ادامه نقض توافق استکهلم توسط عربستان در سایه انفعال سازمان ملل

دو شنبه 19 اسفند 1398 - 17:21:59
ادامه نقض توافق استکهلم توسط عربستان در سایه انفعال سازمان ملل

تهران - الکوثر : عربستان سعودی همچنان به نقض توافق آتش بس در الحدیده ادامه می دهد، اما سازمان ملل متحد بدون توجه به این موضوع، خواستار توقف پیشروی ارتش و کمیته های مردمی یمن در استان های الجوف و مأرب شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، یک مقام اتاق عملیات افسران ارتباط و هماهنگی برای رصد تخلفات ائتلاف سعودی و مزدورانش از آتش‌بس در الحدیده اعلام کرد تعداد تخلفات نیروهای ائتلاف سعودی در جبهه‌های الحدیده طی ۲۴ ساعت گذشته به ۱۵۵ مورد رسیده است.

آتش بس در الحدیده یکی از بندهای مهم و اصلی توافق استکهلم است که دسامبر 2018 با نظارت سازمان ملل متحد میان دولت مستعفی یمن و دولت نجات ملی صنعا امضا شد. توافق استکهلم در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به تصویب رسید و ضمانت اجرایی آن بر عهده سازمان ملل گذاشته شد. 

عربستان سعودی حتی از نخستین ساعات اجرایی شدن توافق استکهلم، نقض این توافق را در دستور کار قرار داد. این در حالی است که انصارالله یمن به مفاد این توافق از جمله آتش بس در الحدیده پای بند بوده و آنرا اجرا نیز کرد. از زمان اجرایی شدن توافق آتش بس در استان الحدیده، نیروهای ائتلاف سعودی تاکنون، 52 هزار بار این توافقنامه را نقض کردند که بر اثر آن هزار و 65 غیرنظامی کشته و سه هزار و 567 تن نیز زخمی شدند. 

عربستان سعودی در گذشته توافق استکهلم را با هدف اعمال فشار بر انصارالله و متحدانش نقض می کرد. با این حال، به نظر می رسد نقض مکرر این توافق توسط عربستان سعودی در ماههای اخیر ناشی از شکست های متوالی ریاض از ارتش و کمیته های مردمی یمن است. عملیات بنیان المرصوص که در آغاز سال 2020 میلادی انجام شد و همچنین آزادسازی الحزم، مرکز استان الجوف از اشغال مزدوران سعودی از جمله شکست های مهم آل سعود در یمن در ماههای اخیر است.

ارتش و کمیته های مردمی یمن با آزادسازی الحزم به مرزهای عربستان سعودی نزدیک شده و تهدیدی برای عمق خاک عربستان سعودی هستند. در واقع، آل سعود برای جبران شکست های متوالی از ارتش و کمیته های مردمی یمن به حمله های مکرر و مداوم علیه الحدیده و نقش توافق استکهلم ادامه می دهد. برداشت آل سعود این است که با نقض آتش بس در الحدیده، انصارالله تحت فشار قرار می گیرد و به پیشروی در استان های الجوف و مأرب ادامه نمی دهد. 

نکته دیگر این است که با وجود نقض مکرر آتش بس در الحدیده، سازمان ملل متحد هیچ واکنشی نشان نمی دهد و سکوت و انفعال را در پیش گرفته است. این در حالی است که سازمان ملل متحد وظیفه نظارت بر آتش بس در الحدیده را بر عهده دارد.

در حالی که سازمان ملل متحد به نقض مکرر توافق استکهلم از سوی عربستان بی توجه است، مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل در امور یمن در پی پیشروی ‌های اخیر نیروهای ارتش و کمیته ‌های مردمی یمن در استان الجوف و مأرب، به «مأرب» در شرق صنعا، پایتخت یمن سفر کرد و خواستار توقف هر چه سریعتر و بی ‌قید و شرط جنگ در یمن و همچنین آغاز یک فرایند سیاسی فراگیر و جدید شد.

بر این اساس، «ضیف الله شامی»، وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن با انتقاد از نقش مارتین گریفیتس در امور یمن، گفت اقدام او بیانگر نقش انگلیس در تجزیه یمن است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 19 اسفند 1398 - 16:29:14