علل و اهداف برکناری فرماندهان نظامی سعودی

سه شنبه 11 شهریور 1399 - 20:45:55
علل و اهداف برکناری فرماندهان نظامی سعودی

تهران - الکوثر : سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در فرمانی شماری از مقامات وزارت دفاع این کشور را برکنار و حکم بازجویی از آنها را صادر کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، از جمله افرادی که توسط ملک سلمان برکنار شده اند ، سپهبد ستاد «فهد بن ترکی آل سعود» فرمانده ائتلاف سعودی در جنگ یمن و «عواد بن عید البلوی» فرمانده نیروهای مرزبانی هستند و دستور بازجویی از شماری از افسران و کارمندان غیرنظامی وزارت دفاع نیز صادر شد.

پس از روی کار آمدن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان در مه 2017 برکناری مقامات و شاهزاده ها در دستور کار قرار گرفت. پیش از این در فوریه 2018 نیز فرماندهان نیروهای زمینی و هوایی ارتش عربستان از سمت خود برکنار و حداقل 20 نظامی نیز به بهانه مبارزه با فساد بازداشت شدند.

اکنون نیز برکناری فرمانده ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن و دیگر افسران وزارت دفاع به بهانه معاملات مالی مشکوک در وزارت دفاع انجام شد. با این حال، به نظر می رسد دلایل واقعی برکناری شخصیت های نظامی به خصوص فرمانده ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن، موضوعات دیگری از جمله ناکامی در این جنگ است.

عربستان سعودی از مارس 2015 جنگ علیه یمن را آغاز کرد. برآورد اولیه این بود که جنگ کمتر از یک ماه با شکست انصارالله و بازگشت منصورهادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن به صنعا، پایتخت، خاتمه می یابد. 66 ماه از جنگ یمن می گذرد، اما نه تنها آل سعود موفق به شکست انصارالله و بازگرداندن منصور هادی به صنعا نشده بلکه انصارالله و متحدانش در صنعا دولت نجات ملی را تشکیل داده و امروز سازمان یافته ترین گروه سیاسی یمن محسوب می شوند.

در عین حال، دولت مستعفی یمن در بدترین شرایط قرار گرفته و شورای انتقالی جنوب را به عنوان رقیبی جدی در کنار خود می بیند و تلاش های ریاض برای تشکیل دولت وحدت در جنوب یمن نیز تاکنون نتیجه ای نداده است. 

به لحاظ نظامی نیز ارتش و کمیته های مردمی یمن ضمن اینکه در تحولات داخلی این کشور دست برتر دارند، در مقابل عربستان سعودی نیز قابلیت و توانمندی خود را افزایش داده، به نحوی که ضربات سنگینی به عربستان و متحدانش وارد کردند. 

بنابراین، اگرچه در فرمان ملک سلمان به مبارزه با فساد به عنوان دلیل اصلی برکناری سپهبد ستاد «فهد بن ترکی آل سعود» فرمانده ائتلاف سعودی در جنگ یمن اشاره شده، اما ناکامی وی در این جنگ عامل واقعی برکناری از سمت فرماندهی ائتلاف سعودی است چرا که فساد موضوعی سازمان یافته در ساختار قدرت عربستان است. محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در واکنش به برکناری فرمانده نیروهای مشترک ائتلاف سعودی در جنگ یمن در توئیتی نوشت: «تصمیم به برکناری ترکی خوب است، اما اگر برای توقف جنگ انجام گرفته باشد.»

نکته دیگر این است که تغییرات در وزارت دفاع و نیروهای مسلح عربستان که پیش از این نیز در سطح گسترده ای انجام شده بود، در شرایطی انجام می شود که محمد بن سلمان همزمان با تصدی ولیعهدی سعودی، همچنان از سال 2015 تاکنون وزیر دفاع عربستان سعودی نیز است. بنابراین، تغییرات با دستور محمد بن سلمان انجام می شود.

از یک سو، مسئولیت شکست در جنگ علیه یمن از بن سلمان سلب می شود و فرماندهان نظامی مسئول این شکست معرفی می شوند و از سوی دیگر، محمد بن سلمان به بهانه مبارزه با فساد، مقامات را برکنار می کند و ضمن کسب محبوبیت در قالب شعار مبارزه با فساد، افراد وفادار و نزدیک به خود را در سمت های مهم منصوب می کند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 11 شهریور 1399 - 16:27:23