علل بازپیدایی تهدید داعش در عراق

دو شنبه 15 اردیبهشت 1399 - 11:4:31
علل بازپیدایی تهدید داعش در عراق

تهران - الکوثر : عناصر گروه تروریستی داعش با حمله به حشد الشعبی عراق، دهها نفر از رزمندگان حشد را به شهادت رسانده و یا زخمی کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در جریان درگیری های شدید بامداد شنبه نیروهای حشد الشعبی عراق با عناصر تروریست و داعشی در منطقه «بلد» و «مکیشفه» در جنوب تکریت و شمال سامرا در استان صلاح الدین 10 نفر از نیروهای حشد الشعبی شهید و 4 نفر نیز زخمی شدند. امروز نیز عناصر داعش به یک پست امنیتی پلیس در شمال شرق دیاله حمله کردند که در جریان آن 13 نفر از جمله چندین نیروی امنیتی شهید و زخمی شدند.
درباره بازپیدایی تهدید داعش در عراق ذکر چند نکته الزامی است. 
اولین نکته این است که عناصر داعش روستاهای متروکه در مرزهای میان دیاله و صلاح الدین را برای دور جدید فعالیت های خود انتخاب کردند. این روستاها از یک سو خالی از سکنه هستند و از سوی دیگر نیروهای امنیتی توجه کمتری به این روستاها دارند.
از این رو، عناصر داعش آزادی عمل بیشتری برای طرح ریزی عملیات های خود از داخل این روستاها دارند. بر همین اساس، فرمانده حشد عشایر اعلام کرد که روستاهای متروکه به منبع تهدیدی برای استان دیاله و روستاهای منطقه آزاد شده العظیم و همچنین به نقطه جذب تروریست‌های داعش و باقیمانده‌های آنها تبدیل شده است.
دومین نکته این است که تهدید داعش در عراق همزمان با فشار عراقی ها برای خروج نظامیان آمریکایی افزایش پیدا کرده است. پارلمان عراق روز 5 ژانویه و دو روز پس از ترور سرداران مقاومت طرح خروج نظامیان آمریکایی را تصویب کرد.
مردم و گروههای عراقی نیز در ماههای اخیر بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق و اجرایی شدن مصوبه پارلمان اصرار دارند.
تحلیلگران زیادی و همچنین شماری از شخصیت های عراقی بر این باور هستند که افزایش مجدد تهدیدهای داعش با هماهنگی آمریکا انجام می شود تا این پیام را به مردم، گروهها و دولت عراق منتقل کند که در صورت خروج نظامیان آمریکایی، فعالیت داعش در عراق افزایش پیدا خواهد کرد.
در واقع، آمریکایی ها تلاش دارند با حمایت از داعش و اقدامات آن، زمینه تداوم حضور نظامیان خود در عراق را فراهم کنند.
در همین راستا، «محمدمهدی البیاتی» از اعضاء ارشد سازمان بدر عراق گفت: حملات تروریستی اخیر در عراق با حمایت عربستان و آمریکا انجام می ‌گیرد زیرا آنها به دنبال فراهم کردن زمینه بازگرداندن تروریستها به عراق هستند.
«نصر الشمری» سخنگوی جنبش نجباء عراق هم تأکید کرد: هر زمان که درباره خروج اشغالگران آمریکایی از عراق صحبت می شود، تروریست ها فعال می شوند. 
نکته سوم این است که افزایش مجدد فعالیت های داعش در عراق ارتباط مستقیمی با وضعیت شکننده سیاسی در این کشور دارد. عراق از یکم دسامبر 2019 تا کنون با دولت پیشبرد امور اداره می شود و هنوز کابینه مصطفی الکاظمی نیز تشکیل نشده است.
خلاء سیاسی بهترین فرصت برای رشد تهدیدهای داعش است.
در همین حال، بخش زیادی از تمرکز دولت پیشبرد امور به ریاست عادل عبدالمهدی نیز صرف مقابله با ویروس منحوس و مهلک کرونا شده است. 
«حسن کریم الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق در این خصوص گفت: گروه‌های تروریستی داعش از وضعیت سیاسی و شرایط کشور برای مقابله با ویروس کرونا در عراق سوء ‌استفاده کرده و برخی مناطق را هدف قرار داده اند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


دو شنبه 15 اردیبهشت 1399 - 10:53:13