نخست وزیر جدید عراق استعفا کرد

دو شنبه 12 اسفند 1398 - 8:0:59
نخست وزیر جدید عراق استعفا کرد

تهران- الکوثر: برهم صالح رئیس جمهور عراق با استعفای محمد توفیق علاوی نخست وزیر جدید این کشور موافقت کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  محمد توفیق علاوی نخست وزیر جدید عراق که هنوز کابینه اش از مجلس رای اعتماد نگرفته، از رئیس جمهور خواست با استعفایش موافقت کند.

رئیس جمهور عراق در اطلاعیه‌ای ضمن پذیرش استعفای محمد علاوی گفت: به استناد بند ۷۶ قانون اساسی عراق گفتگو‌های خود با گروه‌های سیاسی برای انتخاب نخست وزیر جدید را از امروز دوشنبه آغاز خواهد کرد.
بر اساس قانون، رئیس جمهور موظف است تا پانزده روز آینده نخست وزیر جدید را معرفی کند.

علاوی در پیامی تلویزیونی با اشاره به فشار‌های سیاسی برخی گروه‌ها برای گرفتن پست وزارتی، از تظاهرکنندگان خواست با افزایش فشار به این گروه‌ها مطالبات ملی خود را خواستار شوند.
این پیام در حالی قرائت شد که امروز دوشنبه آخرین مهلت علاوی برای تشکیل کابینه است. در پایان روز دوشنبه، بر اساس قانون، رئیس جمهور تا زمان انتخاب نخست وزیر جدید اداره امور کشور را برعهده می‌گیرد و یا یکی از معاونان عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی را مامور موقت اداره کشور می‌کند.

سخنرانی تلویزیونی علاوی

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، محمد توفیق علاوی مأمور تشکیل کابینه عراق در سخنانی خطاب به ریاست جمهوری عراق ضمن اعلام انصراف از تشکیل کابینه گفت: بر اساس اصل احترام به اعتماد گرانقدر شما و پایبندی به وعده‌ای که به ملت صبور عراق داده بودید، سخنانی را خطاب به شما و مردم عراق عرض می‌کنم. هنگامی که مأمور تشکیل کابینه شدم، به مردم وعده دادم در صورتی که تحت فشار‌های سیاسی قرار گیرم که هدفش تحمیل برنامه‌های مشخص بر دولتی است که عزم تشکیل آن را دارم، از تشکیل کابینه انصراف خواهم داد. بر این اساس تصمیم من تشکیل دولتی مستقل بود تا به دور از وابستگی‌های حزبی و اعمال فشار‌ها بتواند کار کرده و مطالبات ملت را به سرعت برآورده کند.

علاوی افزود: اگر من در این مسیر امتیاز می‌دادم اکنون به عنوان نخست وزیر عراق کار خود را آغاز می‌کردم، ولی من با وجود تمام این مشکلات تلاش کردم از طریق تمام راه‌های ممکن، کشورمان را از پیش رفتن به سوی سرنوشت نامعلوم نجات بخشم و بحران کنونی را حل کنم. ولی در خلال گفتگو‌ها و رایزنی‌ها با امور بسیاری مواجه شدم که هیچ ارتباطی با آرمان میهن و مصلحت آن نداشت. خداوند شاهد است که من در این مسیر کوتاه نیامدم و منافع شخصی را بر منافع کشور ترجیح ندادم. ولی متأسفانه برخی طرف‌ها فقط به خاطر دستیابی به منافع تنگ نظرانه و محدود خود مذاکره کردند و هیچ احساس وظیفه‌ای در مورد وطن نکردند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: جناب رئیس جمهور، بر این اساس من در مقابل یک معادله قرار داشتم؛ انتخاب جایگاه نخست وزیری در مقابل صادق نبودن با ملت خود و تداوم تمسک به جایگاه خودم به قیمت تدوام مشکلات مردم. ولی گزینه انتخابی من ساده و آشکار بود و این گزینه، همراهی با ملت صبورم بود. به ویژه هنگامی که مشاهده کردم برخی طرف های سیاسی در مسیر اصلاحات و وفای به وعده هایشان به ملت جدی نیستند. مانع تراشی ها در مسیر تشکیل دولت مستقل که به خاطر وطن کار کند، آشکار بود. از دو بار به حد نصاب نرسیدن نشست های پارلمان گرفته تا افترا زدن و دروغ پراکنی و جعل واقعیت ها تا به امروز و پس از این نیز نمی دانیم تاجران با مشکلات ملت عراق به کجا خواهند رسید.

واکنش مقتدی صدر به انصراف علاوی از تشکیل کابینه عراق

مقتدی صدر رئیس جریان صدر عراق در واکنش به انصراف محمد توفیق علاوی از تشکیل کابینه و پذیرفته شدن این انصراف از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: عشق به عراق منجر به انصراف شما شد. خداوند از جانب عراق به شما پاداش خیر دهد. غافلان تا چه زمانی باقی می‌مانند، کسانی که منافع شخصی خود را می‌پسندند و منافع وطن را رعایت نمی‌کنند و با سرنوشت مردم بازی می‌کنند؟
تا چه زمانی عراق اسیر یک گروه اندک فاسد است؟ تا چه زمانی عراق در دست گروهی اندک باقی می‌ماند که با سرنوشت آن بازی می‌کنند، حب (عشق) وطن ندارند و برده هوا و هوس خود هستند. من تا روز قیامت از فاسدان اعلام برائت می‌کنم. من از کسانی که خداوند را نافرمانی می‌کنند و اسیر شهوات و لذت‌های خود شده اند، اعلام برائت می‌کنم. خداوندا، من را با این دو دسته محشور نفرما.
خداوندا، من را با کسانی که ندای وطن را شنیدند، ولی آن را حتی با گفتن یک کلمه یاری ندادند، محشور نفرما؛ مگر کسانی که پیشتر ما را حمایت کردند و از تو می‌خواهم مغفرت و بهشت خود را نصیب آنان بفرمایی.


دو شنبه 12 اسفند 1398 - 8:0:53