تنش در روابط ترکیه و روسیه بر سر مسئله ادلب

یک شنبه 11 اسفند 1398 - 18:12:51
تنش در روابط ترکیه و روسیه بر سر مسئله ادلب

تهران - الکوثر : رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دراظهاراتی که ازاحتمال رویارویی نظامی این کشور با روسیه درسوریه حکایت دارد، خطاب به رهبران مسکو گفت: از سر راه نیروهای ترکیه در ادلب کنار بروید.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رجب طیب اردوغان درادامه اظهارات خود، همچنین ادعا کرد: روسیه در تلاش است با دستاویز قرار دادن اوضاع درادلب سوریه ، درامور ترکیه دخالت کند. در مقابل، دولت آنکارا به دنبال نفت و الحاق اراضی سوریه نیست، بلکه می خواهد امنیت ملی ترکیه را تامین و حفظ کند ، اما روسیه درمقابلش قرار گرفته است.  

برغم اظهارات تکراری مقام های دولت آنکارا و شخص رئیس جمهوری ترکیه درارتباط با نداشتن چشمداشت به اراضی سوریه و منابع طبیعی این کشور، "یاشار یاکیش" وزیر امور خارجه پیشین و کارشناس و صاحبنظر سیاسی فعلی درترکیه ، گفته است: "دولت آنکارا به دنبال سرنگونی دولت قانونی بشار اسد رییس جمهوری سوریه است".

این واقعیت ها نشان می دهد که مقام های آنکارا درزمینه اظهارنظرهای خود درارتباط با سوریه چندان صادق نیستند و هرآن ممکن است مواضع خود را تغییر دهند.

به هرحال، باید گفت: این نخستین بار نیست که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با تهدید روسیه ، برای تحقق خواسته های دولت آنکارا تلاش می کند. پیش ازاین نیز دولت آنکارا به رهبری آقای اردوغان با روسیه درمسائل داخلی سوریه با مشکلاتی مواجه شده است. اما درنهایت، ضمن تحقیر دولت اردوغان و ملت ترکیه، عادی سازی روابط دوکشور در دستورکار قرار گرفت.

به عنوان مثال، در پی سرنگون کردن یک فروند جنگنده روسیه درخاک سوریه درسال 2015 میلادی، روسیه به تحریم اقتصادی ترکیه اقدام کرد. درپی این اقدام روسیه، رئیس جمهوری ترکیه ضمن عذرخواهی از "ولادیمیر پوتین" همتای روس روس خود، زمینه های برداشتن تحریم های روسیه را فراهم کرد.

در واقع، رجب طیب اردوغان به طور ناگهانی بعد ازهفت ماه به صورت رسمی ازرییس‌جمهوری روسیه عذرخواهی کرد. بدیهی است که این تحقیر کم سابقه برای ملت ترکیه، موضوع کمی نیست. درپی عذرخواهی آقای اردوغان ازهمتای روس خود ، مخالفان دولت آنکارا ضمن طرح انتقادهای تند علیه شخص رئیس جمهوری ترکیه و تحقیر آقای اردوغان، با کنایه اعلام کردند: "طرف تا دیروز مانند شیر می‌غرید، اما حالا مانند گربه میومیو می‌ کند". 

به هرحال، باید گفت: عذرخواهی رئیس جمهوری ترکیه ازروسیه درحالی بود که پیش ازآن مقام های دولت آنکارا چنین رفتاری را بعید قلمداد می کردند. به همین دلیل، محافل سیاسی منطقه و جهان ، مقام های دولت آنکارا و شخص رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را افرادی با ریسک بالا درسیاست های داخلی و خارجی معرفی کرده اند.   

به هرحال، درواکنش به تهدیدهای اخیر مقام های دولت آنکارا و شخص رئیس جمهوری ترکیه علیه روسیه و دولت قانونی بشار اسد، "دمیتری نوویکوف" رئیس کمیته بین‌الملل دومای روسیه، گفت: حاکمان سوریه به ترکیه اجازه تعیین سرنوشت کشورشان را نمی‌دهند و علاوه براین هیچیک از قطعنامه‌های بین‌المللی نیز چنین اجازه‌ای به دولت ترکیه نداده است.

دمیتری نوویکوف همچنین تصریح کرد: رهبر ترکیه درحال حاضر تلاش می‌کند تا دخالت درسوریه را به حق انحصاری خود تبدیل و اراده خود را به دیگر کشورها تحمیل کند؛ اما چنین اقداماتی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

بدیهی است که واکنش مسکو به تحرکات آنکارا بسیار جدی است و بعید است که مقام های ترکیه با تهدید روسیه و دولت قانونی حاکم برسوریه، بتوانند اهداف نامشخص خود را درسوریه محقق سازند. اهدافی که گفته می شود، با منافع آمریکا ، رژیم صهیونیستی و برخی ازدولت های سلطه گر اروپایی هماهنگ و دریک جهت است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 11 اسفند 1398 - 17:14:5