تصاویر کمتر دیده شده قدیمی از مراقد مطهر کاظمین + عکس

دو شنبه 20 مرداد 1399 - 17:33:36
 تصاویر کمتر دیده شده قدیمی از مراقد مطهر کاظمین + عکس

تصاویر کمتر دیده شده قدیمی از مراقد مطهر امام موسی بن جعفر الکاظم (ع) و امام محمد تقی الجواد (ع) در کاظمین عراق را ببینید.

تهران- الکوثر: امام جواد (عليه‌السلام) در سال 220 هجری قمری به دستور معتصم عباسی و به دست ام‌الفضل، دختر مأمون و برادرزاده معتصم كه عنوان همسری آن حضرت را داشت، مسموم و شهيد شدند. ايشان را نيز در جوار قبر جد بزرگوارشان، امام موسی بن جعفر (عليه‌السلام) به خاک سپردند.

بر قبر مطهر آن دو بزرگوار، بقعه و عمارتی بنا كردند و آن را كاظميه ناميدند. از آن پس نام مقابر قريش به كاظميه تغيير کرد. در كنار اين بقعه، مسجدی به نام مسجد باب‌التین يا مسجد كاظميه قرار داشت كه شيعيان از داخل اين مسجد، قبر مطهر آن دو امام بزرگوار را زيارت می‌كردند و به همين سبب بقعه امامين کاظمین به مشهد باب‌التين نيز معروف شد. آن هنگام برای مرقد آن دو امام  عزیز، گنبد و بنايی با چند حجره ساخته و خادمانی را جهت اداره آن انتخاب كرده بودند.

در کنار اين بقعه، باغی بود كه به زبيده خاتون، همسر هارون‌الرشيد، تعلق داشت. اين باغ محل سكونت شيعيان شده بود و آنها در آن‌جا وسايل و تسهيلات لازم برای زائران مرقد را فراهم می‌كردند.

حرمین کاظمین، به امام هفتم شیعیان، امام موسی کاظم (ع) و امام نهم شیعیان، امام محمد تقی ‌(ع) معروف به "محمدجواد" متعلق است که به همین علت منطقه‌ای هم که در آن‌جا به خاک سپرده شدند، به کاظمین یا کاظمیه شهرت دارد و بخشی از شمال بغداد را تشکیل می‌دهد. این دو امام بزرگوار، به ترتیب پدر و پسر امام هشتم امام علی ‌بن موسی ‌الرضا (ع) هستند.

ساخت و بازسازی این آرامگاه مقدس، از حدود هزار سال پیش آغاز شده و در هر حکومتی، آرایش آن تحت تأثیر معماری عصر خود تغییر کرده است. حرم مطهر کاظمین در حال حاضر، از ساخته‌های دوره آغازین صفویه است.




 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 31 تیر 1399 - 11:20:41

دسته بندی :