تاکید ترکیه بر حل بحران لیبی از طریق گفتگو

یک شنبه 18 خرداد 1399 - 12:59:40
تاکید ترکیه بر حل بحران لیبی از طریق گفتگو

تهران - الکوثر : رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه خواستار حل بحران لیبی از طریق گفت وگوی سیاسی شد .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "رجب طیب اردوغان" درنشست خبری مشترک با "فایز السراج" رییس دولت وفاق ملی لیبی در آنکارا، از جامعه جهانی خواست از راه حل سیاسی برای رفع بحران درلیبی ، حمایت کنند .

رئیس جمهوری ترکیه ضمن انتقاد از کشورهایی که لیبی را درگیر جنگ کرده اند ، گفت: آنکارا از دولت وفاق ملی لیبی حمایت می کند .

این نخستین بار نیست که دولت ترکیه از جامعه جهانی درخواست حل مسالمت آمیز بحران در لیبی را مطرح می کند و پیش از این نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده اند.

به عنوان مثال: "امرالله ایشلر" نماینده ویژه ترکیه درامور لیبی در ماه مارس سال جاری میلادی، گفته بود: "ترکیه برای حل و فصل بحران لیبی از راه سیاسی و گفت وگو و مذاکره، تلاش می‌کند". 

این نماینده حزب حاکم عدالت و توسعه در اظهارات خود درباره "کنفرانس بحران لیبی و روابط ترکیه-لیبی" در ماه مارس سال جاری میلادی، تصریح کرد:

"ترکیه از خلیفه حفتر انتقاد می‌کند، چون حملات وی ابعاد تروریستی پیدا کرده است. او مرتکب جنایت علیه بشریت شده و به غیرنظامیان و اردوگاه ها حمله می‌کند".

اظهارات این مقام دولت ترکیه و سایر مقامات بویژه رئیس جمهوری این کشور درباره حل و فصل بحران لیبی درشرایطی است که پیش ازاین، ارتش ترکیه بین 7 تا 11 هزار نیروی نظامی و شبه نظامی وابسته به خود را به لیبی اعزام کرده است. در واقع ، نیروهای نظامی و شبه نظامی شامل گروه های تندرو ازجمله سوری ها ، ترکمن ها ، چچن ها و اویغورها درکنار مشاوران نظامی ترک درلیبی حضور دارند.

در مقابل نیروهای نظامی ترکیه ، کشورهای دیگر نیز در امور لیبی ذینفع هستند و به منظور حذف نیروهای وابسته به ترکیه تلاش می کنند. با وجود این به نظر می رسد تمامی این تلاش ها بی نتیجه باشد.

در همین ارتباط ، "روعه قاسم" نویسنده و کارشناس سیاسی وبگاه خبری "العهد" لبنان در مقاله ای با عنوان "جنگ طرابلس به کجا می‌کشد؟" نوشت:

"جنگ لیبی میان نیروهای نظامی وابسته به دولت وفاق ملی لیبی و تشکیلات موسوم به ارتش ملی به فرماندهی خلیفه حفتر و حامیانشان است، بدون آنکه هیچکدام از طرف ها از این درگیری ها نفع ببرند".

در حال حاضر، لیبی به کشوری دوپاره تبدیل شده که نیمی از آن را دولتی تحت حمایت سازمان ملل اداره می‌کند و نیمه دیگر آن هم در دست نیروهایی است که با هدف تصرف پایتخت(طرابلس) و تسلط کامل بر لیبی تلاش می کنند.

دراین میان ، نقش بازیگران منطقه‌ای بحران لیبی قابل ‌تامل است. درحقیقت ، لیبی درنهایت به دوبخش شرقی و غربی تقسیم شده است. دربخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به "دولت وفاق ملی" به ریاست "فایز السراج" بر سرکار آمده که مورد تایید و حمایت سازمان ملل است، دربخش شرقی نیز "خلیفه حفتر" ژنرال بازنشسته ارتش لیبی کنترل امور را در دست گرفته است.

فایز السراج ازپشتیبانی ترکیه ، قطر و برخی کشورهای اروپایی برخوردار است و ژنرال حفتر نیز تحت حمایت عربستان ، مصر، امارات و برخی دیگر ازکشورها قرار دارد.

درمیان این جنگ نیابتی ، امارات و عربستان به طور گسترده‌ای کمک‌های مالی و نظامی در اختیار خلیفه حفتر قرار می‌دهند و اهداف خود را به شکلی جدی دراین کشور دنبال می‌کنند.

با وجود این، کارشناسان می گویند: درشرایط فعلی بحران لیبی ، راه حل مسالمت آمیز ندارد. جنگ داخلی در لیبی در واقع جنگ کشورهای خارجی برسر حفظ منافع و نفوذ خود و سیطره برمنابع سرشار و انرژی این کشور است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


یک شنبه 18 خرداد 1399 - 11:58:19