چرخش انگلیس در آستانه هفتمین دور مذاکرات برگزیت

چهار شنبه 29 مرداد 1399 - 14:1:59
چرخش انگلیس در آستانه هفتمین دور مذاکرات برگزیت

تهران- الکوثر: دفتر نخست وزیری انگلیس در آستانه آغاز هفتمین دور مذاکرات برگزیت ابراز امیدواری کرده تا ماه آینده میلادی (سپتامبر) به توافقی درباره آینده روابط تجاری با اتحادیه اروپا دست‌ پیدا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  سخنگوی بوریس جانسون مدعی شد که طرف انگلیسی تلاش خواهد کرد تا در مذاکرات پیش‌رو که از امروز (چهارشنبه) آغاز و تا جمعه ادامه خواهد داشت اختلافات باقی‌مانده با اتحادیه اروپا را مرتفع کند. این درحالیست که دو طرف همچنان در خصوص طیف وسیعی از مسائل با یکدیگر اختلاف نظر دارند و انگلیس با این وجود حاضر به پذیرش پیشنهاد اروپا برای تمدید مهلت مذاکرات نیست.

مذاکرات امروز آخرین دور گفت‌وگوهای فشرده دو طرف است که پیشتر توافق کردند تا مهرماه ادامه پیدا کند.

میشل بارنیه و دیوید فراست مذاکره‌کنندگان ارشد اتحادیه اروپا و انگلیس دیشب در چارچوب ضیافت شام درباره دستورکار مذاکرات پیش‌رو رایزنی کردند.   

میشل بارنیه می‌گوید که توافق برگزیت باید دست‌کم تا اکتبر (مهر/آبان) به توافق برسد تا فرصت برای تصویب آن در دو پارلمان اتحادیه اروپا و انگلیس، پیش از اتمام دوره گذار وجود داشته باشد. وی در آخرین دور مذاکرات برگزیت که در لندن برگزار شد، طرف انگلیسی را متهم کرد که برای خروج از بن‌بست اختلافات، اراده‌ای از خود نشان نمی‌دهد.

از سویی، «دیوید فراست» هم ادعا کرد؛ اتحادیه اروپا حاضر به پذیرش اصولی که طرف انگلیسی بارها در مذاکرات اعلام کرده نیست.

انگلیس ۳۱ ژانویه گذشته (۱۱ بهمن ۹۸) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از ۴۷ سال عضویت ترک کرد و تا آخر سال جاری میلادی و در چارچوب دوره موسوم به گذار، تابع قوانین اتحادیه اروپاست. پس از آن، همه روابط چهار دهه گذشته میان دو طرف متوقف خواهد شد.

دو طرف مایل هستند تا پیش از پایان دوره گذار،  درباره آینده همکاری ‌های دوجانبه به توافق برسند. در غیر این‌ صورت روابط تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا از سال آینده میلادی مطابق با مقررات سازمان تجارت جهانی پیگیری می‌شود که با توجه به چهار دهه روابط دو طرف خسارت‌های مالی هنگفتی را تحمل خواهد کرد.  

مذاکرات دو طرف در پنج ماه گذشته پیشرفت محسوسی را تجربه نکرد و بر همین اساس رئیس بانک مرکزی انگلیس به بانک‌های این کشور هشدار داده که خود را برای احتمال خروج بدون توافق لندن از اتحادیه اروپا آماده کنند. رئیس شورای اروپا هم پیشنهاد تشکیل صندوق مالی برای گذر از شوک برگزیت را مطرح کرده است.

اقتصاد انگلیس که پیش از بحران کرونا، زیر فشار ابهامات ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا قرار داشت، روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد.

برگزیت تا پیش از شیوع کرونا، هزینه‌ای معادل ۱۷۰ میلیارد دلار به اقتصاد انگلیس تحمیل کرد و پیش‌می‌شود که این کشور ۱۴ درصد از قدرت اقتصادی خود (بیشترین میزان در ۷۱ سال گذشته) را تا پایان امسال از دست بدهد.

دولت لندن تاکنون انعطافی را برای توافق با طرف اروپایی که اصلی‌ترین شریک تجاری این کشور به شمار می‌رود نشان نداده بود اما اظهارات جدید سخنگوی جانسون می‌تواند گواهی بر عقب نشینی و اراده جدی لندن برای دستیابی به توافق برگزیت باشد.


چهار شنبه 29 مرداد 1399 - 13:30:10