سایه کرونا برسر تولید نفت اوپک وغیر اوپک !

یک شنبه 18 اسفند 1398 - 7:55:12
سایه کرونا برسر تولید نفت اوپک وغیر اوپک !

تهران - الکوثر : هشتمین نشست فوق العاده وزرای نفت اعضای اوپک و غیراوپک (اوپک  پلاس ) عصر جمعه در مقر این سازمان در دبیرخانه اوپک بدون صدور بیانیه ای به کارخود پایان داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، زنگنه ؛وزیر نفت ایران نشست روز جمعه اعضای اوپک و غیراوپک را «سخت» پیش‌ بینی کرده بود. همانگونه که وزیر نفت ایران پیش بینی کرده بود، این نشست بدون توافق تنها مسیر سقوط قیمت نفت را هموار کرد.  

این نشست درحالی برگزار شد؛ که منابع خبری پیش از این اجلاس از مخالفت روسیه  با پیشنهاد کاهش تولید ؛ خبرداده بودند. رییس جمهوری روسیه یکشنبه گذشته از قیمت های کنونی نفت دفاع کرده بود و به همین دلیل ‌مخالفت این کشور با  توافق کاهش تولید دور از ذهن نبود.

این در شرایطی است  که از ابتدای هفته و با نزدیک شدن به زمان نشست اوپک، قیمت ها بر مدار صعود قرار گرفت و تا ۵۲ دلار در هر بشکه نیز بالا رفته بود ؛ اما عدم دستیابی به توافقی همه جانبه  باعث شد تا بازار نفت به این موضوع واکنش نشان دهد و قیمت نفت حدود 10 درصد کاهش یاید. 

اعضای اوپک در اجلاس خود در روز پنجشنبه تصمیم گرفتند  به‌ منظور مقابله با آثار منفی کرونا بر بازارهای جهانی،پیشنهاد کاهش ١.٥ میلیون بشکه‌ای تولید را در نشست روز جمعه سازمان کشورهای صادر کنند نفت (اوپک) و غیراوپک ارائه دهند به نحوی که این میزان کاهش تا پایان سال جاری میلادی ادامه پیدا کند. اوپک کاهش ۱.۵ میلیون بشکه ای نفت را به اضافه کاهش ۱.۷ میلیون بشکه ای کنونی توافق قبلی ، پیشنهاد کرده بود. 

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نوامبر2016 تصمیم گرفتند میزان تولید خود را یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند و به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند. ده روز بعد تولیدکنندگان عضو اوپک درنشستی  با 10 کشور غیر عضو اوپک  بر سر کاهش حدود 600 هزار بشکه‌ای توافق کردند که در این میان می‎توان به تعهد کاهش روزانه 300 هزار بشکه‌ای روسیه اشاره کرد.توافق کشورهای عضو و غیر عضو اوپک  تا پایان سال 2018 تمدید شد. اوپک و هم پیمانانش همچنین در دسامبر 2019 با کاهش یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز موافقت کرده بودند که مدت اجرای آن تا پایان ماه میلادی جاری(مارس) است.

 "الکساندر نوواک" وزیر انرژی روسیه اما پس از نشست مشترک با سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اعلام کرد که این کشور از اول آوریل دیگر محدودیتی برای تولید نفت نخواهد داشت.

وزیر انرژی روسیه درخصوص پیشنهاد اعضای اوپک ؛ افزود  : نمی توانیم زمانی برای نشست بعدی وزرای اوپک پلاس اعلام کنیم. نیاز است که وضعیت ویروس کرونا و رفتار کشورهای دیگر پیش از مشخص کردن زمان این نشست مورد ارزیابی قرار بگیرد.

روسیه بزرگترین تولیدکننده غیراوپک است که  با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا درگیرنیست ؛ اما آژانس بین المللی انرژی در گزارشی  اعلام کرد، رشد تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه نخست سال جاری، 435 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین حد در یک دهه گذشته رسیده و ممکن است آمار پیش بینی شده، افت بیشتری پیدا کند.

اکنون باتوجه عدم  توافق بر سرکاهش تولید ؛ بنظر می رسد  عدم توازن بین عرضه و تقاضا ظرف ماه آینده شدید تر شود و شاید شرایط بگونه ای شود که  تولید کنندگان ناگزیرازبرگزاری نشست دیگری شوند.البته وزیر نفت ایران گفته است ، به دلیل نگرانی های بهداشتی بر سر ویروس کرونا، برگزاری جلسه دیگری میان اعضای اوپک و غیر اوپک دشوار خواهد بود، اما بدست آمدن توافقات با ویدئو کنفرانس ممکن است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 18 اسفند 1398 - 7:53:14