اهمیت آزادسازی شهر الحزم توسط انصارالله

پنج شنبه 15 اسفند 1398 - 8:45:47
اهمیت آزادسازی شهر الحزم توسط انصارالله

تهران - الکوثر : در آستانه پایان پنجمین سال جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن، ارتش و کمیته های مردمی یمن موفق شدند بر شهر الحزم، پایتخت استان الجوف مسلط شوند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، 26 مارس 2020 پنجمین سال جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن پایان می یابد. در آستانه وردو جنگ به سال ششم، تسلط بر شهر الحزم به علل مختلف اهمیت بسیاری دارد و یک موفقیت کلیدی برای ارتش و کمیته های مردمی یمن محسوب می شود. 

استان الجوف دومین استان پهناور یمن است و به دلیل دسترسی داشتن به صحرای "ربع الخالی" اهمیتی استراتژیک در جنگ یمن دارد. انصارالله از طریق این صحرا می تواند به داخل خاک عربستان دسترسی پیدا کند و امکان همکاری این گروه با قبایل مخالف عربستان در استان المهره در شرق یمن نیز فراهم می شود. در واقع، تسلط بر الحزم به معنای نزدیک شدن بیشتر انصارالله به مرزهای عربستان سعودی است.

شبکه الجزیره یمنی در گزارشی در این خصوص نوشت: «آزادسازی شهر الحزم، عربستان را در تیررس یمنی ها قرار داد و این تهدیدی برای عمق خاک عربستان است. در واقع، عربستان باید بر سر امنیت عمق خاک مذاکره کند نه مناطق یمن.»

نکته دیگر این است که استان الجوف به دلیل هم مرز بودن با عربستان سعودی مسیر اصلی تردد غیر رسمی کالا و افراد به عربستان است و همین مسئله منبع درآمد بالایی برای حاکمان آن به ارمغان می آورد. اکنون به دلیل تسلط ارتش و کمیته های مردمی یمن این منبع درآمد سعودی ها از دست می رود.

موضوع مهم دیگر این است که تسلط بر شهر الحزم با کمک قبایل این شهر انجام شد. به عبارت دیگر، این موفقیت مهم و راهبردی تقویت پیوند انصارالله با قبایل یمنی را نشان می دهد که این موضوع می تواند در مقابله با ائتلاف سعودی کمک شایانی به انصارالله و ارتش یمن کند. در همین حال، نزدیک شدن انصارالله به قبایل به معنای دور کردن آنها از رقبایی نظیر دولت مستعفی یمن و جریان های سیاسی این کشور از جمله حزب الاصلاح نیز است. در همین راستا، مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن با تاکید بر توسعه نقش قبایل، گفت باید نقش قبایل در حل اختلاف ها و همچنین مقابله با ائتلاف سعودی گسترده تر شود. 

یکی دیگر از دلایل اهمیت تسلط بر مرکز استان الجوف، بعد سیاسی آن است. این موفقیت مهم و راهبردی می تواند وزن انصارالله را در یمن افزایش داده و از سوی دیگر قدرت چانه زنی آنرا در هر گونه مذاکره با عربستان سعودی یا رقبای درونی در یمن تقویت کند. اکنون تشکیل هر گونه دولتی در یمن نه تنها بدون در نظر گرفتن وزن و جایگاه انصارالله امکان پذیر نیست بلکه انصارالله و متحدانش در تشکیل هر دولتی در یمن دستِ برتر دارند و می توانند بیشترین و مهمترین کرسی های قدرت را در اختیار گیرند. 

این موفقیت مهم یک شکست بزرگ برای عربستان سعودی محسوب می شود زیرا عربستان با آغاز جنگ علیه یمن در مارس 2015 درصدد کنار گذاشتن انصارالله از قدرت و به حاشیه راندن آن بود، اما اکنون انصارالله مهمترین و قدرتمندترین بازیگر در یمن محسوب می شود. این در شرایطی است که انصارالله تحت شدیدترین محاصره در 5 ساله گذشته قرار داشته است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 15 اسفند 1398 - 8:15:14

پربازدیدها