مرگ تدریجی مردم یمن در میانه جنگ و کرونا

جمعه 10 مرداد 1399 - 18:52:7
مرگ تدریجی مردم یمن در میانه جنگ و کرونا

تهران - الکوثر : "طه المتوکل"، وزیر بهداشت یمن اعلام کرد ادامه جنگ ائتلاف سعودی و شیوع کرونا سبب مرگ تدریجی مردم یمن می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن از 26 مارس 2015 آغاز شد. شصت و پنجمین ماه این جنگ "نامتقارن" که متجاوزان نیز تحت حمایت قدرت های جهانی قرار دارند، در حال سپری شدن است. یمن در اثر این جنگ با فاجعه انسانی مواجه شد که وخیم ترین فاجعه دهه های اخیر جهانی است. الگوی رفتاری عربستان، قدرتهای بزرگ غربی و نهادهای جهانی سه فاکتور اصلی در شکل گیری این فاجعه انسانی است.

عربستان سعودی با بمباران مناطق مختلف یمن و همچنین با محاصره این کشور بازیگر اصلی در شکل گیری فاجعه انسانی در یمن است. بمباران روزانه مناطق مختلف یمن سبب کشته شدن بیش از یکصد هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم و زخمی شدن دهها هزار نفر و آوارگی بیش از سه میلیون نفر و همچنین از بین رفتن بیش از 80 درصد از زیرساخت های یمنی به خصوص در حوزه بهداشت و درمان شده است. 

علاوه بر بمباران، محاصره همه جانبه یمن نیز از سوی عربستان سعودی در 65 ماه گذشته اعمال شده و در تشدید فاجعه انسانی و تبعات غیرمستقیم جنگ نقش داشته است. در این میان، ممانعت از ورود سوخت به یمن تبعات زیادی به لحاظ انسانی در این کشور داشته است. "طه المتوکل"، وزیر بهداشت یمن در این زمینه گفت بیش از چهار هزار بیمار مبتلا به نارسایی کلیه به دلیل عدم دسترسی به مراکز دیالیز و یا توقف کار این مراکز تحت تاثیر این مشکلات قرار گرفته ‌اند؛ مشکلاتی که ناشی از بحران سوخت است که به دلیل جلوگیری از ورود کشتی‌ های سوخت رسانی به یمن به بار آمده است.

بدون تردید، قدرتهای بزرگ غربی نیز در شکل گیری بحران انسانی در یمن نقش دارند. این قدرتها ضمن اینکه در مقابل جنایت ائتلاف سعودی سکوت کرده اند، حمایت اطلاعاتی، تسلیحاتی و سیاسی نیز این ائتلاف انجام داده اند.

در همین حال، قدرت های غربی به رهبری آمریکا با وضع تحریم علیه انصارالله یمن در شدت گرفتن فاجعه انسانی در این کشور نقش دارند. تحریم تکمیل کننده محاصره اعمال شده از سوی ائتلاف سعودی علیه یمن است. "طه المتوکل" در این خصوص نیز گفت: «تحریم و محاصره یمن مانع از تعمیر تجهیزات پزشکی شده است و با گذشت حدود شش سال جنگ و تجاوز علیه یمن و تحریم آن، 93 درصد تجهیزات پزشکی عمر مفید خود را از دست داده‌ اند و تمام دستگاههای شوک از کار افتاده است.»

در کنار این الگوی رفتاری عربستان و قدرت های غربی، شیوع کرونا نیز عامل مهمی در بروز و گسترش فاجعه انسانی در یمن است. میزان شیوع و تلفات کرونا در یمن در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه بسیار اندک است و تنها هزار و 726 نفر به کرونا مبتلا شده و 487 نفر نیز فوت کرده اند، اما نهادهای جهانی بهداشتی که در یمن فعالیت می کردند، به بهانه نگرانی درباره شیوع کرونا از این کشور خارج شده و کمک های بهداشتی به یمن را نیز قطع کرده اند. 

162 مرکز بهداشتی از سوی سازمان ‌های بین المللی به بهانه شیوع کرونا تعطیل شده اند که این خود سبب افزایش شمار مبتلایان و فوتی های کرونا در یمن می شود. در واقع، نهادهای جهانی که تا کنون با سکوت خود در مقابل جنایت های ائتلاف سعودی به گسترش وخامت اوضاع انسانی در یمن کمک کرده اند، اکنون با قطع کمک های بهداشتی برای مقابله با کرونا نیز این نقش خود را تکمیل کرده اند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 10 مرداد 1399 - 18:28:37