عقب نشینی نظامیان آمریکایی از سه پایگاه نظامی در عراق؛ راهبرد یا تاکتیک؟

دو شنبه 11 فروردین 1399 - 17:18:22
عقب نشینی نظامیان آمریکایی از سه پایگاه نظامی در عراق؛ راهبرد یا تاکتیک؟

تهران - الکوثر : نظامیان آمریکایی از پایگاه نظامی k 1 در شمال عراق نیز خارج شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، موضوع خروج نظامیان آمریکایی از عراق به موضوع مهمی در سه ماه نخست سال 2020 تبدیل شد. نیروهای آمریکایی بامداد سوم ژانویه 2020 سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی و 8 نفر دیگر از همراهان شان را در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور کردند. پس از این جنایت، موضوع خروج نظامیان آمریکایی از عراق در سریع ترین زمان ممکن به یک مطالبه عمومی در عراق تبدیل شد.  

پارلمان عراق روز 5 ژانویه با اکثریت آراء طرح خروج نظامیان آمریکایی از عراق را تصویب کرد. مردم عراق نیز روز 24 ژانویه 2020 تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی برگزار و بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق تاکید کردند. در ادامه نیز برخی گروههای عراقی علیه پایگاه های نظامی آمریکا در عراق حملات موشکی انجام دادند که در این حملات شماری از نظامیان آمریکایی کشته و زخمی شدند که از جمله می توان به حمله موشکی علیه پایگاه التاجی در فوریه گذشته اشاره کرد که طی آن دو نظامی آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی کشته شدند. 

بعد از کشته شدن دو نظامی آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی، موضوع خروج نظامیان آمریکا از عراق به دستور کار جدی واشنگتن تبدیل شد. نخستین پایگاهی که نظامیان آمریکایی از آن خارج شدند، پایگاه نظامی قائم در الانبار بود که در ماه مارس در اختیار نیروهای عراقی قرار گرفت. دومین پایگاه نیز پایگاه "القیاره" در جنوب موصل در استان نینوا بود. سومین پایگاه نیز پایگاه k 1 در کرکوک، شمال عراق بود که نظامیان آمریکایی از آن خارج شدند. 

آمریکایی ها مدعی شدند که خروج نظامیان شان از عراق به دلیل شیوع کرونا در این کشور است. "مایلز کاگینز"، سخنگوی ائتلاف بین‌ المللی ضدداعش در توئیتی نوشت: فرماندهی نیروهای ائتلاف مقرهای این ائتلاف در پایگاه‌های عراق را به وزارت دفاع تحویل می‌ دهد و صدها سرباز و مستشار نظامی، عراق را موقتاً برای حفظ سلامتی خود از ویروس کرونا ترک می‌ کنند.

سفارت آمریکا در بغداد نیز جمعه گذشته (28 مارس) در بیانیه‌ ای اعلام کرد: نظر به شرایط امنیتی و اقدامات محدود کننده سفرها در نتیجه شیوع ویروس کرونا، وزارت امور خارجه دستور ترک کارمندان دولت آمریکا در سفارتخانه این کشور در بغداد و کنسولگری آمریکا در اربیل را صادر کرده است.

نکته مهم این است که ادعای آمریکایی ها مبنی بر اینکه به خاطر شیوع کرونا، نظامیان شان را از عراق خارج می کنند، در حالی است که از یک سو، طبق اعلام رسمی سازمان بهداشت جهانی، عراق سومین کشور موفق در مقابله با کرونا است و از سوی دیگر نظامیان آمریکایی به آمریکا بازنگشته اند بلکه در داخل عراق جابجا شدند. 

بنابراین، علت خروج نظامیان آمریکایی از سه پایگاه قائم، القیاره و k1 مربوط به شیوع کرونا نیست بلکه دلیل دیگری دارد. در همین راستا، "هشام الهاشمی"، کارشناس امنیتی عراقی، در این خصوص عنوان می‌ کند که آمریکایی‌ ها تصمیم گرفته‌ اند از پایگاه‌ های نظامی‌ ای که وضعیت امنیتی شکننده‌ ای دارند و پناهگاه‌ های امن در آنها وجود ندارد، خارج شوند. 

به گفته "الهاشمی" تمرکز نیروهای آمریکایی در پایگاه‌ های بزرگ مانند عین الاسد به علت آن است که این پایگاه‌ ها با تجهیزات پیشرفته‌ ای از جمله سامانه‌ های دفاعی پاتریوت حفاظت می‌ شوند.

از این رو، می توان گفت آمریکایی ها اکنون به بهانه کرونا نظامیان شان را از سه پایگاه خود در عراق خارج کردند، اما دلیل واقعی افزایش تهدید و ناامنی علیه نظامیان آمریکایی در این پایگاهها است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 11 فروردین 1399 - 16:59:30