام هم ناقص ماند چراکه سازمان ملل به لحاظ سیاسی تحت فشار آمریکا و به لحاظ مالی تحت فشار چند کشور سرمایه دار عربی قرار گرفت و نهایتاً نیز مجبور شد نام عربستان را از این لیست خارج کند.
در واقع، سازمان ملل متحد در قامت یک سازمان حقوقی ایجاد شد، اما تحت تأثیر منافع سیاسی قدرت‌های غربی و متحدان آنها قرار گرفت و این در موضوع یمن کاملاً مشهود است. 
با توجه به همین وضعیت، «فضل ابوطالب» دبیرکل دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در خلال نشست فراگیر احزاب و تشکلهای سیاسی در صنعاء به مناسبت گذشت دو هزارمین روز ایستادگی و مقاومت ملت یمن در برابر تجاوزگری و محاصره گفت: «تجاوز به یمن و محاصره این کشور با همدستی بین‌المللی و سازمان ملل ادامه دارد که این همدستی، متجاوزان را به ادامه ارتکاب جنایات جنگی و جنایات ضد بشری خود تشویق کرده است.» 
در واقع، ناکارآمدی سازمان ملل متحد عامل مهمی در طولانی شدن جنگ یمن و گذشت بیش از دو هزار روز از این جنگ است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 1 مهر 1399 - 12:24:48