تحلیل سید حسن نصرالله از تصمیم آلمان درباره حزب الله

سه شنبه 16 اردیبهشت 1399 - 21:46:55
تحلیل سید حسن نصرالله از تصمیم آلمان درباره حزب الله

تهران - الکوثر : سید حسن نصرالله تصمیم آلمان برای تروریستی خواندن حزب الله را تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، وزارت کشور آلمان پنجشنبه گذشته ضمن «تروریستی» خواندن حزب ‌الله لبنان، فعالیت‌های این گروه را در خاک آلمان ممنوع اعلام کرد.

گروههای متعدد مقاومت در منطقه به تصمیم وزارت کشور آلمان واکنش نشان دادند. واکنش سید حسن نصرالله به عنوان دبیر کل حزب الله لبنان اهمیت به مراتب بیشتری دارد. 

اولین بعد واکنش سید حسن نصرالله این است که آلمان در تروریستی خواندن حزب الله مستقلاً عمل نکرده بلکه تحت فشار آمریکا و لابی صهیونیستی این اقدام را انجام داده است. این دیدگاه دبیرکل مقاومت ضمن اینکه کنایه به مستقل نبودن کشورهای اروپایی در مقابل آمریکا است، نشان می دهد که هدف گرفتن مقاومت منطقه، راهبرد کلان آمریکا و رژیم صهیونیستی است که حتی کشورهای اروپایی را نیز برای همسویی با این راهبرد تحت فشار قرار می دهند.

دومین نکته در سخنرانی شب گذشته سیدحسن نصرالله این بود که سیطره آمریکا و رژیم صهیونیستی بر منطقه غرب آسیا بدون حذف کردن یا محدود کردن همه جانبه گروههای مقاومت امکان پذیر نیست زیرا این گروههای مقاومت هستند که در مقابل توطئه آمریکایی - صهیونیستی در منطقه مقاومت می کنند. سیدحسن نصرالله دراین خصوص با بیان اینکه آمریکا درصدد اجرای پروژه هیمنه بر منطقه و اسرائیل به دنبال پروژه اشغالگری است، گفت جنبش های مقاومت به دلیل اینکه در مقابل این توطئه ها می‌ ایستند، از نظر آنها باید محکوم و محاصره شوند.

با توجه به دو بعد ذکر شده، دبیر کل حزب الله لبنان معتقد است که تصمیم آلمان در خصوص حزب الله یک تصمیم سیاسی است. از یک سو، آلمان هیچ دلیلی مبنی بر تروریستی بودن فعالیت حزب ‌الله ارائه نکرده و صرفاً یک ادعا را علیه حزب الله مطرح کرده است و از سوی دیگر جنبش حزب الله هیچ سازمانی وابسته به خود در آلمان و فرانسه ندارد و سالهاست که ایجاد سازمان های وابسته به خود در جهان به ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین را متوقف کرده است.

بنابراین، پشت تصمیم آلمان در خصوص حزب الله یک هدف کلان تر وجود دارد که آن هدف حذف یا محدود کردن گروههای مقاومت در منطقه غرب آسیا و همچنین حذف آرمان فلسطین به عنوان اصلی ترین آرمان مقاومت در منطقه است. 

به نظر می رسد فشار آمریکا و لابی صهیونیستی در راستای اجرایی کردن پروژه سیطره بر منطقه غرب آسیا و همچنین اجرایی کردن طرح نژادپرستانه معامله قرن است. اگرچه در رونمایی از معامله قرن اشاره ای به حزب الله لبنان نشد، اما محدود کردن مقاومت در سطح کلان و حزب الله در سطح خرد یکی از ابعاد نانوشته معامله قرن است که به موازات این طرح در حال پیگیری است. 

از سوی دیگر، گروههای مقاومت به خصوص حزب الله لبنان روند افزایشی موقعیت و جایگاه خود را در منطقه تجربه می کنند. حزب الله در ساختار قدرت لبنان موقعیت برجسته ای دارد و منسجم ترین گروه سیاسی این کشور محسوب می شود و از سوی دیگر در بحران های یک دهه اخیر منطقه به خصوص بحران سوریه قابلیت نظامی خود را عملاً به تصویر کشیده و نشان داده که یک بازیگر تاثیرگذار در منطقه غرب آسیا است. از آنجایی که مقابله با این بازیگر به لحاظ نظامی و حتی سیاسی در سطح داخلی لبنان امکان پذیر نبوده، از اهرم یکجانبه تحریم و تروریسم برای محدود کردن آن بهره می گیرند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


سه شنبه 16 اردیبهشت 1399 - 18:45:43