دو هزار روز جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن

دو شنبه 24 شهریور 1399 - 19:23:19
دو هزار روز جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن

تهران - الکوثر : دو هزار روز از جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن می گذرد و با وجود وقوع فاجعه انسانی، اما هنوز چشم انداز روشنی برای پایان دادن به این جنگ وجود ندارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن از 26 مارس 2015 آغاز شد. محمد بن سلمان که در زمان آغاز این جنگ وزیر دفاع سعودی بود و همچنان نیز این سمت را بر عهده دارد، مدعی شده بود کمتر از یک ماه این جنگ را با شکست انصارالله یمن خاتمه می دهد. با گذشت 2 هزار روز از جنگ سه رخداد مهم قابل مشاهده است.

رخداد نخست، بروز فاجعه انسانی در اثر این جنگ نامتقارن است. مرکز حقوق بشری «عین الانسانیه» اعلام کرد طی دو هزار روز گذشته 16 هزار و 978 شهروند یمنی بر اثر حملات زمینی، هوایی و دریایی ائتلاف سعودی کشته شده ‌اند که سه هزار و 790 نفر از آنها کودک و 2 هزار و 381 نفر زن هستند. مطابق این گزارش، 26 هزار و 203 نفر نیز زخمی شده اند که چهار هزار و 89 نفر آنها کودک و 2  هزار و 780  نفر زن هستند.

علاوه بر این، در اثر این جنگ بیش از 3 میلیون یمنی آواره شده اند. حدود 90 هزار نفر نیز در اثر تبعات غیرمستقیم جنگ از جمله بیماری و گرسنگی جان خود را از دست داده اند. مجموع این وضعیت به همراه از بین رفتن بیش از 80 درصد از زیرساخت های یمن سبب شد آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در چند نوبت اعلام کرد یمن با بزرگترین فاجعه انسانی دهه های اخیر نظام جهانی مواجه است. 

رخداد دوم، تغییر موازنه قدرت در عرصه نظامی این جنگ است. زمانی که جنگ علیه یمن آغاز شد ارتش این کشور و انصارالله از موقعیت نظامی مناسبی برخوردار نبودند، اما با گذشت زمان قابلیت های نظامی یمنی ها به خصوص در حوزه موشکی و پدافندی به حدی رشد پیدا کرده که ضربات سنگینی به ائتلاف سعودی وارد کردند. طی یک سال گذشته چهار دور عملیات بازدارندگی انجام شد. در این عملیات ها مناطق راهبردی و استراتژیک عربستان سعود هدف موشک ها و پهپادهای یمنی قرار گرفت. 

عملیات­‎های چهارگانه بازدارندگی که در جغرافیای مختلف عربستان سعودی انجام شد به خصوص عملیات بازدارندگی چهارم در ژوئن گذشته که نمادهای اطلاعاتی و نظامی عربستان را هدف قرار داد، ثابت می­ کند انصارالله یمن به مرحله ­ای از قدرت بازدارندگی رسیده که توان ضربه ­های سنگین ­تر به آل سعود و افزایش هزینه ­های جنگ را برای عربستان سعودی دارد.

سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن پس از عملیات بازدارندگی چهارم گفت: «توان تهاجمی پهپادهای ما نسبت به سال قبل ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.» قابلیت نظامی یمن در حالی افزایش قابل ملاحظه ای داشته و سبب تغییر موازنه قدرت در این جنگ شده که ائتلاف سعودی از زمان آغاز جنگ تا کنون یمن را مورد محاصره همه جانبه قرار داده است. 

رخداد سوم، وقوع درگیری های درون ائتلافی میان عربستان سعودی و امارات و میان مزدوران آنها است. در واقع، نه تنها در اثر این جنگ منصورهادی که به ادعای عربستان قدرت مشروع در یمن است، به صنعا، پایتخت بازنگشته بلکه دولت مستعفی منصورهادی در جنوب یمن نیز با رقیب جدی به نام شورای انتقالی جنوب مواجه است. عربستان به خصوص در یک سال اخیر تلاش زیادی انجام داد دولتی فراگیر با حضور شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی منصورهادی تشکیل دهد، اما این تلاش ها تاکنون نتیجه ای نداده و درگیری ها در مناطق جنوب یمن تشدید شده است. 

مجموع این تحولات نشان می دهد با گذشت 2 هزار روز از جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن همچنان چشم انداز روشنی برای پایان دادن به این جنگ وجود ندارد. سکوت حمایت آمیز جامعه جهانی در مقابل جنایت های ائتلاف سعودی نیز امیدواری ها برای پایان دادن جنگ را به پائین ترین سطح رسانده است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 24 شهریور 1399 - 17:58:24