توافق نظر احزاب سیاسی عراق در تشکیل سریع کابینه «الکاظمی»

جمعه 29 فروردین 1399 - 14:27:43
توافق نظر احزاب سیاسی عراق در تشکیل سریع کابینه «الکاظمی»

تهران - الکوثر : احزاب سیاسی عراق در تشکیل سریع کابینه «مصطفی الکاظمی» برای مقابله با مشکلات و بحران های این کشور، توافق نظر دارند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در پی انصراف «عدنان الزرفی» از ماموریت تشکیل دولت جدید و با توجه به توافق گروههای سیاسی برای نامزد کردن «مصطفی الکاظمی»، «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق نهم آوریل در حضور رهبران گروههای سیاسی و مقامات عالی رتبه عراق، الکاظمی را رسما مامور تشکیل دولت جدید کرد.  

«محمد شیاع السودانی» عضو پارلمان عراق امروز پنج شنبه اعلام کرد، عراق با مجموعه‌ای از بحرانها روبروست که نیازمند یک تیم حرفه‌ای، متخصص، مخلص، پاک‌دست و هماهنگ با نخست وزیر است و چنین تیمی می تواند راه حل بحران یا کاهش تاثیر آن را پیدا کند.

السودانی تصریح کرد، «مصطفی الکاظمی» مامور جدید تشکیل کابینه عراق، تجربه «محمد توفیق علاوی» و «عدنان الزرفی» را که موفق به تشکیل کابینه نشدند، مد نظر قرار خواهد داد تا دولت توانمندی را تشکیل دهد که مورد اطمینان ملت عراق باشد.

درهمین حال، «محمد الغبان» رئیس فراکسیون پارلمانی «الفتح» از تشکیل یک تیم مشاوره از میان فراکسیون های سیاسی برای تشکیل کابینه عراق خبر داد و گفت، اختیار انتخاب اعضای این تیم، بر عهده مصطفی الکاظمی است تا از این طریق، سریعتر بر سر نام اعضای کابینه، توافق صورت گیرد و به گونه‌ای باشد که به کابینه پیشنهادی، رأی اعتماد داده شود.

الغبان درباره برگزاری انتخابات زودهنگام هم تأکید کرد، با الکاظمی توافق شده است که این انتخابات در زمانی برگزار شود که بیش از یک سال نباشد و همه شرایط باید به نحوی فراهم شود که شفافیت آن، تضمین شود.

رئیس فراکسیون الفتح با تاکید بر حمایت احزاب سیاسی عراق از نخست وزیر جدید تصریح کرد، شرط حمایت این است که توازن در روابط بین‌المللی و منطقه حفظ شود، روابط بر اساس، احترام متقابل باشد و نخست‌وزیر اجازه ندهد عراق، محلی برای تجاوز به دیگران باشد.

درهمین حال، «علی الغانمی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در سخنانی تلویزیونی گفت، نیروهای سیاسی خواهان اقدامات قاطع الکاظمی در برخورد با مسئله حضور آمریکا در عراق هستند و الکاظمی باید مصوبه پارلمان و نیروهای سیاسی را اجرا و در مسیر خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق گام بردارد.

الغانمی افزود، نیروهای آمریکایی خروج خود از عراق را کامل نکرده‌اند و الکاظمی باید به اشغالگری آمریکا پایان دهد.

«مصطفی الکاظمی» پس از معرفی شدن به عنوان مامور تشکیل کابینه جدید عراق در اظهاراتی قول داد، برای تشکیل دولتی که تحقق خواسته‌های عراقی ها را در صدر اولویتهای خود قرار دهد و از حاکمیت کشور محافظت و برای حل بحران ها و پیشبرد اقتصاد کار کند، تلاش خواهد کرد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 29 فروردین 1399 - 11:21:6