موضع سید حسن نصرالله درباره انفجار بیروت ؛ شکست جنگ روانی مخالفان

شنبه 18 مرداد 1399 - 20:51:5
موضع سید حسن نصرالله درباره انفجار بیروت ؛ شکست جنگ روانی مخالفان

تهران - الکوثر : سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان شب گذشته در واکنش به انفجار بیروت سخنرانی کرد و ضمن تاکید بر شناسایی عاملان این انفجار، از هر گونه کمک خارجی به لبنان استقبال کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بیروت، پایتخت لبنان سه شنبه گذشته شاهد انفجار مهیبی بود، انفجاری که بیش از 150 کشته و حدود 5 هزار زخمی داشته و خسارت های اقتصادی زیادی نیز بر این کشور تحمیل کرده است. سخنرانی شب گذشته سید حسن نصر الله حاوی نکته های مهمی بود.

اولین محور سخنان سید حسن نصرالله، تاکید بر آمادگی حزب الله لبنان بر ایفای نقش ملی و انسانی خود برای رسیدگی به مصیبت دیدگان انفجار بیروت و همچنین تاکید بر همبستگی ملی برای عبور از این شرایط بود. سید حسن نصرالله در این خصوص گفت: «حزب الله آماده مشارکت در پروژه اسکان آوارگان است.»

دومین محور سخنان سید حسن نصرالله، استقبال از کمک های خارجی برای کاستن از تبعات انفجار بیروت بود. دبیرکل حزب‌ الله گفت: «هیأت‌ های زیادی از کشورهای مختلف به لبنان آمده ‌اند که مهمترین آن، سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه بود. حزب‌ الله به این سفرها و کمک‌ها به دید مثبت نگاه می‌کند؛ به ویژه اینکه اگر این کمک‌ها و سفرها در چارچوب دعوت به اتحاد و همکاری بین گروه‌ ها باشد.» این سخنان سید حسن نصرالله خط بطلان بر جریان سیاسی بود که حزب الله را مانع تعامل در روابط خارجی لبنان با دیگر کشورها معرفی می کند. 

محور سوم، رد قاطع ادعاها در خصوص دخالت داشتن حزب الله در انفجار بیروت بود. پس از انفجار بیروت، برخی رسانه های خارجی به خصوص رسانه های سعودی مدعی شدند مخازن تسلیحاتی حزب الله در بندر بیروت وجود داشته و عامل این انفجار مهیب بود. این ادعاها حتی توسط کاربران عرب فضای مجازی نیز به «سُخره» گرفته شد. سیدحسن نصرالله در سخنرانی شب گذشته خود تاکید کرد: «این که گفته شود انفجار بیروت ناشی از مخازن تسلیحاتی و انبارهای موشکی حزب‌الله است، نهایت ظلم و جنایت در حق ماست. ما قاطعانه و با جدیت وجود هرگونه موشک یا مواد منفجره متعلق به ما در بندر بیروت چه در گذشته و چه در حال حاضر را تکذیب می ‌کنیم.» 

محور چهارم سخنان سید حسن نصرالله، حفظ تهدید علیه رژیم صهیونیستی بود. رژیم صهیونیستی در هفته های اخیر و پس از شهادن رزمنده حزب الله در دمشق، هراس شدیدی بابت واکنش احتمالی حزب الله داشته است. برداشت این رژیم این بود که با انفجار بیروت، تهدید حزب الله کاهش می یابد، اما سید حسن نصرالله در سخنان شب گذشته خود گفت: «ما بندر بیروت را نه مدیریت می‌کنیم و نه سیطره و نظارت بر آن داریم و اصلا نمی ‌دانیم در این بندر چه چیزی وجود دارد. ما بندر حیفا واقع در فلسطین اشغالی را بیشتر از بندر بیروت می‌شناسیم. بندر بیروت مسئولیت ما نیست بلکه مسئولیت حیفا بر عهده ماست؛ چرا که این بندر بخشی از راهبرد دفاع از لبنان است.»

محور پنجم سخنان دبیرکل حزب الله لبنان، حمایت از تحقیق در خصوص انفجار بیروت و مجازات عاملان آن بود. با این حال، سید حسن نصرالله اعلام کرد این تحقیق باید توسط خود لبنانی ها انجام شود و پیشنهاد داد ارتش لبنان پیگیر حقیقت یابی حادثه انفجار بیروت باشد. دبیر کل حزب الله لبنان با پیشنهاد درباره تحقیق توسط ارتش، خط بطلانی بر زاویه داشتن حزب الله با ارتش کشید. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 18 مرداد 1399 - 19:4:30