نگرانی ایران از تشدید تنش در منطقه 

شنبه 10 اسفند 1398 - 17:21:18
نگرانی ایران از تشدید تنش در منطقه 

تهران - الکوثر : وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای در خصوص تحولات جاری در ادلب سوریه  با ابراز نگرانی از تشدید تنش در منطقه ؛ اقدامات طرفهای ثالث برای خدشه دار کردن روند آستانه را محکوم کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این بیانیه که روزجمعه منتشر شد؛ تصریح شده است : ایران با توجه به تصمیم قبلی سران روند "آستانه"، معتقد است این نشست می تواند در تداوم توافقات پیشین این روند، مبنی بر مبارزه با تروریسم، اجتناب از هر گونه آسیب به غیر نظامیان و حل و فصل سیاسی اختلافات، گام موثری بردارد.  

ایران در این بیانیه همچنین اقدامات آمریکا را که بصورت غیر مسئولانه‌ای همواره به دنبال بروز تنش در منطقه بوده و هدف از حضور خود را در سوریه غارت منابع نفتی این کشور اعلام کرده است، موجب تشدید بحران در منطقه دانست .

عملیات ارتش سوریه و متحدانش در استان ادلب که آخرین پایگاه گروه های تروریستی در این کشور محسوب می شود، واکنش منفی ترکیه و تهدیدات پیاپی این کشور را به دنبال داشته است.

ارتش ترکیه در روزهای اخیر چندین بار مواضع ارتش و زیر ساخت های سوریه در استان ادلب را هدف قرار داده است. ضمن آنکه  نیروهای ارتش ترکیه وارد مناطقی در شمال سوریه  شده اند. با ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه و آزادسازی آخرین پایگاه های تروریست ها  دراستان‌های ادلب و حلب ، برخوردهایی میان نظامیان آنکارا و دمشق روی داده است.

در ادامه این برخوردها ،در حملات شامگاه پنجشنبه جنگنده های سوری و روسی به مقر تروریست ها در ادلب، 34 نظامی ترکیه نیزکشته شدند.این در حالی است که هفته گذشته و در پی  کشته شدن شماری  از نیروهای نظامی ترکیه در شمال غرب سوریه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تهدید کرده بود که ازاین به بعد بدون توجه به توافق "آستانه "و "سوچی" اگر حمله‌ای به نیروهای ترکیه در سوریه صورت بگیرد، نیروهای سوری را هدف قرار خواهیم داد.

بحران در روابط آنکارا - دمشق  اکنون به شکل کم سابقه‌ای افزایش یافته و زمینه  بروزتنش  جدیدی را فراهم کرده است . بویژه آنکه  در این روند آمریکا هم  به حمایت از آنکارا پرداخته است .

چنانکه وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای  تاکید کرد: "ما از ترکیه به عنوان هم پیمان خود در سازمان ناتو پشتیبانی می کنیم."

وزرات خارجه امریکا اعلام کرده است که درحال بررسی گزینه‌ های احتمالی  برای حمایت از ترکیه در قبال بحران ادلب است.

آنچه مسلم است آمریکا در  ادلب بدنبال  ایجاد تنش وکارشکنی در حل سیاسی بحران سوریه است.

"وفیق ابراهیم"، تحلیلگر سیاسی از لبنان در بیان اهداف  واقعی آمریکا در سوریه  می گوید : "از زمان گسترش تروریسم در ادلب در پنج سال پیش که تحت نظارت ارتش ترکیه صورت گرفت آن هم از حیث اینکه ارتش ترکیه از مرزها تا ادلب از طریق عفرین پیشروی کرده بود آمریکایی‌ها یک گلوله هم به سمت تروریست‌ها شلیک نکردند، زیرا از ائتلاف ترکیه با تروریست‌ها در برابر ارتش  سوریه حمایت می‌کردند."

این تحلیلگر سیاسی ،حمله چندی قبل آمریکا به مواضع القاعده در ادلب سوریه را  ؛ نه از سر لطف آن به دولت سوریه ،بلکه برای بر هم زدن توافق ترکیه و روسیه به منظور خروج گروه‌های تروریستی از ادلب و طولانی‌تر کردن بحران سوریه دانست.  

ادلب  اکنون محور درگیری «روسیه، ترکیه، آمریکا»، «سوریه، ترکیه و تروریست‌ها» و «روسیه و ترکیه» است. استقبال امریکا از زاویه گرفتن احتمالی ترکیه از روند "آستانه" و مذاکرات "سوچی" در باره سوریه را باید در همین راستا ارزیابی کرد.

در چنین موقعیت حساسی، باز گشت به مذاکره  منطقی ترین راهی است که می تواند مانع از گسترش تنش و تشدید درگیری ها شود . طرفین با رویکرد به مذاکره ،همچون گذشته می توانند به راه حل‌هایی دست یابند که بحران پیش آمده به مرحله غیر قابل بازگشت نرسد. تهران از چنین مذاکراتی استقبال می‌کند.

وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده است که در این خصوص با شرکای خود در روند آستانه کماکان در تماس بوده و به تلاش خود برای پایان دادن به شرایط ملتهب موجود، ادامه خواهد داد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 10 اسفند 1398 - 15:49:52