فضائل زینب کبری (س) از زبان بزرگان اهل سنت

یک شنبه 16 شهریور 1399 - 16:30:50
فضائل زینب کبری (س)  از زبان بزرگان اهل سنت

تهران- الکوثر: علما و ائمه اهل‌سنت به خاندان عصمت و طهارت نبی مکرم اسلام (ص) عشق و ارادت دارند و زینب کبری (س) را نیز به عنوان نواده رسول گرامی اسلام (ص) عزیز و گرامی می‌دارند و با تمام وجود در برابر شخصیت آن حضرت کرنش می‌نمایند و اعتقاد درونی خویش و خضوع و خشوع خود را بر زبان و قلم اظهار می‌کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، طبق پژوهشی که انجام گرفته، تاکنون بیش از یک‌صد و هفتاد کتاب مستقل [۱] و صدها مقاله درباره فضائل و مقام علمی و معنوی حضرت زینب سلام الله علیها نوشته شده است. اساس این امر دو مطلب ذیل می‌تواند باشد:
اول: زینب کبری سلام الله علیها تربیت‌یافته بیت رسالت و نبوت و آیینه تمام‌نمای عفت فاطمی و اصالت محمدی و شجاعت علوی است. او دختر امیرمؤمنان، علی (ع) و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است. رسول گرامی اسلام (ص) او را تکریم نموده و بر او ارج نهاده، سخن و کلام او را می‌شنیده و بر آن تحلیل داشته است.
دوم: شخصیت ذاتی حضرت زینب کبری (س) از بدو تولد تا لحظه رحلت عامل دیگری بوده که زندگی سراسر افتخار این بانو را از دیگر بانوان جدا ساخته است و در همه فراز و نشیب‌ها فطرت خداشناسی و اوصاف رحمانی در وجودش تبلور یافته است و از این رو در صبر و مقاومت، پاکدامنی و عفاف، پشتکار و ایمان، زهد و پارسایی و... زبانزد خاص و عام گردیده است.

اینک از باب ذکر نمونه سخنان بعضی از شخصیت‌های اهل قلم جامعه اهل سنت را می‌آوریم:
الف) جلال‌الدین سیوطی در رساله «زینبیه» خویش می‌نویسد: «زینب در زمان جدش رسول خدا پا به عرصه جهان گشود و در دامن وی پرورش یافت. او هوشمندی توانا و دوراندیش و دارای قلبی پرقوت و پرصلابت بود». سپس می‌افزاید: «حسن‌بن‌علی هشت سال قبل از رحلت پیامبر خدا و حسین‌بن‌علی هفت سال قبل از آن و زینب کبری نیز پنج سال قبل از رحلت آن بزرگوار به دنیا آمده‌اند، پس زینب پنج سال از عمر خویش را در کنار پیامبر خدا گذرانده و تربیت یافته است.»
زینب، دختـر علـی‌بن‌ابـی‌طالـب، از جـملـه زنان بـا فضیلت و بزرگواری است که دوراندیشی و فکر با عظمتی داشت. او همراه برادرش حـسین‌بن‌علی در واقعه کربلا حضور داشت، به امر یزیدبن‌معاویه آن خانم را به همراه دیگر اسرا به شام و شهرهای مختلف بردند که در شام زینب کبری در برابر یزید خطبه‌ای غرا خواند.
ب) شیخ عزالدین معروف به ابن‌اثیر جزری می‌نویسد: «زینب دختر علی‌بن‌ابی‌طالب، مادرش فاطمه دختر رسول خدا بود. او در زمان پیامبر خدا به دنیا آمد و مقداری از زندگی آن حضرت را درک نمود. زینب تنها خانم متفکر و دانشمندی بود که از قوت فکر بالایی برخوردار بود. پدرش وی را به ازدواج عبدالله‌بن‌جعفر درآورد. خداوند به وی فرزندانی عنایت کرد که نام آنان علی، عون اکبر، عباس، محمد و ام‌کلثوم بوده است. او در واقعه کربلا همراه برادرش حسین‌بن‌علی بود. بعد از شهادتش به همراه قافله روانه شام گشت و در برابر یزید‌بن‌معاویه خطبه‌ای شیوا و پرمعنی ایراد کرد که در کتاب‌های تاریخی ذکر شده. ایراد آن خطبه درایت و عقل و اندیشه و قدرت بالای قلبی وی را می‌رساند.» [۲]
ج) استاد محمد فرید وجدی: «زینب، دختر علی‌بن‌ابی‌طالب، از جمله زنان با فضیلت و بزرگواری است که دوراندیشی و فکر با عظمتی داشت. او همراه برادرش حسین‌بن‌علی در واقعه کربلا حضور داشت، به امر یزیدبن‌معاویه آن خانم را به همراه دیگر اسرا به شام و شهرهای مختلف بردند که در شام زینب کبری در برابر یزید خطبه‌ای غرا خواند.» [۳]
د) محمد غالب شافعی مصری: او که از نویسندگان مقتدر مصری است در مجله «الاسلام» سال اول شماره ۲۷ علاقه و عشق خود را به زینب چنین می‌نگارد: «یکی از بزرگترین زنان اهل‌بیت از نظر حسب و نسب و از بهترین بانوان طاهره که دارای روحی بزرگ و مقام تقوی و آیینه سر تا پا نمای رسالت و ولایت بوده، حضرت سیده زینب دختر علی‌بن‌ابی‌طالب می‌باشد که به نحو کامل او را تربیت کرده بودند و از پستان علم و دانش خاندان نبوت سیراب گشته بود. به حدی که در فصاحت و بلاغت یکی از آیات بزرگ الهی گردید و در حلم و کرم و بینایی و بصیرت و تدبیر کارها در میان خاندان بنی‌هاشم و بلکه عرب مشهور شد و میان جمال و جلال و سیرت و صورت و اخلاق و فضیلت را جمع کرده بود. شب‌ها در حال عبادت و روزها را روزه داشت و به تقوا و پرهیزگاری معروف بود.» [۴]

نویسنده: علی رحیمی

پی‌نوشت: 

[1]. فاطمه الزهراء بهجه قلب المصطفی، ج 2، ص 636-637.
[2]. زینب الکبری، علامه جعفر نقدی، ص 19 - 18.
[3]. اسدالغابه فی معرفه الصحابه، ابن‌اثیر، ج 7، شماره 6961.
[4]. دائره معارف القرن العشرین، ج 4، ص 796 - 795. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


یک شنبه 16 شهریور 1399 - 15:57:44