انتقاد شدید بورل از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه شرکت های اروپایی

یک شنبه 29 تیر 1399 - 9:50:28
انتقاد شدید بورل از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه شرکت های اروپایی

تهران - الکوثر : آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ سیاست ها و اقداماتی را در پیش گرفته که در بسیاری موارد مغایر با سیاست ها و اهداف اروپایی ها است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، یکی از این سیاست ها، تلاش گسترده واشنگتن برای کاهش روابط تجاری و اقتصادی و انرژی روسیه با اروپا به ویژه وادار کردن کشورهای اروپایی به متوقف کردن پروژه های گازی با مسکو از طریق اعمال تحریم بوده که این مساله واکنش شدید اتحادیه اروپا را برانگیخته است.  

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای تند از تهدید واشنگتن برای تحریم دومین خط لوله گاز روسیه به شمال اروپا موسوم به نورد استریم -2 انتقاد کرد و نگرانی عمیق خود را درباره استفاده از ابزار تحریم و تهدید به تحریم توسط آمریکا علیه شرکت ها و منافع اروپایی ابراز داشت. 

بورل در این بیانیه که در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، با بیان این که ما شاهد روند رو به تشدید تحریم و تهدید علیه ایران، کوبا، دیوان کیفری بین‌المللی و به تازگی پروژه نورد استریم- ۲ و ترک‌استریم هستیم" افزود: اتحادیه اروپا به عنوان یک اصل، مخالف استفاده از تحریم توسط کشورهای ثالث علیه شرکت‌های اروپایی است که مشغول کسب و کار قانونی هستند. علاوه بر این، استفاده از تحریم‌های فرامرزی را خلاف مقررات بین‌المللی می‌داند.

سیاست‌های اروپایی در داخل اروپا تشخیص داده می‌شود و نه کشور ثالث. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این که جایی که اختلاف نظر در سیاست‌های دو طرف وجود دارد، اتحادیه اروپا آماده گفت‌ وگو است تاکید کرد نمی‌توان با ابزار تحریم، طرف مقابل را تهدید کرد.

واشنگتن به ویژه در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ برمخالفت خود با افزایش سطح مناسبات انرژی روسیه  اروپا به ویژه در عرصه گازی افزوده و در این چارچوب واشنگتن در قانون بودجه دفاعی 2020 تحریم هایی را علیه خطوط لوله گازی در حال احداث روسیه در اروپا از جمله خط لوله گازی نورد استریم -2 درنظر گرفته است.

در هفته های اخیر تهدیدات آمریکا درباره تحریم شرکت های اروپایی مشارکت کننده در پروژه های خط لوله گازی نورد استریم -2 و ترک استریم شدت یافته است. "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد وزارت خارجه ایالات متحده خطوط لوله‌ گاز "نورد استریم-2" و ترک استریم" را در طرح تحریم‌های مربوط به قانون «تحریم‌ها علیه دشمنان آمریکا" موسوم به "کاتسا" CAATSA خواهد گنجاند.

در ژوئن 2020 نیز شماری از سناتورهای آمریکا طرحی را برای تحریم تمام شرکت‌های همکار با پروژه «نورد استریم- ۲» ارائه کردند که به موجب آن، تمام شرکت‌های ارائه دهنده گواهینامه، خدمات بیمه و تجهیزات بندرگاهی به پروژه نورد استریم-۲ روسیه مشمول تحریم می شوند.

نورد استریم -۲، دومین خط لوله انتقال گاز روسیه به شمال اروپا است که احداث آن با مخالفت شدید آمریکا مواجه است. واشنگتن در حالی که مدعی است اروپا با اجرای این طرح بیش از پیش به روسیه وابسته می‌شود، در نظر دارد گاز مایع طبیعی خود را به اروپایی‌ها بفروشد.

شرکت روسی گازپروم مجری اصلی این پروژه مهم گازی است که نیمی از کل هزینه‌های برنامه ریزی شده ۹.۵ میلیارد یورویی آن را تأمین می‌کند و نیمی دیگر از هزینه های آن توسط کنسرسیومی مرکب از شرکت های فرانسوی، اتریشی، هلندی بریتانیایی و آلمانی یعنی شرکت های آنژی Engie، او ام وی OMV، شل Shell، یونیپر Uniper و وینترشال Wintershall  تامین می شود.

به رغم تهدیدات آمریکا روسیه تعهد خود را به اتمام این خط لوله گازی اعلام کرده است. در ژانویه 2020 ولادیمیر پوتین اعلام کرد کار بر روی خط لوله گازی نورد استریم -2 تا پایان این سال و یا سه ماه نخست سال 2021 به پایان خواهد رسید. بیش از 90 درصد این پروژه خط لوله به اتمام رسیده است. آلمان به عنوان طرف اصلی اروپایی مشارکت کننده در ساخت و بهره برداری این خط لوله گازی نیز رویکرد تحریمی آمریکا را محکوم کرده است. 

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در این باره گفته است که با رویکرد ایالات متحده درباره تحریم ها موافق نیست. دولت آلمان همچنین انتقاد شدیدی به تهدیدهای تحریمی جدید آمریکا علیه ساخت این خط لوله انتقال گاز وارد کرده است. وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد برلین، تحریم های یکجانبه آمریکا را رد می کند چرا که مغایر با قوانین بین المللی است. این وزارتخانه اعلام کرده که این موضع صریح دولت آلمان است. 

"هایکو ماس" وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به اقدامات تحریمی جدید آمریکا علیه نورد استریم -2 گفته است: دولت آمریکا به حقوق و استقلال اروپا حتی درباره این مسئله که ما چگونه و از کجا باید منابع انرژی خود را تامین کنیم بی توجه است.

به نظر می رسد اروپایی ها نیز اکنون دریافته اند که رویکرد زورمدارانه و یک جانبه گرایانه آمریکا فقط علیه رقبا یا دشمنان آن به کار گرفته نمی شود بلکه واشنگتن در مواردی که متحدان و شرکای آن نیز از همراهی و تبعیت از خواسته های آمریکا خودداری کنند، از همان روش ها و ابزارها علیه آنها نیز استفاده می کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


یک شنبه 29 تیر 1399 - 9:15:11