بازداشت شاهزاده های رقیب ؛ مهندسی قدرت در عربستان

یک شنبه 18 اسفند 1398 - 12:9:9
بازداشت شاهزاده های رقیب ؛ مهندسی قدرت در عربستان

تهران - الکوثر : نیروهای گارد دفتر پادشاهی عربستان، سه شاهزاده سعودی را به اتهام آنچه که «خیانت» عنوان شد، بازداشت کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «احمد بن عبدالعزیز»، برادر پادشاه، «محمد بن نایف»، ولیعهد سابق و «نواف بن نایف»، برادر محمد بن نایف سه شاهزاده ای هستند که توسط نیروهای گارد دفتر پادشاهی عربستان بازداشت شدند. روزنامه آمریکایی وال ‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت اتهام این شاهزاده ها «خیانت» عنوان شده است. 

شاید کمتر دوره ای مانند دوره ملک سلمان و پسرش، محمد، برای شاهزاده های سعودی، غیرقابل تحمل بوده باشد. محمد بن سلمان، ولیعهدی که عملاً خود را پادشاه می داند، به شدت شاهزاده ها را زیر نظر دارد و تحرکات آنها را رصد می کند.

علاوه بر این، محمد بن سلمان از موقعیت و قدرت شاهزاده ها شدیداً هراسان است. بر این اساس، بازداشت و محدود کردن را مهمترین راهبرد برای مقابله با شاهزاده ها تا رسیدن به تاج پادشاهی برگزیده است.

دولت عربستان  نوامبر 2017 شماری از شاهزاده های بلندپایه را به دستور بن سلمان به اتهام فساد بازداشت و سپس همه این شاهزاده ها را پس از گرفتن چندین میلیارد از دارایی آنها، آزاد کرد. پس از بازداشت شاهزاده ها، بازداشت علما و نویسندگان و فعالان عربستانی شدت پیدا کرد.

در واقع؛ محمد بن سلمان این بازداشت ها را با هدف گسترش نفوذ خود در ساختار قدرت و همچنین سرکوب هر صدای مخالفی که موقعیت و سیاست های وی را نقد می کند و به چالش می کشد، انجام می دهد.

اکنون محمد بن سلمان دو رقیب اصلی خود برای کسب قدرت را بازداشت کرده است. احمد بن عبدالعزیز یکی از فرزندان عبدالعزیز، بنیان گذار آل سعود و برادر پادشاه کنونی است که شمار زیادی از شاهزادگان سعودی، وی را لایق پادشاهی پس از ملک سلمان می دانند. احمد بن عبدالعزیز پیش از این بارها از سیاست های محمد بن سلمان در عربستان انتقاد کرده بود.

محمد بن نایف نیز پیش از محمد بن سلمان سمت ولیعهد سعودی را بر عهده داشت و در سال 2017 از سوی ملک سلمان از سمت خود برکنار و محمد بن سلمان جایگزین وی شد.

با این حال، محمد بن نایف در ساختار قدرت سعودی نفوذ برجسته ای دارد و یکی از شانس های اصلی کسب کرسی پادشاهی نیز محسوب می شود. در سه سال گذشته بارها خبرهایی مبنی بر حصر خانگی محمد بن نایف منتشر شده بود و مدتها نیز تصویری از وی در رسانه ها منتشر نشده بود.

اگرچه بازداشت احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف با اتهام «خیانت» انجام شد، اما تردیدی نیست که این اقدام بیش از همه ناشی از ترس محمد بن سلمان از شاهزاده های رقیب است.

این ترس به حدی است که محمد بن سلمان هر گونه مراوده و در کنار هم بودن شاهزاده ها به خصوص مدعیان قدرت را در حکم «خیانت» می بیند. در همین راستا، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت شاهزاده احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف زمانی که هر دو در سفری زمینی با یکدیگر بودند، بازداشت شدند.

نکته پایانی این است که بازداشت شاهزاده ها در زمانی انجام شد که ملک سلمان نیز در یک ماه اخیر ضمن تغییر در ساختار وزارتخانه ها، شماری از مقامات را نیز برکنار و افراد جدیدی را جایگزین آنها کرد که تازه ترین آن برکناری وزیر اقتصاد بود.

به نظر می رسد که ملک سلمان و پسرش، محمد، مهندسی قدرت در عربستان را با سرعت بیشتری پیگیری می کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 18 اسفند 1398 - 12:1:40