ماجراجویی آنکارا درشمال سوریه و التهاب فضای داخلی ترکیه

شنبه 10 اسفند 1398 - 19:43:31
ماجراجویی آنکارا درشمال سوریه و التهاب فضای داخلی ترکیه

تهران - الکوثر : رسانه های منطقه از کشته و مجروح شدن ده ها تن از نظامیان ارتش ترکیه دراستان ادلب سوریه خبر دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، استاندار "هاتای" در جنوب ترکیه اعلام کرد : درحمله هوایی ارتش سوریه به مواضع ارتش ترکیه دراستان ادلب درشمال غرب سوریه ، 34  نظامی ترکیه کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.  

درپی کشته و زخمی شدن ده ها نظامی ترک درحمله هوایی ارتش سوریه ، "فخرالدین آلتون" رییس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه تهدید کرد ، این حمله بدون پاسخ نخواهد ماند. 

در حمله هوایی اخیر ارتش سوریه به مواضع تروریست ها دراستان ادلب ، ده ها تن ازنظامیان ترک که درمیان نیروهای تروریست بودند کشته و زخمی شدند. 

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه ای، ضمن واکنش به تهدیدهای طرف ترک، اعلام کرد: نیروهای کشته و زخمی شده ترکیه به کمک تروریست ها آمده و درمیان آن ها بودند. 

درپی کشته شدن ده ها تن از نظامیان ترک در یک عملیات عادی ارتش سوریه در استان ادلب این کشور، شبکه های اجتماعی توئیتر، فیسبوک ، یوتیوب و اینستاگرام درترکیه از دسترس مردم خارج شد. 

در واقع، دولت آنکارا درنخستین واکنش به این خبر، با توقف فعالیت شبکه های اجتماعی ، تلاش می کند هرگونه اطلاع رسانی را دراین زمینه متوقف کند. این اقدام به معنای آن است که مقام های دولت آنکارا به شدت نگران واکنش های مردمی هستند.

درعین حال، کشته شدن تعداد زیادی از نظامیان ترک با واکنش های تند محافل سیاسی داخلی ترکیه مواجه شده است. احزاب و گروه های مخالف دولت ترکیه به منظور بررسی تازه ترین تحولات درادلب سوریه ، درآنکارا نشست فوق العاده برگزار کردند.

حزب جمهوری خلق ترکیه نیز خواستار برگزاری نشست فوری پارلمان به منظور بررسی اوضاع نظامیان ارتش این کشور درادلب سوریه شد.

پیش ازاین ، احزاب ترک بویژه احزاب مخالف ضمن اعتراض به سیاست های دولت اردوغان برای حمله به خاک سوریه، خواستار گفت وگوی مستقیم رئیس جمهوری ترکیه با همتای سوریه ای شده بودند.

برخی از سیاستمداران ترک نیز سیاست های داخلی و خارجی دولت اردوغان را شکست خورده دانستند و در این زمینه، "بیرول آیدین" ، از جمله سیاستمداران ترک از حزب "سعادت" ترکیه، گفته بود: "حزب حاکم عدالت و توسعه، ترکیه را از ریل خارج کرده و درسیاست های اقتصادی، اجتماعی و نظام حقوقی شکست خورده است". 

"کمال قلیچداراوغلو" رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه نیز ازابتدای حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه، با این اقدام مخالفت کرده بود. وی درماه فوریه سال 2018 میلادی ، طی سخنانی درکنگره سراسری حزب جمهوری خلق ترکیه درشهر آنکارا، از رجب طیب اردوغان خواست، هرچه سریعتر روابط آنکارا با دمشق را به حالت قبل برگرداند. 

رفتارها و تحرکات ارتش ترکیه در خاک سوریه درحالی در دستور کار دولت اردوغان قرار گرفت که پیش از آن و از سال 2002 میلادی که حزب عدالت و توسعه زمام امور ترکیه را به دست گرفت، مسئولان این حزب درشعارهای خود ، همواره موضوع تنش صفر با همسایگان را مطرح می کردند. 

دراین ارتباط برخی ازمحافل سیاسی ترک ، تلاش های حزب حاکم برای مساعدت با آمریکا و برخی ازجریان های تروریستی پرده برداشته بودند. 

برغم تمامی تحرکات و فراز و نشیب های دولت ترکیه و احزاب مخالف، باید گفت: ارتش ترکیه در حالی درسوریه پایگاه نظامی احداث کرده است و تلاش می کند حضور دائمی خود را دراین کشور تقویت کند که مردم ترکیه به شدت با این سیاست ها مخالف هستند و این تحرکات را مغایر با منافع ملی کشورشان در درازمدت می دانند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 10 اسفند 1398 - 18:6:27