ترکیه و مصر در آستانه رویارویی در لیبی

یک شنبه 29 تیر 1399 - 11:53:47
ترکیه و مصر در آستانه رویارویی در لیبی

تهران - الکوثر : تشدید اختلاف های ترکیه با مصر در امور لیبی ، اختلاف های دو کشور را به سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی کشانده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به اظهارات اخیر همتای مصری خود ، با غیرقانونی دانستن اقدامات اخیر دولت مصر درلیبی و حمایت این کشور ازخلیفه حفتر فرمانده گروه موسوم به ارتش ملی لیبی اعلام کرد:   
کشورش از دولت وفاق ملی لیبی در مقابل مصر حمایت می کند و هرگز مردم لیبی را تنها رها نخواهد کرد.

"عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهوری مصر روز پنج شنبه گذشته ، دخالت نظامی مستقیم کشورش درلیبی را با ادعای دفاع از امنیت ملی هر دودولت قانونی خوانده و تاکید کرده بود:  
"شهر سرت واقع درشمال لیبی و پایگاه هوایی الجفره در مرکز لیبی ، خط قرمز مصر است".
تهدیدهای رئیس جمهوری مصر بویژه در زمینه اعزام نیرو به داخل لیبی درحالی است که ترکیه نوامبر گذشته، با امضای دوتوافقنامه پیرامون حریم دوکشور در دریای مدیترانه و گسترش همکاری های نظامی و امنیتی با دولت "فائز السراج" دولت مستقر درغرب لیبی ، تلاش کرده است اقدامات خود را درزمینه همکاری با دولت مستفر در طرابلس قانونی جلوه دهد. 

درپی تحولات ماه های اخیر، دولت مصر با ارسال نامه های جداگانه به دبیرکل سازمان ملل و رییس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل ، به طور رسمی نسبت به امضای دو توافقنامه همکاری میان ترکیه و دولت وفاق لیبی در زمینه های نظامی و دریایی اعتراض کرد. دولت مصر در نامه خود اقدام آنکارا و طرابلس را نقض توافق "صخیرات" دانست که در سال ۲۰۱۵ میلادی در کشور مغرب با مشارکت طرف های لیبیایی برای پایان دادن به منازعات در این کشور و تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی به امضا رسیده بود.

قاهره در عین حال، امضای دوتوافقنامه همکاری میان ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی را درتعارض با قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل درخصوص لیبی ازجمله قطعنامه شماره ۱۹۷۰ دانسته است. درپی تهدیدهای اخیر مصر، "یاشار یاکیش" وزیر امور خارجه اسبق ترکیه و کارشناس و صاحبنظر فعلی ترکیه درامور سیاسی ، ضمن ابراز نگرانی ازفقدان استفاده از ابزار دیپلماسی ، معتقد است: 
"روند کنونی اختلاف های قاهره و آنکارا درلیبی ، احتمال درگیری میان ترکیه و مصر را تقویت می‌کند".
البته نباید این واقعیت را نادیده گرفت که اعتراض های دولت مصر پس ازنخستین پیروزی های دولت "فائز السراج" مطرح شده است. درحقیقت ، نخستین حضور نظامی ترکیه درلیبی به پیروزی دولت فائز السراج و شکست نیروهای "خلیفه حفتر" مستقر درشرق لیبی منجر شد. همین موضوع نگرانی های برخی ازکشورهای حامی خلیفه حفتر بویژه مصر، امارات ، عربستان را به همراه داشته است.

دولت مصر نگران است که نزدیکی ترکیه به دولت وفاق ملی لیبی مستقر درطرابلس به حضور نیروهای ترکیه درمنطقه شمال آفریقا و دریای مدیترانه منجر شود. بویژه که درجریان آخرین تحولات لیبی طی هفته‌های اخیر، بازیگران مهمی همچون مصر، امارات و عربستان سعودی ، تا حد قابل توجهی ، از رسیدن به اهداف خود بازمانده و نتوانستند به شکل جدی در حمایت از ژنرال حفتر، برمواضع خود ، ایستادگی کنند.
در مجموع ، باید گفت: اگرچه به دلیل تضاد منافع کشورها ، امکان پیشروی پروژه صلح در لیبی چندان جای امیدواری ایجاد نمی کند. علی الخصوص که درشرایط فعلی خلیفه حفتر از نظر سرزمینی ادعا دارد که دولت قانونی است و بیشترین جمعیت را تحت کنترل دارد و باید شرایط او را بپذیرند.

اما با توجه به جنگ نیابتی موجود کشورهای منطقه و جهان ، چنین به نظر می رسد ، مشکلات دولت هایی که درجنگ های نیابتی درلیبی شرکت دارند ، تازه در آغاز راه است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


یک شنبه 29 تیر 1399 - 11:44:24