تشدید بحران کرونا در آمریکا و خروج رسمی واشنگتن از سازمان جهانی بهداشت

پنج شنبه 19 تیر 1399 - 9:38:7
تشدید بحران کرونا در آمریکا و خروج رسمی واشنگتن از سازمان جهانی بهداشت

تهران - الکوثر : رویکرد دولت ترامپ مبتنی بر بی اعتنایی، انتقاد، تهدید و در نهایت خروج از سازمان ها و نهادهای بین المللی به ویژه آن دسته از نهادها است که رویه ای مخالف خواسته ها و منافع آمریکا و متحدان آن به خصوص رژیم صهیونیستی دارند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، آخرین اقدام واشنگتن در این زمینه خروج رسمی از سازمان جهانی بهداشت است.  در این راستا «باب منندز» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا رسما این کشور را از سازمان بهداشت جهانی خارج کرد.

وی در پیامی در توئیتر نوشت: «کنگره اطلاعیه‌ای دریافت کرد که طبق آن رئیس جمهور در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا، آمریکا را از سازمان بهداشت جهانی خارج کرده است.» منندز با ناهماهنگ و هرج و مرج آمیز توصیف کردن نحوه واکنش دولت ترامپ به شیوع ویروس کرونا، نوشت: «این اقدام باعث حفاظت از منفعت یا زندگی آمریکایی‌ها نمی‌شود و آمریکایی‌ها را بیمار و تنها می‌کند.»  

همه گیری ویروس کرونا و بیماری کووید- 19 در امریکا که آن را به اولین کشور مبتلا در جهان کرده، انتقادات شدیدی را علیه دولت ترامپ به دلیل برخورد ضعیف و سوء مدیریت در کنترل کرونا موجب شده است. ترامپ در واکنش به این مساله به فرافکنی پرداخته و تلاش کرده است تا سازمان جهانی بهداشت و چین را مقصر وضعیت مصیبت بار کنونی در امریکا قلمداد نماید.

بدین ترتیب پس از بروز و تشدید اختلافات و جدال های لفظی بین دولت ترامپ و سازمان جهانی بهداشت و ادعای حمایت آن از چین، ترامپ در آوریل 2020 دستور قطع کمک های مالی به این نهاد بین المللی را صادر کرد؛ درحالی که این سازمان در بحبوحه همه‌گیری کرونا به شدت برای اقدامات خود در شناسایی، مبارزه و صدور دستورالعمل‌های مراقبتی مبتنی بر تحقیقات، به این بودجه نیاز داشت.

آمریکا بزرگترین حامی مالی سازمان جهانی بهداشت بود اما دولت ترامپ پس از قطع کمک های خود به این نهاد بین المللی مدعی شد که کمک‌های مالی خود را به سوی دیگر سازمان‌های جهانی فعال در زمینه سلامت معطوف خواهد کرد. این اقدام ترامپ انتقادهای شدید و بی سابقه داخلی و خارجی را از دولت وی به دنبال داشت. نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: تصمیم ترامپ برای توقف کمک‌های مالی به سازمان جهانی بهداشت «خطرناک و غیرقانونی» است و جان و معیشت مردم آمریکا و سراسر جهان را به خطر انداخته است.

نکته مهم این است که در انتقاد و مخالفت با این اقدام ترامپ، شرکا و رقبا و مخالفان امریکا در جهان هم صدا هستند. همه آنها معتقدند در شرایط اضطراری و بسیار خطیر کنونی، اقدام واشنگتن دقیقا برخلاف تعهدات آن در زمینه کمک به نهادهای بین المللی است و به روند تلاش های جهانی برای مقابله با همه گیری ویروی کرونا و بیماری مرگبار کووید 19 ضربه بزرگی وارد می کند. 

«ینس اسپان» وزیر بهداشت آلمان با انتقاد از تصمیم آمریکا برای قطع روابط با سازمان جهانی بهداشت، این اقدام را «مایوس کننده» و پسرفتی برای بهداشت جهانی خواند.

ترامپ 29 مه 2020 با ادعای این که سازمان جهانی بهداشت «تحت نفوذ کامل چین» است، به قطع روابط کشورش با این سازمان اقدام کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا حدود ۱۰ روز پیش از این اقدام، در نامه‌ای به سازمان ملل متحد از عملکرد سازمان جهانی بهداشت به شدت انتقاد و  این سازمان را به قطع روابط تهدید کرده بود. ترامپ با تعیین ضرب‌الاجلی ۳۰ روزه به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود یا این سازمان تغییراتی اساسی ایجاد می‌کند، یا این که آمریکا سهم خود را از بودجه این سازمان به طور دائم قطع و در عضویتش هم تجدیدنظر می‌کند.

خروج رسمی دولت ترامپ از سازمان جهانی بهداشت، واکنش منفی جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا را نیز به دنبال داشته است. بایدن پس از اعلام رسمی خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت، بامداد امروز چهارشنبه در پیامی توییتری نوشت: شهروندان آمریکایی‌ها هنگامی که ایالات متحده حامی تقویت سلامت جهانی است، ایمن‌تر هستند و در اولین روز کاری خود به عنوان رییس جمهوری، به سازمان جهانی بهداشت بازخواهم گشت و رهبری مان را در صحنه جهانی بازخواهم گرداند. 

تاکید بایدن بر بازگرداندن آمریکا به این نهاد بین المللی نشان می دهد حتی سیاستمداران ارشد آمریکایی نیز بر تاثیرات مخرب سیاست ها و اقدامات ترامپ نه فقط بر سازمان ها و توافقات بین المللی، بلکه حتی بر نفوذ و به اصطلاح رهبری جهانی آمریکا اذعان می کنند.

اکنون با خروج رسمی آمریکا از سازمان جهانی بهداشت، دولت ترامپ گام دیگری در راستای تضعیف یک نهاد بین المللی برداشته است که در اقدامات بهداشتی و درمانی در سطح جهانی به ویژه مبارزه با بیماری های همه گیر مانند کووید 19 نقش اساسی دارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


پنج شنبه 19 تیر 1399 - 9:35:36