تاثیر ویروس کرونا بر جنگ های ترکیه در منطقه

یک شنبه 10 فروردین 1399 - 17:42:34
 تاثیر ویروس کرونا بر جنگ های ترکیه در منطقه

تهران - الکوثر : رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ازتوقف تمامی جنگ های این کشور در منطقه و جهان به علت همه گیری ویروس کرونا خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رجب طیب اردوغان درجریان سخنرانی اخیر خود اعلام کرد: ترکیه تمامی جنگ های خود در کشورهای منطقه و جهان را به علت همه گیری ویروس کرونا متوقف می کند. 

اظهارات رئیس جمهوری ترکیه نشان دهنده استیصال مقام های آنکارا به منظور کنترل ویروس نوظهور و خطرناک کرونا در این کشور است.رئیس جمهوری ترکیه که طی یکسال گذشته بارها تاکید کرده است هیچ عاملی نمی تواند مانع تحرکات نظامی این کشور در سوریه و عراق شود ، اکنون با اعلام توقف عملیات نظامی درمنطقه و جهان ، ازاظهارات پیشین خود عقب نشینی کرده است.  

این امر تا حدود زیادی غرور رئیس جمهوری ترکیه را جریحه دار کرده است.  
نکته قابل تامل دراین ارتباط ، هزینه های هنگفت و سرسام آور لشکرکشی نظامی ترکیه به سوریه ، عراق ، جزیره قبرس ، دریای مدیترانه و لیبی است.

درشرایط جاری این احتمال را نباید نادیده گرفت ، تمامی کشورهایی که به مناطق مختلف جهان نیروی نظامی اعزام کرده اند ، موضع مشابه آقای اردوغان اتخاذ کنند.

دراین میان ، تردیدی نیست ترکیه کشوری که طی نزدیک به دو دهه گذشته به شکوفایی اقتصادی دست یافته و درصف کشور های صنعتی قرار گرفته بود ، اکنون درآستانه ورشکستگی اقتصادی است. شاید تهدیدهای "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا علیه ترکیه که در سال گذشته گفته بود ، 
درصورت عملیات نظامی ترکیه و کشتار کردهای سوری ، اقتصاد ترکیه را نابود خواهد ساخت ، درحال تحقق است.  

"علی یامان" استاد دانشگاه و کارشناس برجسته ترک درامور سیاسی اخیرا درگفت وگو با رادیو ترکی استانبولی برون مرزی ، ازگمانه زنی های حمله بیولوژیک و عامدانه بودن انتشار ویروس کرونا درجهان توسط آمریکا خبر داد. 

این کارشناس ترک معتقد است : "اگر کشوری نظیر آمریکا در راستای جنگ بیولوژیک اقدامی کند درحقیقت وارد بازی بسیار خطرناکی شده است. علی الخصوص که چنین بیماری هایی که می توانند ابزار جنگ بیولوژیک باشند به سرعت منتشر شده و غیرقابل کنترل خواهند بود و این بدعت بسیار بدی برای جهان است".

به هر حال ، دولت ترکیه علاوه بر هزینه های هنگفت اعزام نیروی نظامی به کشورهای منطقه و جهان ، اکنون با بحران جدیدی مواجه است. این بحران با نابودی صنعت گردشگری ترکیه طی روزها و ماه های آتی مرتبط است. 

ترکیه علاوه برمعضلات یادشده ، با بحران تنش با اتحادیه اروپا و مساله آوارگان سوری نیز مواجه است که این مشکلات می تواند اقتصاد آشفته ترکیه را آشفته تر سازد.

با آگاهی ازشرایط قابل پیش بینی ، مقام های آنکارا بویژه رئیس جمهوری ترکیه طی ماه های گذشته ضمن تلاش برای پنهان سازی وجود ویروس خطرناک کرونا ، علاوه بر مخفی نگه داشتن شمار مبتلایان به این ویروس ناشناخته ، تلاش کرده اند این کشور را همچنان برای گردشگری کشوری مناسب و مطلوب معرفی کنند.

درحالی که پروازهای اکثر کشورهای جهان به مقصد ترکیه لغو و حتی ممنوع شده است.  

دراین میان، تضعیف صنعت گردشگری که سهم عمده ای در درآمدهای دولت و مردم ترکیه دارد، مقام های آنکارا را با این سوال جدی مواجه ساخته است که آیا ترکیه می تواند تمامی بحران های جاری را بدون آسیب های جدی پشت سر بگذارد؟

درحقیقت ، باید گفت: دولت ترکیه درشرایطی که درگیر بحران تجاوز نظامی به سوریه و عراق و همزمان تنش در روابط با اتحادیه اروپا درخصوص پرونده مهاجران است ، آیا می تواند ازدرآمد‌های هنگفت این صنعت (گردشگری) چشم‌پوشی ‌کند ؟.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 10 فروردین 1399 - 17:28:30