حمله به التاجی و نقض مجدد حاکمیت عراق توسط آمریکا

پنج شنبه 22 اسفند 1398 - 19:40:42
حمله به التاجی و نقض مجدد حاکمیت عراق توسط آمریکا

تهران - الکوثر : در حمله راکتی به پایگاه نظامی التاجی در استان صلاح الدین در شمال بغداد دو نظامی آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی کشته و تعدادی نیز زخمی شدند. به گفته مقامات آمریکایی 18 راکت به این پایگاه شلیک شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دو دیدگاه در خصوص حمله به التاجی مطرح است. آمریکا معتقد است که این حمله از سوی گروههای حشد الشعبی عراق انجام شد. واشنگتن برای چنین دیدگاهی به تلاش گروههای عراقی برای مجبور کردن آمریکا به خروج نظامیانش از عراق استناد می کند. پس از اینکه دولت تروریستی آمریکا در سوم ژانویه 2020 در اقدامی جنایتکارانه سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی و 8 نفر دیگر از همرزمان شان را ترور کردند، پارلمان عراق روز 5 ژانویه طرح خروج نظامیان آمریکایی را تصویب کرد.

در همین حال، خروج نظامیان آمریکایی به یک مطالبه ملی از سوی مردم عراق تبدیل شد، به نحوی که روز 24 ژانویه تظاهرات میلیونی در بغداد برگزار شد و تظاهرات کنندگان خواستار خروج نظامیان آمریکایی شده و حتی آنرا «ثوره العشرین» یا «انقلاب دوم» نامیدند که سبب پایان قیمومیت آمریکا بر عراق می شود. 

اگرچه انزجار و تنفر مردم و شمار زیادی از گروههای عراقی به آمریکا درست است، اما تحولات عراق به خصوص حمله اوخر دسامبر 2019 به پایگاه نظامی k1 آمریکا نشان داد که برخی از حمله ها علیه آمریکا در عراق، طراحی شده مخالفان مقاومت و متحدان آمریکا است. آمریکایی ها در حالی حشد الشعبی را در ماجرای حمله به k1 متهم کرده بودند که حشد الشعبی نه تنها هیچگاه مسئولیت حمله به این پایگاه را بر عهده نگرفت بلکه صریحاً اعلام کرد که در این حمله هیچ نقشی نداشته است.

حمله شب گذشته به التاجی در شرایطی انجام شد که مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته با 227 رای موافق در برابر 186 رای مخالف، قطعنامه محدود شدن اختیارات نظامی دونالد ترامپ علیه ایران را تصویب کرد. در واقع، این دیدگاه مطرح است که مخالفان مقاومت و مخالفان جمهوری اسلامی ایران با طراحی حمله به التاجی، در حال انتقال این پیام به مجلس سنای آمریکا هستند که محدود شدن اختیارات نظامی دونالد ترامپ علیه ایران، سبب افزایش تهدیدهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران علیه نظامیان آمریکایی می شود.

از سوی دیگر، شبکه آمریکایی «سی ان ان» در گزارشی به این موضوع اشاره کرد که این حمله یک روز بعد از آن انجام شد که «کنت مک ‌کنزی» فرمانده نیرو‌های آمریکایی در منطقه غرب آسیا از قصد واشنگتن برای استقرار سامانه پدافند موشکی در عراق خبر داد. در واقع، می توان گفت طراحان حمله به التاجی با انجام این حمله تلاش دارند این پیام را منتقل کنند که گروههای حشد الشعبی در واکنش به قصد واشنگتن برای استقرار سامانه پدافند موشکی در عراق، این حمله را انجام دادند.

نکته پایانی اینکه، اگرچه آمریکایی ها در واکنش به حمله به التاجی، فوراً مواضع حشد الشعبی را در البوکمال بمباران کردند، اما همان گونه که هیچ گاه اثبات نشد حمله به پایگاه k1 از سوی حشد الشعبی انجام گرفت، اکنون نیز سنی دال بر حمله حشد الشعبی به التاجی وجود ندارد. در واقع، آمریکا بار دیگر با نقض حاکمیت عراق از خاک این کشور علیه حشد الشعبی که بخشی از نیروهای امنیتی عراق محسوب می شود، حمله کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 22 اسفند 1398 - 18:26:8