اهداف سفر امانوئل ماکرون به بیروت

پنج شنبه 16 مرداد 1399 - 21:14:18
اهداف سفر امانوئل ماکرون به بیروت

تهران - الکوثر : امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه دو روز بعد از حوادث بیروت عازم لبنان شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ماکرون اولین دولتمرد غربی است که در پی انفجارهای مهیب روز سه شنبه بندر بیروت عازم لبنان شده است. رئیس جمهوری فرانسه در این سفر سه هواپیما حامل دارو و امکانات مورد نیاز برای حادثه دیدگان همراه خود به لبنان برده است.

انفجار روز سه شنبه لبنان آسیب زیادی به بندر بیروت مهمترین پایانه واردات و صادرات لبنان وارد کرده  است. این حوادث تبعات اقتصادی و سیاسی برای اقتصاد بحران زده و شرایط سیاسی پیچیده لبنان به دنبال خواهد داشت.

سفر ماکرون به لبنان فراتر از اهداف کمک های بشردوستانه است.

لبنان مستعمره سابق فرانسه بوده و فرانسه همچنان به دنبال نقش آقرینی در عرصه سیاسی لبنان و منطقه است. بخش زیادی از شرایط سیاسی و اقتصادی حال حاضر لبنان بخاطر سیاست های استعماری فرانسه بوده است.

فرانسه به عنوان متحد رژیم صهیونیستی همواره به دنبال تضعیف جریان مقاومت در لبنان بوده است. ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه دو هفته پیش از حادثه بیروت از لبنان دیدار کرده بود.

لودریان در این سفر شرط پرداخت وام صندوق بین المللی پول را آغاز اصلاحات در لبنان اعلام کرده بود. یک بخش عمده ای از این خواسته ها تحت پوشش اصلاحات کاهش نفوذ حزب الله در روند تحولات لبنان است. حزب الله لبنان سد محکمی در برابر سیاستهای تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در لبنان و سطح منطقه است.

حزب الله نوک پیکان محور مقاومت در برابر سیاستهای منطقه ای آمریکا و دولتهای اروپایی و در راس آنها فرانسه است. فرانسه و برخی دیگر از دولتهای اروپایی در یک دهه گذشته هر چه در توان داشتند برای ضربه به محور مقاومت و حزب الله انجام دادند.

سیاستهای بحران آفرینی دولتهای غربی در سوریه از سال 2011 و حمایت از گروههای تروریستی و تکفیری با همین هدف انجام شد. اما این سیاست آنها را به اهدافشان نرساند . فرانسه و هم پیمانان اروپائیش اکنون می کوشند  با قرار دادن نام حزب الله در فهرست گروههای تروریستی عرصه را برای دولت لبنان و جریان حامی مقاومت تنگ کنند.

حوادت بیروت دولت لبنان را در شرایط بسیار سخت سیاسی و اقتصادی قرار داده است. دولتهای غربی پیش از این نشان داده اند موضوعات بشردوستانه تا زمانی برایشان دارای اهمیت است که بتوانند از طریق آن اهداف سیاسی خود را در لبنان پیش ببرند.

دولت لبنان هم اکنون بیش از گذشته به وام صندوق بین المللی پول نیازمند است. موافقت آمریکا و فرانسه با پرداخت این وام به لبنان مسیر پرداخت وام را تسهیل خواهد کرد آنها پیش از این در پس پرده درخواستهای خود برای آغاز اصلاحات اقتصادی خواستار کاهش نقش آفرینی حزب الله در لبنان شده بودند.  

عدنان منصور وزیر خارجه اسبق لبنان دو هفته پیش  در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم درباره اهداف سفر لودریان به لبنان  گفت که فرانسه و اتحادیه اروپا نمی توانند از دایره نفوذ آمریکا خود را خارج کنند بلکه همه سیاست هایشان انعکاس سیاست های آمریکاست. 

وی به فشارهای آمریکا بر لبنان و محاصره این کشور اشاره کرد و گفت که در این بین قانون سزار هم مزید بر علت شده است؛ این قانون فقط دامن سوریه را نگرفته است بلکه گریبان هر کشوری که قصد همکاری و ارتباط با دمشق را داشته باشد، می گیرد و در این بین لبنان، به عنوان همسایه سوریه بیشترین زیان را از ناحیه این قانون متحمل خواهد شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 16 مرداد 1399 - 18:13:57