توافق ریاض 2 ؛ ابعاد و پیامدها

پنج شنبه 9 مرداد 1399 - 12:39:28
 توافق ریاض 2 ؛ ابعاد و پیامدها

تهران - الکوثر : عربستان سعودی از توافق جدید میان شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تحولات یمن در حال حاضر دو بعد دارد. بعد نخست شامل ادامه جنگ میان ائتلاف سعودی و دولت نجات ملی یمن است و بعد دیگر نیز شامل افزایش اختلاف و درگیری در مناطق جنوبی یمن میان شورای انتقالی و دولت مستعفی عبد ربه منصورهادی است. 

عربستان سعودی که انتظار داشت طی کمتر از یک ماه انصارالله را از صنعا، پایتخت یمن خارج کند و منصورهادی را به قدرت بازگرداند، اکنون نه تنها در مقابل ارتش و کمیته های مردمی یمن دست برتر ندارد بلکه تمرکز خود را بر پایان دادن به اختلاف های درون ائتلافی قرار داده است. 

اختلاف ها میان شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی منصورهادی از تابستان 2019 روند آشکار و رو به افزایشی را طی کرد. طرفین نوامبر 2019 در ریاض برای پایان دادن به اختلاف ها و تشکیل دولت وحدت در جنوب یمن به توافق رسیدند، اما با گذشت 8 ماه نه تنها دولت وحدت تشکیل نشد بلکه اختلاف ها به شدت افزایش یافته و بر میزان قدرت و مانور شورای انتقالی در مناطق جنوبی یمن افزوده شد. 

با تداوم این روند، عربستان سعودی بار دیگر تلاش های میانجی گرایانه خود میان طرفین درگیر در جنوب یمن را آغاز کرد که مطابق اعلام وزارت خارجه عربستان به توافق جدید میان شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن منجر شد. 

در توافق جدید بار دیگر مقرر شد دولت وحدت ملی در جنوب یمن تشکیل شود که این دولت 24 وزارتخانه خواهد داشت که ظرف 30 روز آینده این کابینه باید تشکیل شود. سهم شورای انتقالی جنوب تنها 4 وزارتخانه است. به نظر می رسد همین موضوع سبب می شود که توافق ریاض 2 نیز به سرنوشت توافق ریاض در نوامبر 2019 منجر شود چرا که شورای انتقالی در تحولات ماههای اخیر نشان داد در مقابل دولت مستعفی دست برتر دارد. از سوی دیگر، مطابق اعلام روزنامه الاخبار، شورای انتقالی جنوب خواستار 8 کرسی وزارتی بود که تنها با 4 کرسی موافقت شده است. 

نکته دیگر این است که در توافق ریاض 2 نیز ادغام نیروهای امنیتی و یکپارچه کردن نیروهای نظامی آمده است، با این تفاوت که در توافق نوامبر 2019 مقرر شده بود نیروهای نظامی شورای انتقالی در وزارت دفاع دولت مستعفی ادغام شوند، اما اکنون نیروهای نظامی تحت ریاست ائتلاف سعودی یکپارچه خواهند شد. این بند نیز با مخالفت های گسترده ای در داخل یمن مواجه خواهد شد زیرا عملاً دولتی که در اثر این توافق تشکیل شود، تحت سلطه عربستان و وابسته به آل سعود خواهد بود. 

موضوع دیگر مروبط به شرایطی است که سبب شد شورای انتقالی جنوب این توافق جدید را که به منزله انصراف از خودمختاری محسوب می شود، پذیرفته است. روزنامه الاخبار در این خصوص نوشت: امارات در 7 ماه اخیر به شورای انتقالی جنوب که وابسته به این کشور است، پولی پرداخت نکرده و این سبب بروز مشکلات مالی برای این شورا و پذیرش شروط توافق شده است. بنابراین با کاهش احتمالی مشکلات مالی شورای انتقالی، توافق ریاض 2 نیز در معرض شکست کامل قرار می گیرد. 

نکته پایانی اینکه بر خلاف نسخه نخست توافق ریاض که گروههای جنوب مانند «حرکة النهضة»، «الائتلاف الجنوبی» و «الحراک الثوری» در آن حضور داشتند، این گروهها در مذاکرات کنونی جایی نداشته و در عمل در جبهه مخالف سیاستهای ائتلاف سعودی-اماراتی قرار دارند. بنابراین توافق ریاض 2 با مخالفان بیشتری در مقایسه با توافق نخست ریاض در نوامبر 2019 مواجه است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 9 مرداد 1399 - 11:30:24