طرح تجزیه عراق و سوریه هدف نهایی آمریکا

شنبه 18 مرداد 1399 - 17:0:19
طرح تجزیه عراق و سوریه هدف نهایی آمریکا

تهران - الکوثر : مشاور سابق امنیت ملی آمریکا به مقام های آمریکایی توصیه می کند در راستای دستیابی به اهداف منطقه ای خود از تجزیه عراق حمایت­ ­کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، جان بولتون مشاور سابق ترامپ با این ادعا که آمریکا یک سیاست موثر در قبال کردستان عراق ندارد افزود من به این نتیجه رسیده ام که بهتر است عراق تجربه شود و امریکا باید دست‌کم کردستان عراق را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد.

از بولتون به عنوان یک فرد افراطی و تندرو یاد می‌شود و شاید اینگونه تصور شود که دیدگاه او درباره تجزیه عراق متاثر از همین دیدگاه‌های افراطی و حتی جنگ طلبانه وی است که از حمایت جناح راستگرایان برخوردار است.

اما با بررسی عملکرد آمریکا در عراق و سوریه به راحتی می‌توان استنباط کرد که طرح تجزیه عراق و یا سوریه و حتی دیگر کشورهای منطقه به دیدگاه افراطی بولتون محدود نیست و با اینکه او از کاخ سفید اخراج شده اما در عمل همین دیدگاه در عراق و سوریه گام به گام دنبال می شود.

مدیریت تحولات که از سال 2011 از تونس آغاز شد و بهره برداری از این تحولات برای تضعیف حاکمیت ملی با ایجاد ناامنی و حمایت از نیروهای گریز از مرکز، تشکیل شبه نظامیان محلی و حمایت تسلیحاتی و مالی و از این گروه ها بی نیاز کردن گروه های شبه نظامی از بودجه دولتی و رساندن آنها به استقلال مالی با قراردادهای غیر قانونی در حوزه منابع طبیعی که در جغرافیای تحت کنترل این گروه ها وجود دارد از جمله این گام هاست.

در مورد اخیر می‌توان به توافق های غیرقانونی شرکت های نفتی در شمال عراق و هشدار بغداد در این خصوص یا توافق نفتی اخیر شرکت‌های آمریکایی برای استخراج نفت در شرق سوریه با نیروهای گریز از مرکز دموکراتیک سوریه یا همان قسد اشاره کرد.

در این ارتباط تلاش آمریکا برای حفظ نیروهای خود در عراق و سوریه با این وجود که هم پارلمان عراق خواستار اخراج این نیروها شده و هم دولت سوریه حضور این نیروها را غیر قانونی می داند، قابل توجه است.

حفظ نظامیان آمریکایی در عراق یا سوریه فقط به دولت ترامپ اختصاص ندارد. یادآوری این نکته لازم است که پس از اینکه ترامپ اعلام کرد قصد دارد نظامیان آمریکایی را از سوریه خارج کند مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل دموکرات‌هاست طرحی را مخالفت با آن ارائه کرد. تنها دلیل اصرار آمریکا به حفظ نظامیان خود در عراق و سوریه چیزی جز این نیست که تنها با توسل به این نیروها می‌تواند طرح تجزیه را عملی کند.

در غیر این صورت دلیلی ندارد وقتی که دولت های عراق و سوریه به اخراج این نیروها از عراق تاکید می‌کنند، آمریکا به عناوین مختلف بر حفظ این نیروها در این دو کشور اصرار می ورزد.

نگاهی به تحولات دهه اخیر نشان می‌دهد که اگر نقش آفرینی ایران برای حفظ حاکمیت عراق و سوریه نبود قطعا این طرح پس از به وجود آمدن داعش عملی شده بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 18 مرداد 1399 - 12:3:19