رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت: ایران هیچ گاه تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نخواهد پذیرفت

چهار شنبه 17 اردیبهشت 1399 - 11:50:52
رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت: ایران هیچ گاه تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نخواهد پذیرفت

تهران- الکوثر: رئیس جمهور خطاب به آمریکایی‌ها و برخی از کشور‌های دیگر تاکید کرد: ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نخواهد پذیرفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  آقای حسن روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت، با اشاره به بحث و بررسی درخصوص موضوع کرونا، افزود: زمانی که وزیر بهداشت و درمان ما اعلام کرد، بخشی از ونتیلاتور می‌تواند صادر شود بخشی از ۹۵N نیز قابلیت صدور دارند و همچنین بخشی از ماسک‌های سه لایه و حتی سی تی اسکن در مقطعی می‌توانیم صادر کنیم، این نشان دهنده مهندسی و تخصص دانشمندان و ایثار ملت ما است.
رئیس جمهور گفت: به طور مثال همانگونه که ما در وسط میدان جنگ با یک دشمن خطرناک درحال جنگ بودیم، قابلیت صدور سلاح جنگ به سایر کشور‌ها را نیز داریم، این نشان دهنده توانمندی ملت ماست.
آقای روحانی افزود: هم آمریکا و برخی کشور‌های دیگر بدانند ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نخواهد پذیرفت، ایران حق مسلم خود می‌داند به زودی از تحریم تسلیحاتی از چارچوب این قطعنامه خارج می‌شود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه چه سلاحی بخریم و چه سلاحی بسازیم؟ ادامه داد: سلاح برای دفاع خودمان و دفاع ملت‌ها است، سلاح ما بنزین نیست، سلاح ما آب در آتش است و شعله‌ها را با آن خاموش می‌کنیم.
روحانی همچنین گفت: نمی‌گذاریم جنگی شعله ور شود و تنشی ایجاد شود، بنابراین آمریکا و دیگر کشور‌ها فکر می‌کنند توطئه‌ای پیش روی آن‌ها امکانپذیر است، این راه به روی آن‌ها برای همیشه بسته است.
رئیس جمهور افزود: البته بهترین راه این است که آمریکایی‌ها توبه کنند و به برجام برگردند، از ملت ایران عذرخواهی و غرامت پرداخت و به برجام عمل کنند، البته جماعتی که امروز در کشور آمریکا حاکم هستند به همچنین عقلانیتی نخواهند رسید.

ضرورت واگذاری تصدی‌های دولت به مردم  
روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت، با اشاره به نامگذاری امسال به سال جهش تولید، گفت: دولت به این تصمیم رسید که سهام شرکت‌های بسیار مهم و سودآورش را در بورس عرضه کند و این کار یک نوبت انجام شد و یک نوبت دیگر به زودی انجام می‌شود و نوبت‌های دیگر هم در ماه‌های آینده متعاقبا انجام خواهد شد.
رئیس جمهور درباره دلایل این کار و واگذاری این سهام در بورس، افزود: اولا، اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، دولت باید چابک شود، دولت باید تصدی گری‌هایی را که نیاز ندارد و حاکمیتی نیست، کنار بگذارد.
آقای روحانی گفت: اگر ما بخواهیم به جهش تولید برسیم، باید اقتصاد را به شرکت‌های خصوصی و مردم واگذار کنیم، باید شرکت‌های عمومی غیردولتی هم راه برایشان تسهیل شود که در اقتصاد وارد شوند.
رئیس جمهور افزود: دلیل دوم، این واگذاری‌ها این است که نقدینگی در جامعه ما زیاد است و یکی از راه‌های صحیح و درست و سالم برای جمع آوری نقدینگی و در نهایت کاهش و مهار تورم و حضور مردم در صحنه بورس است.
روحانی گفت: اگر مردم در بورس حضور پیدا کنند، هم صاحب سهام می‌شوند و هم هر وقت لازم باشد سهامشان را می‌توانند اضافه کنند و می‌توانند بفروشند، بنابراین هم نقدینگی جمع می‌شود و سوم اینکه بنگاه‌های دولتی شفاف می‌شود.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد و مبارزه با رانت در سایه شفافیت است، افزود: برای ما خیلی مهم است که شرکت‌هایی مثل شستا شفاف باشد، سهام دیگر شرکت‌های دولتی در بورس بیاید و شفاف بشود و همه ببینند.
وی همچنین گفت: ما این راه را ادامه می‌دهیم و ان شاء الله تا پایان سال مردم خواهند دید که قدم‌های مهمی را در این راه برمی داریم.

برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران؛ جزو لاینفک برجام 
رئیس جمهور برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران را جزو لاینفک برجام خواند و گفت: اگر این تحریم‌ها روزی تحت هر عنوان و با هر بیان و مکانیزم باز گردد، سران کشور‌های ۱+۴ می‌دانند که چه عواقب وخیمی برای آن‌ها خواهد داشت.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در نشست صبح امروز هیئت دولت با اشاره به تلاش‌های رژیم صهیونیستی و امریکا علیه ایران در سازمان ملل، تصریح کرد: امروز در مقطعی هستیم که امریکا احساس می‌کند در ماه‌های آینده جمهوری اسلامی ایران به پیروزی بسیار بزرگی طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ می‌رسد و آن اینکه کل تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود.
رئیس جمهور افزود: این بدان معناست که کل تحریم‌های تسلیحاتی که سال‌ها علیه ما درست کرده بودند به طور کامل کنار می‌رود و ایران می‌تواند سلاح لازم خود را بخرد و صادر کند.
روحانی خاطرنشان کرد: امریکایی‌ها یکی دو ماهی است که از خواب غفلت بیدار شده و فهمیده اند که اشتباه بزرگی کرده اند که از برجام خارج شده اند و چه خطای بزرگی مرتکب شدند که این توافق را به هم زدند؛ اکنون امریکایی‌ها نه راه پیش و نه راه پس دارند چرا که اگر چنین ادامه دهند تحریم‌های تسلیحاتی ایران برچیده می‌شود.
رئیس جمهور گفت: همان اسرائیلی ها، عربستان و تندرو‌های امریکایی که ترامپ را وادار به خروج از برجام کرده بودند، همان‌ها به ترامپ خواهند گفت که اشتباه بزرگی کرده ایم.
وی ادامه داد: اگر امریکایی‌ها بخواهند کار دیگری انجام دهند و مثلا بخواهند به برجام بازگردند و از مکانیزم «اسنپ بک» استفاده کنند؛ امریکا از برجام خارج شده و دیگر برجامی برای امریکا وجود ندارد، تمام شد.
رئیس جمهور افزود: مگر امریکایی‌ها بار دیگر درخواست داده و همه اعضای برجام این تقاضا را بپذیرند و خطاهایش را جبران کنند، تمام تحریم‌ها را کنار بگذارد که البته این موضوع دارای شرایط خاصی است.
آقای روحانی با اشاره به اظهارات اخیر مقامات امریکایی درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران، تاکید کرد: برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران جزو لاینفک برجام است و اگر این تحریم‌ها روزی تحت هر عنوان و با هر بیان و مکانیزم باز گردد، پاسخ ما همانی است که من در پاراگراف آخر نامه خودم به سران پنج کشور عضو برجام نوشتم.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: سران این کشور‌ها به خوبی می‌دانند که جوابمان در چنین روزی چه خواهد بود چرا که در پاراگراف پایانی نامه ام نوشتم "اگر چنین شود ما چنان خواهیم کرد"؛ سران این کشور‌ها می‌دانند که اگر چنین خطایی مرتکب شوند چه عواقب وخیم و چه شکست بزرگ تاریخی برای آن‌ها خواهد بود.
روحانی گفت: امروز می‌خواهم از ملت بزرگ ایران تشکر کنم، مردم در آن دو سال و چهار ماهی که ما (برای توافق برجام) تلاش می‌کردیم، پشتیبان ما بودند که اگر نبودند ما موفق نمی‌شدیم. اگر حضور و تظاهرات مردم نبود ما موفق نمی‌شدیم.
وی با اشاره به سفر‌های استانی خود در زمان مذاکرات برجام تصریح کرد: یکی از مقامات خارجی در آن زمان گفته بود که ما سفر‌های استانی رئیس جمهور ایران را نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که دولت با ملت هم نظر است و کل ملت پشتیبان دولت است.
رئیس جمهور افزود: اگر مردم از دولت حمایت نمی‌کردند و سپس رهبری معظم انقلاب از ما حمایت نمی‌کرد و همچنین مجلس، شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی به دولت کمک نمی‌کرد ما به هدف نمی‌رسیدیم؛ همه در یک مقطع حساس دست به دست هم دادیم و این موفقیت را به دست آوردیم.
آقای روحانی گفت: این موفقیت در سایه کار و تلاش مردم بوده است؛ مردم و کارآفرینان به صحنه آمدند از اعتبارات بانکی استفاده کردند و یک تحول بزرگ اقتصادی در کشور شروع شد.
رئیس جمهور ادامه داد: در دو سال اخیر نیز این مردم بودند که در مقابل این فشار شدید و بی نظیر در تاریخ ایران و شاید جهان، علی رغم همه سختی‌ها و مشکلات خم به ابرو نیاوردند؛ بر زندگی مردم سخت گذشت، اما هر روز که نیاز بود به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات کردند.
آقای روحانی تاکید کرد: اگر امروز نیز ما در مقابله با کرونا به طور نسبی و قابل قبول در مقایسه با همه جهان موفق هستیم؛ این کار مردم است.

در صورت عمل طرف‌های برجام به تعهداتشان ما هم به اجرای تعهدات بر می‌گردیم  
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران با کاهش تعهداتش در برجام در یک ترازوی برابر با طرف‌های برجام قرار گرفت، گفت: هرگاه آن‌ها حاضر شدند به تعهدات کاملشان در برجام عمل کنند ما هم به تعهدات کامل برجام بر می‌گردیم.
آقای روحانی با اشاره به اینکه بعد از امضای برجام رشد ۱۲ و نیم درصدی در اقتصاد داشتیم افزود: فروش نفت ما در آن زمان یک مرتبه از ۹۰۰ هزار بشکه به دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید و تمام طرح‌های نیمه تمام تکمیل شد از جمله پالایشگاه‌های عظیم و واحد‌های گاز و پتروشیمی.
وی ادامه داد: تحمل این قضیه برای مخالفان جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت و سنگین بود که یک کشور به تنهایی در برابر جهان پای میز مذاکره بنشیند و تمام خطراتی را که کشور را تهدید می‌کرد از جلوی پای ملت بردارد.
اقای روحانی با اشاره به قرار گرفتن عراق ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد گفت: عراق در سال ۱۹۹۱ ذیل تحریم‌های شورای امنیت و فصل هفتم منشور ملل متحد قرار گرفت؛ در سال ۲۰۰۳ آمریکا این کشور را اشغال و حکومت صدام را سرنگون کرد و باز عراق در فصل هفت ماند.
رئیس جمهور با اشاره به تشکیل دولتی از سوی آمریکا در عراق گفت: در این زمان هم باز عراق در تحریم باقی ماند؛ چارچوبی برای قانون اساسی آنجا تعیین شد، مجلس تعیین و رئیس جمهور و وزیر انتخاب شد، اما بازهم این کشور در تحریم باقی ماند.
آقای روحانی اضافه کرد: عراق هنوز هم از فصل هفت شورای امنیت خارج نشده است، اما جمهوری اسلامی ایران ظرف دو سال و چهار ماه مذاکره توانست کشور را از ذیل فصل هفت بیرون بیاورد و این افتخارسیاسی تاریخ ایران است.
رئیس جمهور با تاکید براینکه برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی یکی از دستاورد‌های مذاکرات بود گفت: ما در توافق برجام دو مقطع داریم؛ یکی مقطع پنج سال که تحریم تسلیحاتی برداشته می‌شود و یکی مقطع هشت ساله و ده ساله که تقریباً همه تحریم‌ها برداشته می‌شود.
آقای روحانی افزود: ما الان به آن مقطع اول که تحریم‌های تسلیحاتی برداشته می‌شود نزدیک شده ایم.
رئیس قوه مجریه با اشاره به خروج امریکا از برجام گفت: آمریکایی‌ها در سال ۹۷ تحت فشار تندرو‌های آمریکا و فشار اسرائیل و عربستان و لجبازی‌ای که ترامپ با رئیس جمهوری قبلی داشت با کار بسیار احمقانه‌ای از برجام خارج شدند و تصور می‌کردند با خروج از برجام تحریم‌های شورای امنیت هم با خروج ایران از این توافق باز می‌گردد.
وی همچنین اظهار داشت: این خواب اشفته ترامپ با تدبیر نظام محقق نشد و همان روز ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ من نطق کوتاهی ایراد کردم و ضمن محکوم کردن آمریکا، گفتم ما فعلا در این توافق می‌مانیم و به ۴+۱ مهلت می‌دهیم ببینیم آن‌ها می‌توانند منافع ما را تامین کنند یا نه؛ اینجا اولین تیر ترامپ به سنگ خورد، چون همه مشاوران ترامپ گفته بودند ایران از برجام خارج می‌شود و ما صبح به شورای امنیت می‌رویم و کار تمام است.
آقای روحانی با اشاره به مهلت ایران به ۴+۱ گفت: ما این مهلت را تمدید کردیم و مجموعاً یک سال به این‌ها مهلت دادیم تا رسیدیم به ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸ که در آن زمان شروع کردیم به کاهش تعهدات؛ به صورت پلکانی در ۵ مرحله تمام آنچه را که لازم بود کاهش دادیم و الان در یک ترازوی برابر قرار گرفته ایم.
رئیس جمهور ادامه داد: آمریکا که از این توافق خارج شده و ۴+۱ هم تا حد زیادی عقب کشیده است، اما هرگاه آن‌ها حاضر شوند به تعهدات کامل برجامی عمل کنند ما هم همان روز به تعهدات کامل برجامی بر می‌گردیم.

۱۸ اردیبهشت، سالروز آغاز تحریم و فشار بی نظیر

آقای روحانی امروز در سخنانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به ۱۸ اردیبهشت، سالروز آغاز تحریم و فشار بی نظیر در تاریخ کشور‌ها و تاریخ ایران از سوی رژیم مستبد آمریکا علیه ملت ایران یادآور شد: دو سال پیش در همین ایام یعنی در ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ برخلاف همه قوانین و مقررات بین المللی و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، ترامپ رئیس جمهور امریکا در نطقی صریحا از برجام خارج شد و خروج خود را مکتوب کرد و آن را در برابر دوربین خبرنگاران قرار داد.
وی با تشریح فعالیت‌های ایران در برابر توطئه‌هایی که در زمینه هسته‌ای بود افزود: ما دو سال و چهار ماه با دنیا مذاکره کردیم یعنی از اوایل مهر سال ۹۲ مذاکرات را شروع کردیم و اولین موج آن در نیویورک با حضور همه وزرای خارجه ۱+۵ و بعد از آن در مراحل مختلف این مذاکرات ادامه پیدا کرد.
رئیس جمهور با اشاره به این که دو سال و چهار ماه طول کشید تا این روند به ثمر نشست گفت: در تاریخ ۲۶ دی سال ۹۴ این توافق اجرایی و عملیاتی شد.
آقای روحانی با اشاره به این که دو سال و چهار ماه نیز به این توافق عمل شد تصریح کرد: از آخر دی ماه سال ۹۴ این روند ادامه پیدا کرد تا اردیبهشت سال ۹۷ این توافق اجرایی و عملیاتی شد.
وی افزود: این دو مقطع دو سال و چهار ماهه خیر و برکت فراوانی برای ما داشت و در تاریخ سیاسی کشور ما کم نظیر بود، و از تلاش‌های بی نظیر وزارت امورخارجه، سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع تقدیر می‌کنیم که در آن مقطع تلاش بسیار فراوانی انجام دادند.
آقای روحانی، کان لم یکن شدن تمام قطعنامه‌ها علیه ایران، بسته شدن پرونده پی ام دی، مشخص شدن زمان برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران، بازشدن حساب‌های بانکی و اعتبارات و آزاد شدن تمام قطعاتی را که در بنادر متوقف بود از نتایج مذاکرات برجام و در نتیجه برجام دانست.
رئیس جمهور گفت: یکی از نتایج مذاکرات و برجام این بود که بعد از توافق برجام در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما رشد اقتصادی بی نظیری حتی در سطح جهانی شد.


چهار شنبه 17 اردیبهشت 1399 - 11:47:57