روزهای "سخت تر" نتانیاهو در سرزمین های اشغالی

پنج شنبه 9 مرداد 1399 - 16:35:20
روزهای "سخت تر" نتانیاهو در سرزمین های اشغالی

تهران - الکوثر : معترضان صهیونیست در اقدام تازه علیه نتانیاهو، در قالب ماکت "شام آخر" برکناری وی از نخست وزیری اسرائیل را خواستار شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بنیامین نتانیاهو از سال 2009 تا کنون پست نخست وزیری اسرائیل را بر عهده دارد. در سایه حمایت های همه جانبه دولت آمریکا، نتانیاهو تا سال 2019 عملاً مشکل چندانی در راس قدرت اسرائیل نداشته و بدون هیچ رقیب قوی نخست وزیری را بر عهده داشته و کابینه را تشکیل می داد. 
از سال 2019، اما تحولات سیاسی در سرزمین های اشغالی چندان باب میل نتانیاهو پیش نرفته و در یک ماه اخیر نیز بیش از هر زمان دیگری در لبه پرتگاه قدرت قرار گرفته و احتمال سقوط وی قوت گرفته است. 
اگرچه نتانیاهو شیوع کرونا را عامل فشارهای مردمی و شکل گیری بزرگ ترین تجمعات انسانی علیه خود می داند، اما کرونا صرفاً وزن اعتراض ها را افزایش داده و بر جدیت معترضان برای برکنار کردن نخست وزیر افزوده است.  
مشکلات اقتصادی در اثر ناتوانی کابینه نتانیاهو در مقابله با شیوع کرونا تشدید شده، اما این مشکلات به خصوص در یک سال اخیر که رژیم صهیونیستی با بحران سیاسی مواجه بود، وجود داشته است. پرونده های چهارگانه فساد نیز از سال های گذشته وجود داشته است. 
در واقع، آنچه سبب تنزل شدید موقعیت سیاسی نتانیاهو در سرزمین های اشغالی شده، ارجحیت منافع شخصی نتانیاهو بر منافع عمومی و نادیده گرفتن انتظارات عمومی مردم است. مردم با در دست داشتن ماکت "شام آخر" معتقد هستند نتانیاهو به پایان دوران قدرت خود رسیده است. 
نتانیاهو علاوه بر از دست دادن پایگاه مردمی خود، شاهد افزایش نارضایتی در ساختار حزب لیکود علیه خود نیز است چرا که موقعیت حزب لیکود نیز در اثر عملکرد نتانیاهو به خطر افتاده است. 
طبق نظرسنجی جدید رادیو اسرائیل، موقعیت حزب لیکود با از دست دادن ۱۰ کرسی در دو ماه اخیر به سرعت در حال افول است. براساس این نظرسنجی، حزب لیکود در حالی که در ۲۷ مه ۴۱ کرسی را در اختیار داشت، در نظرسنجی جدید تنها ۳۱ کرسی را کسب می‌ کند.
با توجه به این وضعیت، به نظر می رسد روزهای سخت نتانیاهو حتی "سخت تر" نیز شده زیرا علاوه بر مردم، بخشی از اعضای حزب لیکود نیز درصدد برکناری وی از ریاست این حزب و در ادامه نیز برکناری از نخست وزیری هستند. 
پایگاه صهیونیستی "عاروتص شوع" در گزارشی نوشت: "مقامات پیشین و کنونی حزب لیکود که نتانیاهو ریاست آن را بر عهده‌ دارد، در حال توافق برای اقدامی جهت برکناری نتانیاهو از ریاست این حزب و نشاندن شخص دیگری به جای او هستند. مقام‌ های ارشد لیکود می‌ گویند، نتانیاهو اهداف این حزب و همچنین ائتلاف راست‌ گرایان اسرائیل را رها کرده تا به مسائل شخصی خود از جمله پرونده‌های فسادش رسیدگی کند."
نکته حایز اهمیت واکنش نتانیاهو به افزایش اعتراض ها است. حامیان نخست وزیر اسرائیل به تجمع معترضان حمله و شماری را زخمی کردند. این واکنش سبب شد "یائیر لاپید" رئیس حزب یش‌عاتید و رئیس احزاب اپوزیسیون در پارلمان رژیم صهیونیستی گفت دست نتانیاهو به خون معترضان آغشته شده و خشونت و خون ‌ریزی در تل‌ آویو بر گردن نتانیاهو و گماشتگان وی است. لاپید هشدار داد الگوی رفتاری نتانیاهو سبب می شود اسرائیل به سمت جنگ داخلی حرکت کند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 9 مرداد 1399 - 15:1:54