علل اهمیت سومین انتخابات پارلمانی سوریه طی 8 سال اخیر

یک شنبه 29 تیر 1399 - 18:2:1
علل اهمیت سومین انتخابات پارلمانی سوریه طی 8 سال اخیر

تهران - الکوثر : سومین دور انتخابات پارلمانی سوریه پس از اصلاح قانون اساسی این کشور در سال 2012، امروز یکشنبه برگزار شد. .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، همه پرسی قانون اساسی سوریه روز 26 فوریه 2012 برگزار شد و بیش از 57 درصد مردم در این همه پرسی مشارکت کردند و بیش از 89 درصد نیز به آن رای مثبت دادند.

مطابق قانون اساسی جدید، انتخابات پارلمانی سوریه هر 4 سال یک بار برگزار می شود. نخستین انتخابات پارلمانی پس از اصلاح قانون اساسی در 7 مه 2012 و دومین دور انتخابات نیز 13 آوریل 2016 برگزار شد.  

قرار بود سومین انتخابات پارلمانی پس از اصلاح قانون اساسی در آوریل 2020 برگزار شود، اما به دلیل شیوع کرونا این انتخابات به تعویق افتاد و به 20 مه موکول شد. با این حال، روز 20 مه نیز انتخابات برگزار نشد و به روز 19 ژوئیه موکول شد. 

در انتخابات امروز ، 2 هزار و 100 نامزد در 14 استان سوریه برای 250 کرسی پارلمانی با هم رقابت می کنند. انتخابات پارلمانی سوریه در شرایطی برگزار می شود که این کشور با چالش های مهمی مواجه است. 

کرونا نخستین مشکل کنونی سوریه مانند دیگر کشورهای جهان است. تا کنون 496 نفر در سوریه به کرونا مبتلا شده و 24 نفر نیز در اثر این بیماری فوت شده اند که البته قابل مقایسه با کشورهای دیگر به خصوص در منطقه غرب آسیا نیست و بسیار کمتر از دیگر کشورهای منطقه است. با این حال، ممکن است نگرانی مردم از شیوع کرونا سبب شود میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی کاهش یابد. 

دیگر مشکل پیش روی سوریه، مشکلات عدیده ای اقتصادی است. جنگ حدود 10 ساله خسارت های اقتصادی زیادی برای این کشور به بار آورده است. اقتصاد سوریه کوچک شده و معیشت مردم شدیداً تحت تاثیر جنگ و تبعات آن قرار گرفته است.  

در عین حال، رفتارهای آمریکا از جمله اجرایی کردن قانون موسوم به سزار نیز بر مشکلات سوریه افزوده است. قانون سزار ضمن تحریم های شدید علیه سوریه، کشورهایی که از سوریه حمایت مالی کنند، نیز تحریم می کند. 

"کلی کرافت"، نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد «هدف از قانون سزار محروم کردن نظام سوریه از درآمدها و حمایتی است که برای نقض‌های حقوق بشری از آنها استفاده می‌کند.»

با وجود این ادعا، اما قانون سزار تاثیر مستقیمی بر مردم سوریه دارد و آمریکا انتظار دارد اجرایی شدن این قانون سبب کاهش مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی سوریه شود. در یک ماه اخیر با توجه به تصویب و اجرای قانون سزار از سوی دولت آمریکا ، ارزش پول سوریه به شدت کاهش یافته و نرخ برابری آن در مقابل دلار از 500 به بیش از 2 هزار و 500 لیره رسیده است. 

در کنار چالش کرونا و مشکلات اقتصادی باید به تداوم حضور گروههای تروریستی در برخی از مناطق سوریه از جمله در ادلب و رقه اشاره کرد که بر برگزاری انتخابات در این مناطق تاثیر می گذارد.

برگزاری انتخابات پارلمانی در چنین شرایطی مفهوم مهمی برای سوریه و نظام جهانی دارد. انتخابات پارلمانی بیانگر این است که سوریه از نظم و سامان سیاسی برخوردار است. برگزاری انتخابات پارلمانی می تواند موجب روی کار آمدن دولت جدید در سوریه نیز شود. بدون تردید، مخالفان نظام سوریه تلاش خواهند کرد اعتبار انتخابات پارلمانی در سوریه را زیر سوال برند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


یک شنبه 29 تیر 1399 - 17:40:58