اعتراضات متوالی علیه نتانیاهو در سرزمین های اشغالی

یک شنبه 22 تیر 1399 - 16:41:35
اعتراضات متوالی علیه نتانیاهو در سرزمین های اشغالی

تهران - الکوثر : سرزمینهای اشغالی برای چندمین بار متوالی در 2 ماه اخیر شاهد تظاهرات مردمی علیه کابینه بنیامین نتانیاهو است. در تظاهرات روز گذشته علیه کابینه نتانیاهو حدود 10 هزار نفر از ساکنان تل آویو حضور داشتند. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی 17 مه گذشته کابینه جدید رژیم صهیونیستی را پس از برگزاری سه انتخابات پارلمانی تشکیل داد. 

کابینه نتانیاهو با چالش مهم عدم انسجام داخلی و بی اعتمادی اعضای کابینه به خصوص به نخست وزیر مواجه است چرا که این کابینه در اثر اجبار و نه تعهد تشکیل شد.

اجبار در تشکیل کابینه به دلیل ناتوانی احزاب در کسب اکثریت مطلق 50 درصد به علاوه یک و برگزاری سه دور انتخابات پارلمانی با هزینه های سنگین بود که نهایتاً سبب شد نتانیاهو و بنی گانتزبرای تشکیل کابینه فراگیر توافق کنند. 

اگرچه این توافق به طور موقت به بن بست سیاسی در سرزمین های اشغالی پایان داد، اما کابینه جدید با چالش های مهم دیگری نیز مواجه است که شیوع گسترده کرونا و مشکلات اقتصادی از مهمترین این چالش ها است و زمینه شکل گیری تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو را نیز فراهم کرد.

ناتوانی کابینه نتانیاهو در مقابله با ویروس کرونا یکی از علل شکل گیری تظاهرات است. مطابق گزارش "ورد مترز" تا کنون حدود 38 هزار نفر در سرزمین های اشغالی به کرونا مبتلا شده و بیش از 350 نفر نیز در اثر این ویروس جان باخته اند. با این حال، منتقدان نتانیاهو بر این باور هستند که شمار مبتلایان و فوتی های کرونا به مراتب بیشتر از آمارهای اعلام شده از سوی کابینه است. 

شرایط نامناسب اقتصادی عامل دیگر شکل گیری تظاهرات در سرزمین های اشغالی است. برخی آمارها و نظرسنجی های انجام شده توسط مراکز اسرائیلی نشان می دهد که بیکاری رو به افزایش است به نحوی که میزان بیکاری به بیش از 26 درصد رسیده است. پیشتر وزارت اقتصاد اسرائیل گزارش داده بود که این رژیم از ابتدای ماه مارس تا ماه مه 1.5 میلیون درخواست‌ دریافت مزایای بیکاری ثبت کرده است. همچنین 21 درصد از جمعیت ساکن اراضی اشغالی منازل خود را در دوره کوتاه 4 ماهه شیوع ویروس کرونا از دست داده و مجبور شده اند به منزل والدین خود بازگردند.

فساد مالی نتانیاهو نیز عامل دیگر تظاهرات مردمی در سرزمین های اشغالی است. نتانیاهو چهار پرونده فساد دارد، اما با لابی و فشار توانست زمان برگزاری دادگاه خود را به تعویق انداخته و کابینه را تشکیل دهد و از مصونیت سیاسی برای فرار از اتهامات استفاده کند.

با این حال، این موضوع سبب نشد مردم در سرزمین های اشغالی پرونده های فساد نتانیاهو را فراموش کنند. در همین راستا، در تظاهرات روز گذشته، تظاهرکنندگان پلاکاردهایی با نوشته‌های «ارتشاء، کلاهبرداری و خیانت در امانت» حمل کرده و شعارهایی برای مبارزه با فساد مالی نتانیاهو سر دادند.

موضوع مهم، اما این است که نتانیاهو و کابینه وی به جای اولویت قائل شدن به مشکلات بهداشتی و اقتصادی حاکم بر سرزمین های اشغالی، بر تداوم اشغال سرزمین های فلسطینی از جمله الحاق کرانه باختری و همچنین اختلاف های درونی کابینه خود و زمینه چینی برای حضور طولانی مدت در راس قدرت تمرکز کرده است.

در هیمن راستا، برخی منابع صهیونیستی گزارش دادند حزب آبی‌وسفید به رهبری بنی گانتز،  که هم‌ پیمان نتانیاهو در تشکیل کابینه محسوب می‌شود و وزیر جنگ کابینه فعلی است، از برگزاری اعتراضات علیه نخست‌ وزیر حمایت کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


یک شنبه 22 تیر 1399 - 16:34:42