تاکید اشرف غنی بر جذب طالبان در نظام کنونی افغانستان

پنج شنبه 19 تیر 1399 - 20:5:46
تاکید اشرف غنی بر جذب طالبان در نظام کنونی افغانستان

تهران - الکوثر : «محمد اشرف غنی» دریک گردهمایی در ولایت «کاپیسا» گفت، برای جذب اعضای گروه طالبان درخصوص پیوستن به نظام جمهوری اسلامی افغانستان تلاش می‌کند و از دستاوردهای نیروهای امنیتی این کشور هم محافظت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شرف غنی درحالی از جذب طالبان به بدنه کنونی نظام افغانستان سخن می گوید که این گروه دولت این کشور را «نامشروع» و «غیراسلامی» می‌داند و به شرط آزادی همه زندانیان طالبان  حاضر شده اند با دولت افغانستان در کنار احزاب و جریان‌های سیاسی این کشور به عنوان بخشی از جامعه افغان مذاکره کند.

 سرنوشت نیروهای طالبان پس از امضای هرگونه توافق صلح در افغانستان و پایان جنگ در این کشور یکی از مباحث مورد توجه دربین مقامات و مردم افغانستان است.

در سال های اخیر هرگاه مسئله صلح با طالبان و پیوستن آنان به روند عادی زندگی در افغانستان مطرح شده است، لزوم پذیرش قانون اساسی این کشور و حرکت در مسیر ضوابط و چارچوب های قانونی بشدت مورد تاکید دولت و مردم افغانستان بوده است که میثاقی ملی محسوب  می شود.                  

در خصوص سرنوشت نیروهای طالبان دو راهکار فرا روی دولت افغانستان قرار دارد، راهکار نخست عدم جذب طالبان در بدنه نظام کنونی افغانستان است که چالش احتمالی اتخاذ چنین رویکردی بازگشت دوباره این گروه به اقدامات مسلحانه و از سرگیری خشونت در افغانستان در چارچوب گروه های جدید خواهد بود.   

راهکار دوم نیز تصمیم دولت افغانستان برای جذب نیروهای طالبان دربدنه نظام کنونی این کشور است که می تواند چالش بازگشت دوباره این گروه به صف مخالفین مسلح دولت افغانستان باشد.

در فضای کلی ناشی از امضای توافقنامه صلح بین طالبان و دولت افغانستان، پیوستن اعضاء این گروه به روال عادی زندگی مورد توجه است، اما در بخش شورای رهبری طالبان وهمچنین اعضای برجسته آن، تمرکز بر مشارکت درعرصه قدرت سیاسی واجرایی است که می تواند در قالب قرار گرفتن آنها در مناصب ملی و محلی متبلور شود.

البته باید توجه داشت که در حال حاضر حساسیت فوق العاده ای در بین مردم، نخبگان و رسانه های افغانستان درباره حضور فرماندهان طالبان درسمت های مختلف وجود دارد.

 این دیدگاه مطرح است که گزینه مناسب برای جذب طالبان در نظام کنونی افغانستان؛ فراهم کردن زمینه برای حضور آنان در انتخابات و واگذاری تصمیم گیری درباره حضور این گروه در مناصب حکومتی، در بین مردم افغانستان است.

درچنین شرایطی هرگونه تصمیم برای انتصاب اعضای طالبان در مناصب ملی و محلی می تواند با واکنش تند مردم، احزاب و رسانه های افغانستان روبرو شود.

بخشی از مسئله جذب طالبان در نظام کنونی افغانستان نیز به نیروهای عادی این گروه معطوف است که شیوه مورد توجه در دولت این کشور، زمینه سازی برای حضور آنان در صفوف نیروهای مسلح افغانستان است.

با جذب نیروهای عادی طالبان در ارتش افغانستان، ضمن فراهم شدن اشتغال آنها؛ می توان نظام کنترلی مناسبی نیز برای دوره پس از برقراری صلح و خاتمه جنگ بر اقدامات آنان اعمال کرد.

سخنان چندی پیش "ملا بردار غنی" برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر درباره تمایل این گروه به مشارکت در حکومت افغانستان وحضور نیروهای طالبانی درجمع مدافعان تمامیت ارضی این کشور، نشان می دهد که مقامات ارشد طالبان نیز جذب در بدنه نظام کنونی افغانستان را مدنظر دارند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


پنج شنبه 19 تیر 1399 - 17:13:25