ادامه ماجراجویی های ارتش ترکیه در شمال عراق

جمعه 8 فروردین 1399 - 18:4:54
ادامه ماجراجویی های ارتش ترکیه در شمال عراق

تهران - الکوثر : با وجود مواجهه اکثر کشورهای جهان بویژه ترکیه با ویروس ناشناخته کرونا ، ارتش ترکیه در ادامه ماجراجویی های نظامی، تجاوز به خاک عراق را همچنان در دستور کار دارد. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، درهمین ارتباط وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه ای ، از کشته و زخمی شدن ۴ نیروی نظامی این کشور درشمال عراق خبر داد. دراین بیانیه ، آمده است: درحمله شبه نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) به مواضع ارتش این کشور درشمال عراق ، دو نظامی ترک کشته و دوتن دیگر نیز مجروح شدند.

ارتش ترکیه با حملات هوایی و توپخانه‌ای ، مواضع حزب کارگزارن کردستان ترکیه (پ. ک. ک.) درشمال عراق را هدف قرار داده است. انجام عملیات نظامی ترکیه درشمال عراق با واکنش شدید دولت بغداد مواجه شده است. دولت بغداد بارها به نقض حاکمیت عراق توسط ترکیه اعتراض کرده است.

در ادامه تجاوزهای ارتش ترکیه به خاک عراق ، این کشور عملیات "پنجه ۲" و "پنجه ۳" را طی ماه های اوت و سپتامبر سال گذشته میلادی ، به منظور آن چه که مقابله با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) می خواند ، در شمال عراق آغاز کرده است. حزب کارگران کردستان ترکیه نزدیک به چهار دهه است که به صورت مسلحانه علیه دولت مرکزی آنکارا مبارزه می ‌کند.
نکته قابل تامل درارتباط با عملیات ارتش ترکیه در شمال عراق این واقعیت است که دولت آنکارا دربحبوحه بحران "ادلب" دراراضی سوریه که خطر برخورد نظامی مستقیم ارتش های ترکیه با سوریه فراهم است ، با حمله به مواضع پ ک ک درشمال عراق ، سعی در نشان دادن برتری نظامی خود درعرصه‌های میدانی به ویژه مسائل مربوط به خطرات امنیتی ناشی ازحزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) دارد.

کارشناسان مسائل امنیتی و نظامی می گویند : در پی درگیری گسترده ارتش ترکیه در اراضی سوریه که به کشته و زخمی شدن ده ها تن از نظامیان ترک منجر شد و همچنین وارد شدن ترکیه به جبهه های درگیری درعراق ، دریای مدیترانه و لیبی ، خطر انجام دوباره عملیات حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) و انجام حملات علیه نیروهای امنیتی درشهرهای ترکیه را تشدید کرده است.

دراین ارتباط ، پیشتر،  "اریک شوارتز" کارشناس برجسته بین المللی درامور پناهجویان و آوارگان می گوید: "حمله ترکیه به اراضی عراق می‌تواند تبعات انسانی زیادی به همراه داشته باشد. این حمله جبهه جدیدی از درگیری‌ها را ایجاد خواهد کرد و صد‌ها هزار غیرنظامی را در سراسر منطقه‌ای - که درگیر بحران هستند - آواره خواهد کرد".  
وارد کردن ارتش ترکیه به جبهه های جنگ درمنطقه درشرایطی است که مردم این کشور با مشکلات زیادی مواجه هستند و به نظر می رسد دولت آنکارا توان پاسخگویی به مشکلات جاری در داخل را و حل این مشکلات را ندارد. با مرور سیاست های دولت آنکارا طی چند سال گذشته ، می توان چنین نتیجه گیری کرد که دولت اردوغان راه حل مشکلات داخلی را درگسترش تحرکات بیرونی تلقی می کند. به همین دلیل حضور نظامی ارتش ترکیه را در جغرافیای وسیعی ، گسترش داده است. تحرکات نظامی ترکیه در دریای مدیترانه ، لیبی ، قطرو نیز مداخلات تجاوز نظامی به اراضی عراق و سوریه درهمین چارچوب قابل ارزیابی هستند.  
درعین حال ، چنین به نظر می رسد که دولت اردوغان استمرار ناامنی درسوریه و عراق را درچارچوب سیاست های آمریکا  ، برای ترکیه یک فرصت دانسته و ازاین طریق علاوه بر  این که بسیاری ازمشکلات داخلی را فرافکنی می کند ، انتظار دارد بخشی ازمشکلات اقتصادی داخلی خود را نیز مرتفع سازد. در حال حاضر مهمترین چاه های نفت سوریه که در کنترل نظامیان آمریکایی قرار دارد و نفت آن ازطریق ترکیه به خریداران فروخته می شود.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 8 فروردین 1399 - 16:38:12