پیام تبریک روحانی  به نخست وزیر جدید عراق ؛ تاکید بر مولفه های پایدار در روابط دو کشور

دو شنبه 22 اردیبهشت 1399 - 14:57:18
پیام تبریک روحانی  به نخست وزیر جدید عراق ؛ تاکید بر مولفه های پایدار در روابط دو کشور

تهران - الکوثر : «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در پیامی با تبریک نخست وزیری «مصطفی الکاظمی» ، ابراز امیدواری کرد، همکاری بین ایران و عراق در تمامی زمینه ها در راستای منافع متقابل دو ملت و برقراری صلح و ثبات در منطقه توسعه و تعمیق یابد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پارلمان عراق درپایان نشست روز پنجشنبه گذشته ، به اکثریت کابینه پیشنهادی «مصطفی الکاظمی» رأی اعتماد داد والکاظمی به طور رسمی نخست وزیر عراق شد. 

جمهوری اسلامی ایران همواره از استقلال، حاکمیت ملی، یکپارچگی ارضی و ثبات سیاسی در کشور عراق حمایت کرده و اتفاق نظر تمامی جریانات سیاسی عراق از طریق روندهای دموکراتیک را تنها مسیر برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات می داند. از همین رو ؛ایران از توافق میان گروه های سیاسی درعراق که نتیجه آن معرفی مصطفی کاظمی به عنوان نخست وزیر و رای نمایندگان مردم در مجلس به وی بوده است  ، استقبال کرد . 

 روابط ایران و عراق  بر سه مولفه  پایدار ؛ شامل؛ "امنیت و ثبات درعراق" ؛ "تقویت مناسبات دینی " و استفاده از همه  ظرفیت های "اقتصادی " تکیه دارد.

از نگاه ایران ،امنیت درعراق به منزله امنیت و ثبات ایران و منطقه است .این اصل کلیدی در روابط دو کشور ،در کمک های مستشاری ایران به عراق در مبارزه با تروریسم و داعش در عراق اثبات شده است   .
با توجه به همین واقعیت است که الکاظمی دردیدار با  «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد که شنبه شب گذشته انجام شد از تلاش‌های جمهوری اسلامی در مبارزه با داعش قدردانی کرد و ایران و عراق را دو کشور دوست و برادر دانست.

مولفه  مهم دیگر در روابط ایران و عراق علایق مشترک دینی است . استقبال صمیمانه و گرم هر ساله مردم عراق در مراسم اربعین اززائران ایرانی نشان از این علایق وروابط دوستانه و دیرینه دو ملت دارد.

از جنبه اقتصادی نیزدوکشور روابط متنوعی دارند . وجود گذرگاه های مرزی فعال و منطقه آزاد اروند در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت‌های مناسب نظیر حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی در توسعه و استمرار این مناسبات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.مطابق آمارهای منتشره طی سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار کالا شامل مواد شیمیایی، شیلات و فولاد از طریق منطقه آزاد اروند به عراق صادر شد. 

«حسن دانایی‌فر»، سفیر سابق ایران در عراق، با اشاره  به اینکه روابط ایران و عراق در سطح بالایی قرار دارد و تعاملات مناسبی میان دو کشور در جریان است، معتقد است ،الکاظمی همان مسیر قبلی را ادامه خواهد داد چرا که روابط ایران و عراق مبتنی بر یک روند و توافقات و تفاهمات عالی و دقیقی است و قطعا نخست وزیرجدید عراق علاقمند است  که همان مسیر را ادامه بدهد.

روابط ایران و عراق بر اساس منافع و مصالح دوجانبه ودر راستای حمایت از امنیت در منطقه شکل گرفته است که این موضوع  با خواست و اراده عمومی ملت عراق و جریان‌های سیاسی این کشور مطابقت دارد. با تاکید برهمین مولفه های پایدار در روابط دو کشور است که رییس جمهوری اسلامی ایران ضمن آرزوی موفقیت برای نخست وزیر جدید عراق  ، برآمادگی ایران  برای همکاری با دولت عراق به منظور عبور آن کشور از مشکلات و نیل به اهداف عالی مردم و مرجعیت عراق تاکید کرده است . 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


دو شنبه 22 اردیبهشت 1399 - 11:47:4