سومین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی و احتمال تداوم بن بست سیاسی

یک شنبه 11 اسفند 1398 - 17:35:52
سومین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی و احتمال تداوم بن بست سیاسی

تهران - الکوثر : رژیم صهیونیستی در حالی سومین انتخابات پارلمانی را برگزار می کند که دو انتخابات گذشته منجر به تشکیل کابینه جدید نشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، کابینه اسرائیل در صورتی تشکیل می شود که نخست وزیر بتواند حمایت دست کم 61 نماینده از 120 نماینده پارلمان را به دست آورد. در انتخابات نهم آوریل 2019 حزب لیکود و نتانیاهو پیروز شدند و حتی ائتلاف راست می توانست کابینه جدید تشکیل دهد، اما آویگدور لیبرمن، رهبر حزب "اسرائیل خانه ما" حاضر به ائتلاف با نتانیاهو نشد تا وی با عدم موفقیت در کسب حمایت 61 نماینده، در تشکیل کابینه با شکست مواجه شود. 

در انتخابات دوم که 17 سپتامبر برگزار شد نتانیاهو و لیکود شکست خوردند، اما ائتلاف راست در رقابت با آبی و سفید به رهبری بنی گانتز و حامیانش کرسی های بیشتری به دست آورد و بار دیگر نتانیاهو مامور به تشکیل کابینه جدید شد، ماموریتی که برای بار دوم با شکست مواجه شد و این بار رئیس رژیم صهیونیستی، بنی گانتز را مامور به تشکیل کابینه کرد.

گانتز نیز در فرصت 21 روزه موفق نشد کابینه جدید تشکیل دهد و پارلمان بار دیگر منحل و دستور برگزاری انتخابات سوم در یک سال اخیر صادر شد. نکته حایز اهمیت این است که عملاً از ماه مه 2019 تاکنون رژیم صهیونیستی پارلمان ندارد و نتانیاهو نیز حکم نخست وزیر موقت را دارد. 

انتخابات سوم در شرایطی برگزار می شود که نظرسنجی ها نشان می دهد لیکود و نتانیاهو این بار پیروز انتخابات خواهند بود، اما در صورتی که لیبرمن همچنان بر عدم ائتلاف با نتانیاهو تاکید داشته باشد، راست گرایان باز هم موفق به تشکیل کابینه نخواهند شد چرا که شمار کرسی های جریان راست به 50 به علاوه یک یعنی 61 کرسی نخواهد رسید.

در همین راستا نیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته 29 فوریه از احتمال برگزاری انتخابات چهارم در سرزمین‌های اشغالی برای تعیین تکلیف کابینه خبر داد.

نتانیاهو گفت: «اگر احزاب راستگرا نتوانند ۶۱ کرسی را برای تشکیل کابینه بدست بیاورند در آن صورت اسرائیل در مسیر برگزاری انتخابات چهارم قرار خواهد گرفت چون هیچگونه گزینه ‌ای برای تشکیل کابینه فراگیر وجود ندارد.»

این اظهارنظر نتانیاهو نشان می دهد که ادامه بن بست سیاسی و عدم توانایی هیچ کدام از احزاب برای تشکیل کابینه ائتلافی محتمل ترین سناریویی است که پس از برگزاری انتخابات سوم پارلمانی پیش روی رژیم صهیونیستی قرار دارد. تکرار احتمالی چنین سناریویی نشان می دهد که حتی رونمایی از معامله نژادپرستانه قرن نیز نتوانسته به بن بست سیاسی یک سال اخیر در سرزمین های اشغالی پایان دهد.

نکته مهم دیگر این است که ادامه بن بست سیاسی در سرزمین های اشغالی بیش از همه به منزله شکست اتاق های فکر حزب لیکود به رهبری نتانیاهو نیز است. تداوم شهرک سازی، جنگ با گروههای مقاومت فلسطین، تخریب رقیب و همچنین بهره گیری از حمایت های دولت آمریکا از مهمترین الگوهای رفتار انتخاباتی لیکود به رهبری نتانیاهو در سه انتخابات اخیر بود.

تشکیل نشدن کابینه جدید ثابت می کند که الگوی رفتار انتخاباتی این حزب در سه انتخابات گذشته و به خصوص پس از دو تجربه ناموفق در آوریل و سپتامبر 2019 تغییر نکرد و این می تواند به عبور از لیکود و نتانیاهو در ساختار قدرت اسرائیل منجر شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 11 اسفند 1398 - 16:31:13