سایه سنگین تنش های پسا انتخاباتی افغانستان بر روند صلح

دو شنبه 26 اسفند 1398 - 12:6:34
سایه سنگین تنش های پسا انتخاباتی افغانستان بر روند صلح

تهران- الکوثر: محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله که بتازگی در افغانستان سوگند ریاست جمهوری خورده اند، به تنش های خود برسر چگونگی تشکیل هیأت مذاکره کننده ادامه داده و دو طرف در حال تشکیل هیات های جداگانه برای گفت وگو با طالبان هستند.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، انتشار فهرست اسامی هیئت وابسته به دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان از سوی زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح  افغانستان با واکنش تیم عبدالله عبدالله مواجه شده و آن را نپذیرفته است. در این فهرست نام 15 نفر منتشر شده است که اعضای تیم عبدالله گفته اند، 11 تن آنها مربوط به تیم دولت اشرف غنی است و تنها چهارتن دیگر به تمام احزاب و گروه ها تعلق دارد. 

«فخرالدین قاری زاده» از اعضای تیم عبدالله در صفحه اجتماعی خود در این زمینه نوشت این هیأت به هیچ وجه تشکیل شدنی نیست و غنی نمی‌ خواهد روند صلح به نتیجه برسد. به باور وی برای تشکیل این هیأت اجماع کامل ملی وجود دارد و همکاران بین المللی افغانستان نیز  به آن رأی مثبت خواهند داد.

قاری زاده نوشت: فهرست هیأت مذاکره کننده‌ اشرف غنی را زلمی خلیل ‌زاد برای رهبران و احزاب معرفی می کند که رهبران حکومت همه شمول از جمله گلبدین حکمتیار ‌و حامد کرزی آن را رد کرده اند.

هرچند دولت افغانستان تاکنون در باره نام های منتشر شده در رسانه ها واکنش نشان نداده است اما سلام رحیمی که در راس وزارت صلح قرار دارد گفته است که کار تشکیل هیأت نهایی شده و شمار آنها 15 نفر هستند.

عبدالله عبدالله نیز در صفحه رسمی خود دراین زمینه نوشت: افغانستان در شرایط سخت و دشوار و در عین حال امیدبخش بسر می برد و تلاش ها برای عبور موفق از این وضعیت به وجود آمده و رسیدن به صلح و ثبات دائمی مسئولیت ملی و تاریخی هر فرد این کشور است.

وی گفت: نشستی را برای تشکیل شورای مصالحه ملی برگزار کرده  و در آن تأکید شده است که هیأت باید همه شمول، ملی و افرادی خبره باشند. تعیین هیأت به صورت یک‌جانبه نه تنها به پیشرفت صلح و موفقیت مذاکرات ملی و مصالحه کمک نمی‌ کند، بلکه روند را با مشکل و چالش جدید مواجه می ‌سازد.

رهبر تیم ثبات گفت: یک هیأتی را برای تشکیل تیم مذاکره کننده ایجاد کرده اند . بحران ملی ناشی از تقلب انتخابات روند ملی صلح را تحت تأثیر قرار داده و ممکن است اوضاع را بیشتر از این بحرانی کند. این بحران باید از طریق گفت وگو و تفاهم در راستای منافع ملی افغانستان، به شکل معقول و منطقی حل شود تا مردم کشور در این مورد پاسخ مناسب و قابل قبول دریافت نمایند که رای و اراده واقعی آنها نادیده گرفته نشود.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان هم به رسانه های داخلی این کشور گفت:  تلاش‌ها برای ایجاد شورای مصالحه از سوی احزاب و سیاستمداران ادامه دارد.

وی در این باره جزییات بیشتری ارائه نکرد اما گفت شورای مصالحه ایجاد می شود و تمام کارهای مربوط به صلح و گفت وگو با طالبان در صلاحیت این شورا خواهد بود. این شورا زیر چتر کاخ ریاست جمهوری نخواهد بود اما آنها تلاش می کنند که نماینده کاخ ریاست جمهوری هم در آن شامل باشد.

این اظهارات به طور آشکارا نشان دهنده اختلاف جدی بین دو حکومت موازی در کابل است که سایه سنگین آن بر روند صلح محسوس است و تداوم آن می تواند به نفع طالبان باشد، زیرا این گروه در شرایط چند دستگی جناح مقابل خود می تواند، بهتر کار کنند.

منبع: ایرنا


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 26 اسفند 1398 - 12:5:56