واکنش گروه های عراقی به معرفی عدنان الزرفی

چهار شنبه 28 اسفند 1398 - 11:30:55
واکنش گروه های عراقی به معرفی عدنان الزرفی

تهران - الکوثر : معرفی "عدنان الزرفی" به عنوان نخست وزیر جدید عراق با واکنش گروههای این کشور مواجه شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، برهم صالح رئیس‌ جمهوری عراق روز سه شنبه "عدنان الزرفی" را که عضو ائتلاف النصر به رهبری «حیدر العبادی» در پارلمان عراق است، مأمور تشکیل کابینه کرد. 

ائتلاف «الفتح» عراق با انتشار بیانیه‌ای، مأموریت الزرفی برای تشکیل کابینه جدید در این کشور را نپذیرفت. 

الفتح ضمن عدم پذیرش نخست‌ وزیری الزرفی، آن را «اقدامی بر خلاف قانون اساسی» دانست که ریاست جمهوری عراق انجام داده است زیرا در قانون اساسی عراق «تصریح شده است که باید نامزد فراکسیون بزرگتر، مأمور تشکیل کابینه شود». 

"کرم علیوی"، از نمایندگان ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز گفت، اگر الزرفی اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای خارجی از عراق را تضمین نکند، هرگز گروههای شیعه به کابینه او رأی اعتماد نخواهند داد. 

"جواد الطلیباوی" از رهبران جنبش عصائب اهل الحق عراق، انتخاب الزرفی را خیانت به خون شهدا و مردم عنوان کرد و گفت به نظر می‌رسد توطئه‌ای در حال رخ دادن است. 

"حسن سالم"، نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق هم مامور کردن عدنان الزرفی به تشکیل دولت جدید را خیانت به خون شهدا دانست.

"ریبین سلام" عضو حزب دموکرات کردستان عراق نیز با بیان اینکه کردها مشکلی با اسامی ندارند، از "الزرفی" خواست در تشکیل کابینه خود به اقداماتی که موجب شد محمد توفیق علاوی شکست بخورد، توجه کند و حقوق کلیه جناح‌ ها را حفظ کند. 

در همین حال، شماری از مردم نجف و بغداد با برگزاری تحصن، مخالفت خود را با عدنان الزرفی اعلام کردند. 

تحصن کنندگان در نجف بر خواسته های خود شامل انتخاب نخست وزیر مستقل و غیرجنجالی، مشخص شدن قاتلان تظاهرکنندگان و مشخص شدن زمان برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید کردند. 

تظاهرکنندگان در بغداد نیز الزرفی را به سرقت 250 میلیارد دلار متهم کردند. 

با وجود این، «برهم صالح» رییس جمهوری عراق در آیین معرفی "عدنان الزرفی" به عنوان نخست وزیر جدید این کشور، ابراز امیدواری کرد که وی انتخابات زودهنگام و عادلانه را در عراق برگزار کند تا آرمان های عراقی ها و خواست مشروع معترضان مسالمت آمیز به همراه اصلاحات لازم و نیز حفظ استقلال، ثبات و امنیت کشور محقق شود. 

"عدنان الزرفی" از اعضای «حزب اسلامی الدعوه» بوده و در سال 1983به علت مخالفت با رژیم بعث صدام به حبس ابد در ابوغریب محکوم شد، اما در سال 1991 از زندان فرار کرد.

وی در سال 2004 «جنبش الوفا العراقیه» را تاسیس  کرد و همچنان دبیرکلی آن را برعهده دارد.

الزرفی در سال های 2004 تا 2015 سه دوره مختلف استاندار نجف بوده است. برخی خبرها حاکی از این است که الزرفی طی ماه‌ های اخیر و پیش از ناآرامی‌ های نجف به آمریکا نزدیک شده است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 28 اسفند 1398 - 9:40:50

دسته بندی :