دلایل شدت گرفتن درگیری ها در ادلب

یک شنبه 11 اسفند 1398 - 14:5:4
دلایل شدت گرفتن درگیری ها در ادلب

تهران - الکوثر : مداخله ارتش ترکیه در تحولات سوریه به خصوص در علمیات ادلب سبب شد سوریه بار دیگر شاهد شدت گرفتن درگیری ها باشد، درگیری هایی که تاکنون با شکست آنکارا همراه بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در حالی که تروریست ها در ادلب متحمل شکست های سنگینی شده بودند، ارتش ترکیه با نقض مجدد حاکمیت سوریه، علیه ارتش سوریه و متحدانش وارد جنگ شد. در عملیات سنگین روز جمعه در محور سراقب ۵ نفر از نیروهای حزب ‌الله به شهادت رسیدند. این در حالی است که دهها نفر از نظامیان ترکیه نیز در روزهای اخیر کشته و زخمی شدند.

آنچه در ادلب سوریه می گذرد ناشی از برداشت های اشتباه دولت ترکیه است. 

نخستین اشتباه ترکیه این بود که تصور می‌ کرد جنگ با ارتش سوریه مانند جنگ با شبه ‌نظامیان کرد در عفرین یا شمال الحسکه و الرقه است. این در حالی است که ارتش سوریه و متحدانش مقتدرانه در مقابل نظامیان ترکیه قرار گرفته و ضربات سنگینی به خصوص به لحاظ تلفات انسانی به آن وارد کردند. حمله نظامیان سوریه به ارتش ترکیه در شهرک الباره در جبل الزاویه، روی واقعی جنگ را به آنکارا نشان داد.

دیگر برداشت اشتباه دولت ترکیه در خصوص تحولات ادلب این بود که تصور می کرد هشدارهای روسیه درباره تبعات هرگونه حمله نظامی به ارتش سوریه صرفاً هشدارهای کلامی است که هرگز عملی نخواهد شد. با این حال، ارتش روسیه به حمله ترکیه واکنش عملی نشان داد و در نخستین حمله علیه مواضع تروریستها که نیروهای ترک نیز در میان آنها بودند 33 نظامی ترکیه کشته شدند.

اشتباه دیگر این بود که دولت آنکارا تصور می کرد از آنجایی که عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، این سازمان در حمایت از ترکیه وارد جنگ با روسیه خواهد شد، اما ناتو صرفاً به موضع گیری کلامی اکتفا کرد. در واقع؛ ترکیه در حالی وارد سوریه شد و از تروریست ‌های جبهه النصره حمایت کرد که پیش از این کشورهای اروپایی به آنکارا گفته بودند به دلیل اینکه جبهه النصره یک سازمان تررویستی است، نمی توانند از آنکارا در این جنگ حمایت کنند.

شکست در شهرک "الباره" در "جبل الزاویه" حتی سبب شد کشور لوکزامبورگ به صراحت به طرف ترکیه ‌ای یادآور شد که حضورش در سوریه با اطلاع ناتو نبود که اکنون انتظار حمایت از این سازمان دارد.

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به تحولات ادلب ضمن اینکه هشدار داد تنش ‌ها در ادلب سوریه ممکن است تشدید و تبدیل به یک درگیری بین ‌المللی بزرگ شود، اعلام کرد که «این وضعیت موجب به بار آمدن درد و رنج‌ های انسانی غیرقابل تحمل و به خاطر افتادن جان غیرنظامیان می ‌شود.»

این موضع گیری به معنای شکست ترکیه است چرا که دولت آنکارا در 9 سال گذشته تلاش زیادی انجام داد تا پای ناتو را به بحران سوریه باز کند، اما حتی اکنون که ارتش روسیه نیز علیه ارتش ترکیه حملاتی را انجام داده و دهها نظامی ترکیه در این حمله ها کشته و زخمی شدند، باز هم ناتو در حمایت از ترکیه که عضو این سازمان است، وارد جنگ نشد.    


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 11 اسفند 1398 - 13:40:44