آمریکا و توسعه تسلیحات بیولوژیک و ویروس کرونا

چهار شنبه 28 اسفند 1398 - 12:0:48
آمریکا و توسعه تسلیحات بیولوژیک و ویروس کرونا

تهران - الکوثر : با توجه به سابقه بسیار منفی آمریکا در زمینه توسعه و کاربرد تسلیحات بیولوژیک علیه دشمنان خود ، از زمان پیدایی و شیوع کرونا ویروس و بیماری کوید 19 در شهر"ووهان" چین در دسامبر 2019 و گسترش آن در چند ماه اخیر به بیشتر کشورهای جهان ، واشنگتن به عنوان مظنون شماره یک در این زمینه معرفی شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، علاوه بر این برخی مقامات آمریکایی درباره آثار مثبت ناشی از شیوع این بیماری در چین برای اقتصاد آمریکا سخن گفته اند.

" ویلبر راس" وزیر بازرگانی آمریکا در 31 ژانویه 2020 در اظهاراتی  عجیب گفت که  شیوع ویروس کشنده کرونا در چین می‌تواند برای اقتصاد آمریکا خوب باشد. راس در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: "فکر می‌کنم این امر به تسریع بازگشت شغل‌ها به آمریکای شمالی کمک خواهد کرد." 

منتقدان دولت ترامپ از این اظهارات وزیر بازرگانی انتقاد کردند به ویژه اینکه گسترش سریع این بیماری واگیر  باعث بروز نگرانی و هراس از تاثیر آن بر اقتصاد چین و جهان شده است. 

سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا در تایید موضع ویلبر راس گفت: "مهم است که تبعات تجارت با کشوری را در نظر گرفت که دارای سابقه طولانی در پنهان کردن خطرات واقعی برای مردم خود و بقیه جهان است." این اظهارات با انتقادهای شدیدی مواجه شد.

از جمله "دان بایر" نماینده کنگره آمریکا، اشاره به مزایای تجاری در زمان شیوع این ویروس مرگبار را زیر سئوال برد.شماری از اقتصاددانان هم اظهارات ویلبر راس را مورد انتقاد قرار دادند. 

سیمون باپتیست از واحد اطلاعاتی اکونومیست با "عجیب و غریب خواندن" اظهارات وزیر بازرگانی آمریکا و تاثیرات منفی این امر بر اقتصاد آمریکا گفت:"در حقیقت، آمریکا یک بازنده خالص خواهد بود، چون با وجود همه مسایل، چین هنوز هم یک بازار بزرگ برای ایالات متحده است، بنابراین اگر رشد اقتصادی چین به طور قابل توجهی کند شود، این امر می‌تواند تأثیر مهمی روی آمریکا نیز بگذارد." 

در واقع ویروس کرونا باعث شده تا شرکت‌های بین‌المللی از جمله غول‌های فناوری، تولیدکنندگان خودرو و خرده‌فروشان به طور موقت فعالیت‌های خود را در چین تعطیل کنند. فرصت طلبی مورد انتقاد واشنگتن از گرفتار شدن چین در بحران کرونا برای ایجاد فرصت برای انتقال سرمایه و به تبع آن ایجاد شغل به آمریکا، در نقطه مقابل تلاش ها برای کمک به کشورهای درگیر بیماری کرونا قراردارد که با انتقادهای گسترده جهانی مواجه شده است. 

برخی شواهد دیگر در این زمینه احتمال دست داشتن آمریکا در ایجاد کرونا ویروس و بیماری کوید 19 را تقویت کرده است.

در سال 2011 در هالیوود فیلمی تحت عنوان "شیوع" Contagion ساخته شد. داستان این فیلم الهام گرفته و تاثیر گرفته از  شیوع بیماری‌های واگیردار در دهه ۲۰۰۰ ، همچون شیوع  " سارس "  در سال ۲۰۰۲ و آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ است.

در این فیلم،  ویروس در چین منتشر می شود و میلیون ها چینی کشته می شوند. سوال مطرح این است که آیا این فیلم فقط بر اساس تخیلات ساخته شده یا اینکه آمریکایی ها در آن زمان به فکر سلاحی بودند که توسط آن بتوانند با چین یک میلیارد و 400 میلیون نفری مبارزه کنند.

بسیاری باور دارند که چنین ذهنیتی در آمریکا وجود داشته و به همین دلیل این فیلم ساخته شده و طبیعتا همان ذهنیت است منجر به ایجاد این ویروس توسط آمریکا شده است. به ویژه اینکه اکنون دونالد ترامپ زمام امور را در  آمریکا در اختیار دارد که از هیچ اقدام غیر قانونی و غیر انسانی برای رسیدن به اهداف خود به ویژه تضعیف همه جانبه چین به عنوان بزرگترین رقیب تجاری آمریکا  واهمه ندارد .

یکی از شواهدی که نشان می‌دهد که این ویروس خطرناک به‌طور خاص در آزمایشگاهها ساخته شده است، زمان ظهور آن است. شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید 19 درست در سال نوی چینی رخ داد، زمانی که صدها میلیون چینی در سراسر این کشور و دیگر کشورها، در حال گذراندن تعطیلات و تماس نزدیک با سایر ملل جهان بودند و بدین ترتیب احتمال شیوع آن بسیار افزایش پیدا کرد. سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرد شیوع بیماری کووید ۱۹ در دنیا به سطح «همه‌گیری جهانی» رسیده است. 

از زمان شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان چین و انتشار آن به دیگر مناطق این کشور و سپس به دیگر کشورهای مختلف جهان، احتمال دخالت آمریکا در انتشار این ویروس درچین مورد توجه برخی رسانه ها قرار گرفت و این گمانه مطرح شد که آمریکا با هدف متوقف کردن سرعت رشد اقتصادی چین در کنار روش هایی مانند جنگ تجاری که در سال های اخیر مورد استفاده قرار داده، اکنون با حمله بیولوژیکی به این کشور و انتشار ویروس کرونا در چین تلاش کرده از این طریق هم مانعی جدید وبسیار جدی بر سر راه توسعه اقتصاد این کشور بردارد.این گمانه به خصوص پس از اظهارات وزیر بازرگانی آمریکا که نوعی ذوق زدگی از گرفتار شدن چین در بحران کرونا را آشکار کرد بیشتر تقویت شده است.

با توجه به این ملاحظات دولت چین رسماً آمریکا را به احتمال جنگ بیولوژیک علیه چین با ویروس کرونای جدید متهم کرده است. دولت چین در 12 مارس 2020 از آمریکا خواست در مورد سابقه ابتلا به بیماری «کووید-۱۹» بر اثر ویروس کرونای جدید در آمریکا و احتمال انتقال این ویروس به چین توسط ارتش آمریکا، شفاف‌سازی کند. 

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در این مورد در توییتر نوشت: «شروع [ابتلای] بیمار صفر (اولین مورد ابتلا) در ایالات متحده چه زمان بوده است؟ چه تعداد مبتلا شده‌اند؟ نام بیمارستان‌ها چیست؟»

وی افزود: «شاید این ارتش ایالات متحده بوده که این بیماری همه‌گیر را به "ووهان" برده است. شفاف باشید! داده‌های خود را علنی کنید! ایالات متحده به ما یک توضیح بدهکار است.» او در مورد احتمال انتقال ویروس توسط ارتش آمریکا به ووهان که فعلا نقطه اولیه انتشار ویروس کرونا شناخته می‌شود، توضیحی نداد، اما در روزهای گذشته مقام‌های چینی در مورد اینکه این شهر واقعا کانون اولیه شیوع ویروس بوده، ابراز تردید کرده‌اند.

همزمان با افشاگری مقامات چینی درباره دست داشتن مقامات آمریکایی در انتقال ویروس کرونا به چین، برخی مقامات آمریکایی تلویحا این مسئله را تائید کرده اند. در نشست مجلس نمایندگان آمریکا درباره نحوه برخورد این کشور با موضوع کروناویروس از "دیوید ردفیلد"مدیر "مرکز کنترل و پیشگیری آمریکا" درباره اینکه آیا مرگ‌های ناشی از آنفولانزا می‌تواند ناشی از کووید ۱۹ باشد یا نه، سوال شد.

"هارلی رودا "عضو مجلس نمایندگان پرسید: به نظر می رسد برخی آمریکایی ها بر اثر آنفلوانزا جان باخته اند، اما آیا ممکن است که علت مرگ آن ها کروناویروس جدید باشد؟ رابرت ردفیلد پاسخ داد: در حقیقت، این مرکز مواردی (مبتلا به کرونا ویروس جدید) را در میان مبتلایان آنفلوآنزا کشف کرده است.

پاسخ ردفیلد به گونه ای بود که به تردید ها در باره نقش آمریکا در ایجاد کرونا ویروس جدید دامن بزند. این پاسخ در واقع تاییدی بر تردید برخی کارشناسان مبنی بر آن است که منشاء کروناویروس جدید ایالات متحده است. با توجه به اعتراف این مقام ارشد بهداشتی به موارد مرگ ناشی ازکرونا ویروس در آمریکا که قبلا موارد آنفلوانزا تلقی شده است، این مساله که منشاء ویروس کرونا جدید آمریکا است، نیز منطقی است. 

آمریکا عملا در این زمینه موضع تدافعی اتخاذ و تلاش کرده در چارچوب یک جنگ روانی ، ضمن رد هر گونه اتهامی در این زمینه ،چین را مسئول انتشار ویروس کرونا و همه گیری بیماری کووید 19 معرفی کند.

"رابرت اوبرایان" مشاور امنیت ملی آمریکا در 11 مارس مدعی شد که چین به‌جای انجام بهترین اقدامات ممکن، درخصوص شیوع کرونا در ووهان اقدام به مخفی‌کاری کرد. این در حالی است که "بروس آیلوارد" کارشناس ویژه سازمان بهداشت جهانی پس از بازدید از چین در بحبوحه شیوع کرونا در این کشور ضمن تقدیر از مبارزه تمام عیار چین با ویروس کرونا، از سایر کشورها درخواست کرد از رویکرد چین در قبال کنترل شیوع این بیماری الگوبرداری کنند.

پکن اظهارات مقامات آمریکایی از جمله مشاور امنیت ملی این کشور درخصوص مقصر دانستن چین به‌ سبب شیوع ویروس کرونا را غیراخلاقی و غیرمسئولانه توصیف کرد. قبل از آن وزارت خارجه چین از «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به دلیل اینکه از ویروس کرونا تحت عنوان «ویروس ووهان» یاد کرد، انتقاد کرد و اظهارات وی را در تضاد با توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت خواند.

در پی این موضع‌گیری، وزارت امور خارجه آمریکا سفیر چین در واشنگتن را به دلیل اظهارات مقامات چینی درباره انتقال ویروس کرونا به ووهان توسط ارتش آمریکا فراخواند.

در تحولی  دیگر ، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در 16 مارس 2020 در تماس تلفنی با همتای چینی خود ضمن اعتراض به اتهام پکن علیه واشنگتن در باره کرونا  از وی خواست از انتشار «شایعات عجیب و غریب» درباره ویروس کرونا خودداری کند. وی با وجود این توضیحی درباره سئوالاتی که دولت چین از آمریکا مطرح کرده ارائه نکرد.

"مورگان اورتگاس"سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: « پمپئو اعتراض شدید آمریکا را به تلاش‌های جمهوری خلق چین برای تغییر دادن جهت اتهامات مربوط به کووید ۱۹ به سمت آمریکا اعلام کرد.» 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز در 16 مارس در حساب توئیتری خود نوشت: «آمریکا قویاً از صنایعی مثل ایرلاین‌ها و دیگر صنایع که به طور خاص تحت تأثیر "ویروس چینی" قرار گرفته‌اند حمایت خواهد کرد. ما قوی‌تر از قبل خواهیم شد».. به نظر می‌رسد ترامپ عمداً از واژه ویروس چینی به جای ویروس کرونا استفاده کرده است تا چین و شیوع ویروس کرونا در این کشور را عامل تضعیف اقتصاد آمریکا قلمداد نماید. وزارت خارجه چین به این مساله واکنش نشان داده و به آن اعتراض کرد. 

آمریکا که در دوره ریاست جمهوری ترامپ رویکرد تشدید مقابله با چین را در عرصه های مختلف به ویژه در زمینه اقتصادی در پیش گرفته ،در حال حاضر نه تنها از سوی مقامات پکن بلکه از سوی کارشناسان نیز در معرض اتهام دخالت در انتشار ویروس کرونا در چین قرار گرفته است.

به رغم ادعاهای واشنگتن علیه پکن، اگر آمریکا واقعا توانسته باشد ویروس کرونا را به ووهان منتقل کند، چنین اقدامی را می‌توان به مثابه آغازی برای جنگ بیولوژیک علیه چین دانست که می تواند تبعات بسیار خطرناکی برای جهان به همراه داشته باشد. 

«یوری تاورفوسکی» شرق‌شناس و اندیشمند روسی در این زمینه می گوید :«این مساله‌ای است که می‌تواند عواقب بسیار غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد. این اتهامات جبهه جدیدی برای وقوع جنگ سرد بین چین و آمریکاایجاد می‌کند».

«ایگور نیکولین» کارشناس نظامی روس و عضو سابق کمیسیون تسلیحات بیولوژیک سازمان ملل متحد می‌گوید احتمال اینکه کرونا ویروس یک محصول آزمایشگاهی باشد؛ زیاد است.

به گفته "نیکولین" : خصوصیات ویروس کرونا چنین فرضیه‌ای را تقویت می‌کند و این احتمال که ارتش آمریکا ویروس را به شهر ووهان چین (اولین مرکز شیوع بیماری) آورده باشد؛ زیاد است.

با این حال وی تاکید کرد تعیین اینکه این ویروس کجا ایجاد شده مشکل است اما اینکه ساخته دست بشر است، امری واضح است.وی افزود:ویروس کرونا جدید ترکیبی از کرونا ویروس مار، کرونا ویروس خفاش، ترکیبات اچ آی وی و همچنین گلیکوپروتئین است حال آنکه چنین ترکیبی نمی‌تواند محصول طبیعت باشد. 

"یوری بابیلوف" کارشناس شورای روابط خارجه روسیه می گوید: نوع جدید کروناویروس به‌طور عمدی توسط آمریکایی‌ها در شهر ووهان چین تولید شد. حتی مقامات اسرائیلی نیز در باره ماهیت ویروس کرونا  دچار تردید هستند . 

به‌گفته "اورلی لوی ابکاسیس" عضو کنست رژیم صهیونیستی : ویروس کرونا بیماری منتقل‌شده از حیوان به انسان نیست بلکه این ویروس یک سلاح بیولوژیکی است که در آزمایشگاه ساخته شده است. 

با توجه به سابقه دیرینه آمریکا در زمینه ساخت تسلیحات بیولوژیک و آزمایش و حتی استفاده از آن چه در داخل این کشور و چه در کشورهای دیگر ، اکنون انگشت اتهام در باره ایجاد و شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید 19 متوجه آن است . به ویژه اینکه واشنگتن هنوز فعالیت جدی در حوزه تسلیحات بیولوژیک دارد. 

به گفته "نیکلای پاتروشف" دبیر شورای امنیت روسیه : پنتاگون در حال ساخت و احداث آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در سراسر جهان است. 

وزارت دفاع روسیه نیز در 6 مارس اعلام کرد که پنتاگون آزمایشگاه‌های تسلیحات بیولوژیک را در گرجستان و در مجاورت مرزهای روسیه احداث کرده که این امر تهدیدی برای مسکو و پکن است.

بررسی و تحلیل پرونده‌های مربوط به ساخت سلاح بیولوژیک توسط یک تیم مخصوص در وزارت دفاع روسیه، نشان می دهد که این آزمایشگاه‌ها برای تهیه انواع ویروس‌ها برای کشتن انسان‌ها و شیوع انواع بیماری فعالیت دارند.این امر نشانگر این است که واشنگتن نه فقط فعالیت خود در باره سلاح های بیولوژیک را متوقف نکرده بلکه نمی تواند در باره شیوع ویروس ها و بیماری های جدید از جمله ویروس کرونا و بیماری کووید 19 خود را بی تقصیر جلوه دهددبدین ترتیب آمریکا موظف است بر اساس موازین علمی درباره زمان پدیدآمدن کروناویروس جدید و منشاء آن شفاف سازی کند. این امر برای پیشگیری از شیوع کرونا و امنیت بهداشتی مردم جهان الزامی است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 28 اسفند 1398 - 11:46:47