شکاف میان آمریکا و جهان درباره سازمان جهانی بهداشت

جمعه 29 فروردین 1399 - 18:17:54
شکاف میان آمریکا و جهان درباره سازمان جهانی بهداشت

تهران - الکوثر : همه گیری ویروس کرونا جهان را با چالش بی سابقه ای مواجه ساخته است و آمریکا که اکنون به کانون اصلی شیوع این ویروس تبدیل شده به جای هماهنگی با نهادهای بین المللی مانند سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با این چالش بزرگ، به سنگ اندازی در این زمینه با متوقف کردن کمک مالی به این نهاد بین المللی پرداخته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، واشنگتن در جنگ تبلیغاتی علیه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که  گروه 7 مرکب از هفت کشور صنعتی (آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا ) خواهان این است که این سازمان دست به تغییرات گسترده بزند. 

کاخ سفید روز پنج شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای گروه 7 خواهان اصلاح گسترده این سازمان هستند تا مطمئن شوند که سازمان جهانی بهداشت نقشش را به خوبی ایفا می‌کند. دولت ترامپ همچنین از موافقت این کشورها برای تشریک مساعی بین‌المللی به منظور مقابله با چالش‌های اقتصادی و بهداشتی کرونا  خبر داد. 

در حالی که اکثر کشورهای دنیا درگیر مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید19 هستند، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد کمک‌های مالی آمریکا به سازمان جهانی بهداشت را متوقف کرده است.

ترامپ که به شدت در آمریکا بابت نحوه مدیریتش در خصوص شیوع ویروس کرونا مورد انتقاد قرار گرفته در روزهای گذشته این نهاد بین المللی را هدف حملات لفظی قرار داده و بارها این سازمان را به جانبداری از چین و تلاش برای پنهان کردن اطلاعات اولیه در خصوص شیوع کرونا متهم کرده است. رییس جمهوری آمریکا هم چنین ادعا کرده که سازمان جهانی  بهداشت در مبارزه با بحران کرونا سوء مدیریت داشته است.

این در حالی است که ایالات متحده همچنان اصلی‌ترین بدهکاربه سازمان جهانی بهداشت بوده و بدهی آن به این سازمان حدود 200 میلیون دلار است. سهم اجباری واشنگتن در تامین بودجه سازمان جهانی بهداشت 400 میلیون دلار از کل پرداخت‌ها به آن است.

اقدام ترامپ درباره متوقف کردن تأمین مالی سازمان جهانی بهداشت در راستای هدف کلی فروپاشی سازمان‌های بین المللی است که واشنگتن از آنها رضایت ندارد.

به رغم ادعای ترامپ مبنی بر حمایت گروه 7 از موضع واشنگتن درباره سازمان جهانی بهداشت، واقعیت جز این است. در واقع شرکای اروپایی آمریکا به شدت از اقدام نابجا و مخرب دولت ترامپ انتقاد کرده اند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از کشورهای این اتحادیه به این اقدام ترامپ واکنش منفی نشان داده است. آلمان نیز به عنوان یکی از اعضای گروه 7 و مهم ترین کشور اتحادیه اروپا  و بزرگترین اقتصاد اروپایی به انتقاد صریح از اقدام ترامپ پرداخته است. از دیدگاه برلین، این اقدام واشنگتن بیشترین آسیب را به کشورهایی می رساند که کمترین توانایی برای حفاظت از خود در این شرایط را دارند.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در نامه‌ای به همتای آمریکایی خود ضمن انتقاد از تصمیم ترامپ برای قطع کمک‌های مالی به سازمان جهانی بهداشت بر لزوم حمایت از این نهاد در دوران شیوع بحران کرونا تاکید کرد.

"گرت مولر" وزیر توسعه آلمان هم کاهش بودجه سازمان جهانی بهداشت را یک راهکار کاملا غلط دانسته و تاکید کرد که آلمان بودجه خود برای این نهاد را افزایش خواهد داد. 

البته رقبای بین المللی امریکا یعنی روسیه و چین نیز با این اقدام واشنگتن مخالفت کرده اند. "گنادی گاتیلوف" نماینده روسیه در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو اقدام آمریکا را «برخوردی ریاکارانه و از لحاظ سیاسی مغرضانه» نامید، چرا که خود آمریکایی‌ها نقش زیادی در فعالیت و تصمیمات این سازمان دارند. ضمن اینکه در داخل آمریکا نیز مخالفت های جدی با این اقدام دولت ترامپ صورت گرفته است.

به نظر می رسد که اکنون شکاف جدیدی بین آمریکا و جهان و به طور خاص آمریکا و شرکای اروپایی آن در حال شکل گیری است که این شکاف مربوط به رویکرد خصمانه دولت ترامپ در قبال سازمان جهانی بهداشت است.

اقدام آمریکا نه تنها به معنای عهدشکنی اش در قبال جامعه جهانی و زیر پا گذاشتن تعهدات بین المللی آن در زمینه کمک به سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن، بلکه گامی برای تخریب جدی همکاری های بین المللی در مقابله با کرونا محسوب می شود.

دولت ترامپ با کاهش منابع مالی این نهاد بین المللی، توانایی آن را تضعیف کرده و امکان مقابله موثر با این بیماری مرگبار را که حد ومرزی نمی شناسد بشدت کاهش می دهد و در نهایت به ضرر مردم کشورهای مختلف از جمله مردم آمریکا خواهد بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 29 فروردین 1399 - 17:40:50