پایان بن بست سیاسی و بازگشت تظاهرات در عراق

دو شنبه 22 اردیبهشت 1399 - 22:41:57
پایان بن بست سیاسی و بازگشت تظاهرات در عراق

تهران - الکوثر : در حالی که بن بست سیاسی 5 ماهه در عراق پنج شنبه گذشته پایان یافت، تظاهرات به خیابان های برخی شهرهای عراق بازگشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عراق از یکم اکتبر 2019 شاهد تظاهرات مردمی بود. این تظاهرات خیلی زود با مداخله خارجی و کارشکنی جریان های انحرافی، بازمانده های حزب منحله بعث و بازمانده های داعشی به خشونت تبدیل شد که بیش از 7 هزار کشته و زخمی داشته است. با تداوم و گسترش تظاهرات و خشونت های خیابانی، عادل عبدالمهدی 29 نوامبر از سمت نخست وزیری عراق استعفا داد.

با استعفا عبدالمهدی، عراق وارد دوره ای از بن بست سیاسی شد، دوره ای که بیش از 5 ماه به طول انجامید، دو نامزد نخست وزیری یعنی محمد توفیق علاوی و عدنان الزرفی موفق به تشکیل کابینه نشدند و گروههای عراقی نهایتاً به کابینه مصطفی الکاظمی نیز با هدف خروج از بن بست سیاسی رای اعتماد دادند. 

تنها دو روز پس از رای اعتماد پارلمان به کابینه الکاظمی، تظاهرات در مناطق مختلف عراق بار دیگر آغاز شد. بازگشت تظاهرات در حالی است که مصطفی الکاظمی، رئیس سابق دستگاه اطلاعات عراق یکی از گزینه های معترضان برای تصدی پست نخست وزیری بود.

از سوی دیگر، بازگشت تظاهرات در حالی است که نخست وزیر جدی در نخستین روز فعالیت خود دستور آزادی بازداشت شدگان تظاهرات یکم اکتبر 2019 به بعد را صادر کرد و همچنین خبرهایی نیز مبنی بر بازگرداندن عبدالوهاب الساعدی، نایب رئیس سابق دستگاه مبارزه با تروریسم به ساختار قدرت منتشر شد.

در همین حال، تشکیل کمیته حقیقت یاب حوادث مربوط به اعتراض های یکم اکتبر 2019 به بعد و تشکیل کمیته ای برای رفع موانع انتخابات زودهنگام پارلمانی در دستور کار دولت جدید قرار گرفت. همه این اقدام ها نشان می دهد که دولت جدید عراق درصدد تامین مطالبات مردم است و عزم جدی در این خصوص دارد، اما چرا بار دیگر این کشور شاهد برگزاری تظاهرات ضد دولتی است؟

در خصوص ماهیت معترضان جدید در عراق دو ددیگاه وجود دارد. دیدگاه نخست این است که معترضان با فراخوان ائتلاف دولت قانون که مخالف دولت جدید است و در روز رای گیری نیز در جلسه پارلمان حضور نداشتند، تظاهرات جدید را آغاز کردند.

با این حال، ائتلاف دولت قانون بلافاصله با صدور بیانیه ای هر گونه دست داشتن در تظاهرات جدید را رد و اعلام کرد که راه و روش آشکار دولت قانون این گونه نیست که بخواهد از تظاهرات به عنوان اهرم فشاری علیه دولت استفاده کند و تغییر را از راه نهادهای قانونی دنبال می کند. 

دیدگاه دوم این است که تظاهرات جدید عراق از سوی مخالفان خارجی یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات طراحی و توسط مزدوران داخلی اجرایی می شود. آشوب در مقابل مقر حزب الدعوه اسلامی در شهر دیوانیه در استان قادسیه، نسبت دادن اعتراض ها به ائتلاف دولت قانون و همچنین تکرار مطالبات تظاهرات اواخبر 2019 نشان می دهد که آنچه در عراق در قالب تظاهرات جریان دارد، توطئه است نه حرکتی مردمی ضد دولت.

این دور از تحرکات در عراق در حالی آغاز شد که گروههای سیاسی و همچنین نخست وزیر جدید عراق بر لزوم پایان مداخله خارجی در امور داخلی این کشور تاکید کردند و قرار است که مذاکرات میان دولت های بغداد و واشنگتن در ماه آینده میلادی برگزار شود.

در همین راستا، گردان ‌های حزب‌ الله عراق اعلام کرد، دولت آمریکا  و رژیم صهیونیستی به علت نارضایتی از سیاست‌ های بغداد، در ناآرامی‌ های اخیر عراق دست دارند. رئیس پلیس استان بصره عراق هم اعلام کرد رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات برای بر هم زدن آرامش و ثبات در عراق تلاش می کنند.

به نظر می رسد منافع مخالفان خارجی و جریان های معاند داخلی در بی ثبات ماندن عراق قرار دارد چرا که تلاش می کنند با شعارهایی نظیر «ماندن فاسدان و دزدان» در قدرت درصدد تضعیف موقعیت دولت تازه تاسیس مصطفی الکاظمی هستند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


دو شنبه 22 اردیبهشت 1399 - 18:44:7