آل سعود و کرونای سیاسی

سه شنبه 5 فروردین 1399 - 8:39:38
آل سعود و کرونای سیاسی

تهران - الکوثر : عربستان سعودی از جمله کشورهایی است که از کرونا بهره برداری سیاسی می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، کرونا، ویروسی است که محدود به کشور خاصی نیست بلکه به یک بیماری فراگیر جهانی تبدیل شده است، به نحوی که بیش از 190 کشور جهان درگیر این ویروس مهلک و کُشنده شده اند. 

بر اساس آخرین آمارهای رسمی اعلام شده از سوی دولت‌ عربستان، تاکنون 511 نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌ اند. حکومت سعودی در یک ماه اخیر بیش از آنکه اقدام های پیشگیرانه و محدود کننده این بیماری انجام دهد، تلاش کرد از آن بهره برداری سیاسی کند. 

آل سعود در گام اول، جمهوری اسلامی ایران را به انتشار این ویروس در منطقه غرب آسیا متهم کرد. شورای وزیران سعودی مدعی شد که اقدامات ایران تلاش‌های جهانی برای مبارزه با کرونا را با مانع روبرو کرده و این موضوع، اشاعه بیماری کرونا را مستقیما متوجه ایران می‌ کند. این شورا ادعا کرد که ایران اجازه ورود شهروندان سعودی به خاک خود را بدون مهر زدن بر گذرنامه‌های شان داد و این افراد در برگشت به عربستان عامل انتقال ویروس کرونا به این کشور شدند.

این ادعای حکومت سعودی در ادامه جنگ نیابتی است که از سال 2011 تا کنون با جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است. از سوی دیگر این اتهام در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها از متحدان عربستان از جمله بحرین درخواست کرد که برای بازگرداندن شهروندان خود از ایران اقدام کند، اما آل خلیفه برای جان شهروندان خود ارزشی قایل نشد. 

سکانس دوم کرونای سیاسی در عربستان مربوط به رفتاری است که آل سعود با شهروندان شیعه عربستان انجام داد. در حالی که کرونا در شمار زیادی از شهرهای عربستان سعودی فراگیر شده، اما وزیر کشور عربستان صرفاً منطقه شیعه نشین قطیف را در نخستین گام قرنطینه کرد.

ادعای حکومت سعودی این بود که شماری از شهروندان عربستان از این منطقه به ایران رفت و آمد داشته اند. این در حالی است که بیش از ایران، شمار زیادی از شهروندان عربستانی به کشورهای شرق آسیا به خصوص چین رفت و آمد داشته اند. در واقع، حکومت عربستان از کرونا برای تداوم روند سرکوب مردم در منطقه شیعه نشین قطیف بهره گرفته است. 

سکانس سوم کرونای سیاسی در عربستان سعودی مربوط به زندانیان فلسطینی است. بیش از 60 فلسطینی به اتهام ارتباط با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در عربستان زندانی هستند و از وضعیت مطلوبی نیز برخوردار نیستند. زندانیان فلسطینی در عربستان از هر گونه تماس با وکلا و یا ملاقات با اعضای خانواده خود محروم هستند و مقامات سعودی اخیراً، مکالمات تلفنی زندانیان را کاهش دادند.

بر این اساس نیز "اسماعیل هنیه"، رئیس دفتر سیاسی حماس با انتقاد از ریاض، گفت آزادی زندانیان فلسطینی در عربستان به یک ضرورت انسانی و ملی تبدیل شده است، به ویژه که شیوع ویروس کرونا جان این زندانیان را تهدید می کند. خانواده‌های فلسطینیان زندانی در عربستان سعودی نیز خواستار آزادی فرزندان خود شدند و تأکید کردند اتهامات وارده به آنها از سوی آل سعود، واهی است.

در واقع، آل سعود که به لحاظ هویتی تضاد زیادی با حماس دارد، از کرونا برای خشونت علیه زندانیان فلسطینی بهره می گیرد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 5 فروردین 1399 - 8:37:1