آمریکا و مصادره غیرقانونی نفت سوریه

پنج شنبه 6 شهریور 1399 - 22:24:2
آمریکا و مصادره غیرقانونی نفت سوریه

تهران - الکوثر : سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه ای در حاشیه سومین نشست کمیته قانون اساسی سوریه، مصادره غیرقانونی نفت این کشور توسط آمریکا را محکوم کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، نفت یکی از منابع اصلی درآمد حکومت سوریه است. این کشور پیش از آغاز جنگ با تروریستها در سال ۲۰۱۱، روزانه حدود ۳۸۰ هزار بشکه نفت تولید می ‌کرد. آمریکا و شبه نظامیان کرد مورد حمایت آن بر مناطق نفت خیر شرق و شمال شرق سیطره دارند. اخیراً یک شرکت آمریکایی با شبه نظامیان کرد نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در خصوص میدان های نفتی تحت سیطره این شبه نظامیان قرارداد امضا کرد که مورد تائید دولت آمریکا نیز قرار گرفت. 

"لیندسی گراهام"، سناتور جمهوریخواه آمریکا اخیراً اعلام کرد "مظلوم عبدی"، فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه به وی اطلاع داده است که قراردادی بین یک شرکت آمریکایی و این نیروها درباره میدان‌ های نفتی شمال شرقی سوریه امضا شده و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز این قرارداد را ورد تائید قرار داده است. 

آمریکا و شبه نظامیان کرد اعلام کردند برای «مدرن سازی» میدان های نفتی این قراردادها را امضا کردند، اما به نظر می رسد مهمترین هدف آمریکا از مصادره غیرقانونی نفت سوریه، افزایش توانمندی مالی شبه نظامیان کرد است. منطقه تحت کنترل کُردها در شمال شرق سوریه روزانه 45 هزار بشکه تولید نفت دارد که ارزش این میزان از نفت با قیمت‌ های کنونی (حدود 50 دلار) در بازارهای جهانی 800 میلیون دلار در سال است. این مبلغ می تواند درآمد خوبی برای شبه نظامیان کرد ایجاد کند. 

نکته مهم اینکه؛ واشنگتن درصدد است با فروش نفت میادین شمال شرق سوریه و افزایش قدرت مالی شبه نظامیان، رفتارهای واگرایانه این شبه نظامیان را تقویت کند.

«جاناتان هافمن» سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، اکتبر سال گذشته گفت: درآمد نفت به آمریکا نمی‌ رود، به نیروهای دموکراتیک سوریه می ‌رسد. در واقع، قابلیت مالی می تواند زمینه اجرایی کردن طرح های واگرایانه و یا دست کم شکل گیری نظام فدرالی در سوریه که کردها یکی از مناطق فدرال را تشکیل خواهند داد، فراهم کند. تضعیف دولت مرکزی دمشق در شرایط کنونی راهبرد اصلی آمریکا در قبال سوریه است و توانمند کردن مالی شبه نظامیان کرد نیز با هدف قوی کردن آنها در مقابل دولت مرکزی دمشق انجام می شود.

موضوع دیگر این است که بخشی از درآمدهای نفتی مناطق شرقی سوریه را آمریکایی ها از آنِ خود می کنند. در همین راستا، وزارت دفاع روسیه چندی پیش با اشاره به سرقت منابع نفتی سوریه توسط آمریکا، اعلام کرد ساختارهای آمریکایی با این تجارت غیر قانونی در هر ماه سودی معادل ۳۰ میلیون دلار سود می ‌برند. به نظر می رسد آمریکایی ها که به منطقه غرب آسیا عمدتاً نگاه مادی گرایانه دارند و دونالد ترامپ از اصطلاح «گاو شیرده» برای عربستان سعودی بهره گرفته است، هزینه های حضور نظامیان خود در سوریه را از طریق سرقت منابع نفتی این کشور تامین می کنند. 

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا اواخر سال گذشته میلادی گفته بود با وجود عقب ‌نشینی نظامی از شمال شرقی سوریه، تعداد اندکی از نیروهای آمریکایی در بخش نفتی این منطقه باقی خواهند ماند. ترامپ مدعی شده بود این نیروها به بهانه محافظت از چاههای نفت سوریه در این کشور باقی خواهند ماند. اکنون مشخص شد که محافظت از چاههای نفت سوریه صرفاً ابزار و وسیله ای برای تامین منابع مالی حضور نظامیان آمریکایی و همچنین تقویت گرایشات واگرایانه در سوریه است. 

با توجه به این اهداف، سه کشور ایران، روسیه و ترکیه مصادره نفت آمریکا توسط آمریکا را غیرقانونی دانسته و نفت سوریه را متلق به مردم این کشور اعلام کردند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 6 شهریور 1399 - 18:37:23