ورود جنگ یمن به ششمین سال و اجبار عربستان به پذیرش آتش بس همه جانبه

جمعه 8 فروردین 1399 - 16:19:56
ورود جنگ یمن به ششمین سال و اجبار عربستان به پذیرش آتش بس همه جانبه

تهران - الکوثر : همزمان با ورود جنگ یمن به ششمین سال، دولت مستعفی یمن پیشنهاد سازمان ملل متحد برای ایجاد آتش بس را به منظور مقابله با کرونا پذیرفت و ائتلاف سعودی نیز به ناچار از این تصمیم استقبال کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن از امروز 26 مارس 2020 وارد ششمین سال شده است. آغاز ششمین سال جنگ با پذیرش آتش بس پیشنهادی سازمان ملل متحد همراه شد. 

پیشنهاد آتش بس از سوی "آنتونیو گوترش"، دبیر کل سازمان ملل صرفاً برای یمنی ها نبود بلکه وی اخیراً همه طرف‌ های شریک در درگیری‌ های مسلحانه در دنیا را به آتش‌ بس دعوت کرد و گفت همه حواس‌ ها و تلاش‌ ها باید متوجه مقابله با دشمن مشترکی که همان ویروس کروناست، باشد.

در واقع، دبیر کل سازمان ملل متحد که در سال های اخیر به شدت تحت تاثیر سیاست ها و رفتارهای قدرت های غربی به خصوص آمریکا قرار داشت، از کرونا به عنوان فرصتی بهره گرفت تا این سازمان را از سیطره غرب حتی موقتاً خارج و درگیری ها و تنش ها را کاهش دهد.  

نکته مهم این است که دولت نجات ملی یمن متشکل از انصارالله و متحدانش ابتدا از پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل استقبال کرده و پیشگام در پذیرش آتش بس شدند. "هشام شرف عبدالله"، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در صنعا دعوت دبیر کل سازمان ملل برای توفف جنگ در یمن را در راستای تشریک مساعی برای مقابله با ویروس کرونا مهم توصیف کرد. در ادامه، دولت مستعفی یمن و سپس نیز ائتلاف سعودی به رهبری عربستان از پیشنهاد آتش بس استقبال کردند. 

یک نکته مهم در خصوص استقبال عربستان سعودی از آتش بس در یمن وجود دارد. در اثر جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن، این کشور با بزرگترین فاجعه انسانی در سطح جهانی مواجه شد، اما ریاض نه تنها هیچ گاه از آتش بس استقبال نکرد بلکه حتی توافق استکهلم را که میان دولت نجات ملی و دولت مستعفی یمن با نظارت سازمان ملل متحد امضا شده بود بارها نقض کرد تا عملا این توافق با شکست مواجه شود.

اکنون آل سعود در حالی از پیشنهاد آتش بس موافقت کرد که مشخص نیست در عمل به آتش بس پایبند باشد، موضوعی که محمدعلی الحوثی نیز آنرا مطرح کرد. «محمد علی الحوثی» در حساب توئیتری خود نوشت: «اعلام حمایت ائتلاف از آتش‌ بس، کاهش تنش و برداشتن گام‌ های عملی برای اعتمادسازی میان طرفین در ابعاد انسانی و اقتصادی مورد استقبال است. منتظر عملی شدن آن در واقع امر هستیم.»

از سوی دیگر، عربستان سعودی در شرایطی با پیشنهاد آتش بس موافقت کرد که در داخل با مشکلات مهمی مواجه است. به نظر می رسد که چالش های داخلی درباره جانشینی ملک سلمان که هر روز خبرهای جدیدی درباره آن منتشر می شود، جنگ نفتی با روسیه و همچنین مواجهه با شیوع گسترده کرونا سبب شد تا آل سعود کرونا را به عنوان فرصتی در نظر بگیرد تا از باتلاق یمن خارج شود.  

در همین حال، آل سعود در شرایطی با آتش بس همه جانبه موافقت کرد که در جنگ علیه یمن دست برتر را نیز ندارد زیرا به خصوص در سال پنجم این جنگ، توازن قدرت دچار تغییر شده و ارتش و کمیته های مردمی یمن با تقویت قابلیت پدافندی و موشکی خود ضربه های سنگینی به عربستان وارد کردند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 8 فروردین 1399 - 15:27:19