هسته های خفته داعش در عراق ؛ مطلوب آمریکا و آمریکاگرایان

دو شنبه 15 اردیبهشت 1399 - 17:11:33
هسته های خفته داعش در عراق ؛ مطلوب آمریکا و آمریکاگرایان

تهران - الکوثر : افزایش تهدیدها و تحرکات خرابکارانه بازمانده های داعش در عراق طی روزهای اخیر، سبب طرح این سوال می شود که هسته های خفته داعش را چه کسانی بیدار کرده و شاخصه های دور جدید تحرکات این گروه تروریستی چیست؟

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سال 2018 شکست کامل داعش در عراق و حفظ تمامیت ارضی این کشور اعلام شد. با این حال، همه عناصر گروه تروریستی داعش در عراق کشته و یا از این کشور خارج نشدند بلکه برخی از عناصر این گروه اعم از عراقی یا غیرعراقی در مناطق مختلف این کشور باقی ماندند و در انتظار فرصت بودند تا بار دیگر فعالیت خود را در عراق از سر گیرند.

بی ثباتی سیاسی عراق برای هسته های خفته داعش یک فرصت بود. در تظاهرات یکم اکتبر 2019 به بعد در عراق، بازمانده های داعش در جهت تبدیل اعتراض ها به خشونت نقش داشته اند. با این حال، نکته مهم این است که بازمانده های داعش در عراق چنان قدرت و امکاناتی ندارند که بتوانند تهدیدهای جدی ایجاد کنند. تحرکات جدید آنها که از یکم اکتبر 2019 آغاز شد و طی روزهای اخیر به تهدید امنیتی جدی علیه حشد الشعبی عراق تبدیل شد، با پشتوانه ناراضیان داخلی و مخالفان مقاومت در سطح منطقه با رهبری آمریکا انجام می گیرد. 

هسته های خفته داعش بر خلاف داعش 2014 تا 2018 تمایلات جغرافیایی ندارند بلکه صرفاً نقش «ابزاری» ضد مقاومت ایفا می کنند. می توان گفت آنها نیروهای اجاره ای مخالفان مقاومت برای تهدیدآفرینی علیه حشد الشعبی در عراق محسوب می شوند. هسته های خفته داعش از سلاح های مدرن و پیشرفته عمدتاً ساخت آمریکا بهره می گیرند که فرماندهان حشد الشعبی نیز به آن اشاره کردند. به گفته "صادق الحسینی"، مسئول اطلاع ‌رسانی حشد الشعبی، 90 درصد سلاح‌ های در اختیار داعش به‌ ویژه سلاح‌ های به‌ اصطلاح ولایت دیاله (داعش)، آمریکایی است و از انبارهای آمریکا یا از طریق هم ‌پیمانان آمریکا به دست این گروه رسیده است.

موضوع دیگر، جامعه هدف هسته های خفته داعش در عراق است. عملیات ماههای اخیر هسته های خفته داعش به نوعی بازگشت به دوران 2011 تا 2014 حیات این گروه در عراق است که صرفاً عملیات انتحاری و انفجاری انجام می داد. با این تفاوت که در دوران 2011 تا 2014 بیش از همه غیرنظامیان هدف قرار می گرفتند و اساساً حشد الشعبی وجود نداشت که هدف قرار گیرد، اما اکنون بیش از همه اعضای حشد الشعبی و نیروهای امنیتی عراق هدف تحرکات بازمانده های داعشی قرار می گیرند. 

این شاخصه ها نشان می دهد که هسته های خفته داعش در عراق تحت کنترل آمریکا و آمریکاگرایان داخلی و منطقه ای به خصوص عربستان سعودی قرار دارند. "باقر الزبیدی"، وزیر کشور اسبق عراق در این خصوص نوشت: «داعش به شکل گسترده مورد حمایت قدرت های منطقه ای و بین المللی و طرف های داخلی است که در پروژه های جنگ نرم خود شکست خورده و به همین دلیل دوباره به حمایت از تروریسم از کانال بازمانده های داعش روی آورده اند.»

بازمانده های داعشی در حالی طی ماههای اخیر نقاب از چهره خود در عراق برداشتند که در صورت تشکیل کابینه جدید این کشور، قرار است در ماه آینده میلادی مذاکرات آمریکا و عراق درباره حضور نظامیان آمریکایی در عراق برگزار شود. افزایش تهدیدهای داعش چانه زنی پیش از موعد واشنگتن برای مذاکرات آینده است تا با بزرگنمایی تهدید داعش، زمینه حضور قوی تر در عراق را فراهم کند. بنابراین، افزایش روند تحرکات و تهدیدهای هسته های خفته داعش در عراق مطلوب آمریکا و آمریکاگرایان داخلی و منطقه ای است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


دو شنبه 15 اردیبهشت 1399 - 15:28:34