عربستان در پی اصلاح توافق ریاض ؛ سردرگمی آل سعود در یمن

سه شنبه 10 تیر 1399 - 12:3:40
عربستان در پی اصلاح توافق ریاض ؛ سردرگمی آل سعود در یمن

تهران - الکوثر : با افزایش درگیریها در مناطق جنوبی یمن میان دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب، عربستان سعودی در پی اصلاح توافق ریاض برای مدیریت بحران در جنوب یمن است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در یک ماه اخیر درگیری میان شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن افزایش یافته است؛ به گونه ای که شورای انتقالی کنترل نهادهای دولتی در عدن و جزیره سقطری را در اختیار گرفته و درصدد کنترل استان های شبوه و ابین نیز است.

مقامات دولت مستعفی یمن با انتقاد از عربستان سعودی، اعلام کردند ریاض با سکوت در مقابل پیشروی های شورای انتقالی جنوب به دولت مستعفی خیانت کرده است. علاوه بر این، تحولات جدید در جنوب یمن بیانگر این است که توافق نوامبر 2019 ریاض میان دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب در عمل با شکست مواجه شد. 

در چنین شرایطی، گفته می شود عربستان سعودی به عبد ربه منصورهادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن پیشنهاد جدیدی ارائه کرد. توقف اقدامات نظامی در استان ابین و استقرار ناظران نظامی در این استان، تعیین مقامات جدید برای استان در مقابل لغو خودمختاری شورای انتقالی و بازگرداندن پول های بانک مرکزی که نیروهای وابسته به شورای انتقالی مصادره کردند و همچنین تعیین نخست وزیر جدید یا ابقای رئیس فعلی برای مدت یک ماه از جمله محورهای پیشنهادی ریاض به دولت مستعفی یمن است. در این پیشنهادهای ریاض به دولت مستعفی، خلع سلاح نیورهای وابسته به شورای انتقالی جنوب وجود ندارد.

همزمان با این پیشنهاد ریاض به منصورهادی، عربستان سعودی تلاش می کند شورای انتقالی جنوب را به نوعی راضی نگه دارد. در همین راستا، روزنامه قطری العربی الجدید در یادداشتی از هم ‌دست بودن امارات و عربستان در خصوص تحرکات جدید شورای انتقالی جنوب و فشار ریاض به دولت مستعفی برای مشروعیت بخشی به کودتایی که در جنوب یمن در جریان است، خبر داد.

به عبارتی، ریاض که به ناکارآمدی دولت مستعفی یمن پی برده، درصدد است با امتیاز دادن به شورای انتقالی جنوب، از میزان اختلاف ها در جنوب یمن بکاهد. عربستان این رویکرد را در شرایطی پیگیری می کند که عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی جنوب نیز مانند عبد ربه منصورهادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن در ریاض حضور دارد. 

منصور هادی که در تنگنای شدید ناشی از تحرکات نیروهای وابسته به شورای انتقالی قرار گرفته، تلاش می کند با انعطاف در مقابل شورای انتقالی، از پیشروی بیشتر آنها جلوگیری کند. در همین راستا، منصورهادی شنبه گذشته در سخنانی، ضمن اینکه خواستار پایان تمرد نیروهای شورای انتقالی شد، آنها را «برادران» خود توصیف کرد.

این رویکرد منصورهادی به نوعی نشان می دهد که وی از درخواست پیشین خود در خصوص توافق نوامبر گذشته ریاض عقب نشینی کرده است. منصور هادی پیش از این خواستار این بود که ابتدا بعد نظامی توافق ریاض یعنی خلع سلاح شورای انتقالی اجرا شود و سپس کابینه ائتلافی در جنوب یمن تشکیل شود. این موضوع یکی از دلایل شکست توافق ریاض بود. بر این اساس، اکنون منصورهادی از خلع سلاح نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب عقب نشینی کرده و درصدد است با دادن امتیاز سیاسی به این شورا، از تداوم رویکرد کنونی این شورا و تلاش آن برای کنترل نهادهای دولتی در مناطق جنوبی یمن جلوگیری کند. 

این وضعیت نشان می دهد عربستان سعودی در پی اصلاح توافق نوامبر 2019 ریاض است؛ در حالی که هیچ یکی از بندهای این توافق در 7 ماه گذشته اجرایی نشده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


سه شنبه 10 تیر 1399 - 11:24:4