انتقاد افغانستان از حامیان منطقه ای طالبان

پنج شنبه 6 شهریور 1399 - 18:38:19
انتقاد افغانستان از حامیان منطقه ای طالبان

تهران - الکوثر : سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان از برخی کشورهای منطقه از جمله پاکستان به دلیل حمایت از طالبان انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  «کبیر حقمل» سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت، برخی کشورهای منطقه از جمله  پاکستان، با اعتباربخشی دیپلماتیک و سیاسی به گروه طالبان از موضع این گروه حمایت می‌کنند.

«کبیر حقمل» افزود، افغانستان دولت مشروعی دارد که تنها نماینده مردم این کشور است.

پیشتر وزارت خارجه افغانستان نیز به دعوت پاکستان و ازبکستان از طالبان برای سفر به این کشورها انتقاد کرده بود و آن را نقض حاکمیت ملی افغانستان خوانده بود.

انتقاد دولت افغانستان از برخی کشورهای منطقه به دلیل آنچه اعتبار بخشی دیپلماتیک  به گروه طالبان خوانده شده است ناشی از ورود این کشورها به روند گفتگوهای صلح در افغانستان است.

موضع انتقادی سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان از ایجاد اعتبار سیاسی برای طالبان پس از آن صورت گرفت که رئیس دفتر سیاسی این گروه به دعوت وزارت خارجه پاکستان در این هفته به اسلام آباد رفت و با برخی مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرد.

انتقاد از برخی  کشورهای منطقه توسط سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در حالی است که از یکسال گذشته تاکنون مقامات این کشور خواهان کمک های منطقه ای و بین المللی به روند صلح افغانستان و برگزاری مذاکرات بین الافغانی شده اند.

محمد علی اخلاقی عضو پارلمان افغانستان می گوید؛

حکومت افغانستان می خواهد همکاری های کشورهای منطقه را در ارتباط با صلح و ثبات در این کشور جلب کند تا از رهگذر برقراری صلح و امنیت در افغانستان منطقه هم با تهدید امنیتی مواجه نباشد و یا حداقل تهدیدهای ناشی از وجود گروه های تروریستی فعال در افغانستان، کاهش پیدا کند.

باید توجه داشت که بخشی از کمک های منطقه ای و بین المللی به روند صلح افغانستان از طریق مذاکره کشورها با  طالبان برای ترغیب این گروه به پیوستن به برنامه آشتی ملی در این کشور است.

درچارچوب این رویکرد دولت افغانستان هم برخی کشورهای منطقه از جمله پاکستان به نقش مشارکت جویانه در روند صلح آن کشور ورود کرده است و با دعوت از ملا برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان برای سفر به اسلام آباد درصدد برآمده است تا به برنامه آشتی ملی افغانستان کمک کند.

در شرایطی که دولت افغانستان خواستار کمک های منطقه ای و بین المللی به روند صلح در آن کشور شده است این پرسش به وجود آید که چرا سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان از پاکستان و برخی کشورهای منطقه درخصوص ورود به روند ارائه این گونه کمک ها که کابل آنرا  اعتبار بخشی دیپلماتیک به طالبان می داند، انتقاد کرده است؟

در پاسخ می توان گفت که افغانستان برغم تاکید بر لزوم کمک های سیاسی خارجی به روند صلح این کشور اما  درحال حاضر هر گونه مذاکره کشورهای دیگر با طالبان برای ترغیب این گروه به برگزاری مذاکرات بین الافغانی را  به دلیل کارشکنی طالبان  در شکل گیری این گفتگوها را تضعیف موقعیت دولت افغانستان می داند.

با توجه به آنکه دولت افغانستان از مجموع 5 هزار زندانی طالبان بیش از 4600 نفر ازآنان را ازاد کرده است اما به دلیل عدم رها سازی بیشتر نیروهای دولتی از زندان های این گروه در قالب اقدام متقابل و مناسب آزادی 320 زندانی باقیمانده طالبان را متوقف کرده است و امید دارد تا کشورهای دیگر از این رویکرد کابل حمایت کنند.

از نظردولت افغانستان در حالی که باید جامعه جهانی فشار خود بر طالبان برای ورود به مذاکرات بین الافغانی را شدت بخشد دعوت برخی کشورها از مقامات این گروه را بر خلاف الزام حمایت منطقه ای و بین المللی از موضع کابل درباره لزوم ازادی بیشتر نیروهای دولتی دربند این گروه می داند وبه  آن معترض است.  

با توجه به چنین رویکردی است که همزمان به حضور ملا برادر در پاکستان عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر پاکستان به تببین ملاحظات کابل در عرصه کمک های منطقه ای به روند صلح افغانستان پرداخته است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 6 شهریور 1399 - 15:25:10