مواضع متعارض روسیه و غرب در قبال دخالت نظامی ترکیه در ادلب سوریه

شنبه 10 اسفند 1398 - 14:20:55
مواضع متعارض روسیه و غرب در قبال دخالت نظامی ترکیه در ادلب سوریه

تهران - الکوثر : با آغاز عملیات ارتش سوریه و متحدان آن از جمله روسیه در استان ادلب و مناطق مجاور آن به منظور پاکسازی این مناطق از وجود گروه های تروریستی، ترکیه به عنوان حامی اصلی تروریست ها با تجهیز و پشتیبانی از آنها و در مرحله بعد با مداخله مستقیم نظامی به مقابله با ارتش سوریه برخاسته و در واقع با سوریه وارد جنگ شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این امر مواضع متعارض روسیه و غربی ها را موجب شده است. 

پنج شنبه شب 27 فوریه در حمله هواپیماهای سوریه به مواضع ارتش ترکیه در ادلب، دست کم ۳۳ نظامی این کشور کشته شدند. وزارت دفاع روسیه روز جمعه 28 فوریه در بیانیه ای درباره کشته و مجروح شدن نظامیان ترکیه در حملات هوایی به عناصر مهاجم به ارتش سوریه آمده است: «آنکارا درباره حضور نظامیان خود در ادلب به ما اطلاع نداده بود. سربازان ترکیه نباید در آنجا حضور داشته باشند. سربازان ترکیه در میان عناصر مسلحی بودند که در حملات هوایی به ادلب هدف قرار گرفتند.»

در بیانیه وزارت دفاع روسیه تاکید شده که نیروی هوایی روسیه نقشی در حملات پنجشنبه شب به این مناطق نداشته اما آنکارا با حمایت از تروریست ها از طریق شلیک توپخانه و به پرواز درآوردن پهپاد بر فراز ادلب، توافق با مسکو را در خصوص ادلب نقض کرده است.

ترکیه ادعا کرده که هواپیماهای سوری به طور مشخص به ایستگاه های نظامی این کشور در ادلب حمله کرده‌اند. مساله این است که اگر واقعا این گونه است، پس نظامیان پر شمار ترکیه در میان عناصر تروریست که نیروهای سوری را هدف حمله قرار داده اند چه می کردند؟

موضع روسیه در واقع به مثابه محکوم کردن اقدام ترکیه در حمایت مستقیم و حتی مشارکت در حمله تروریست های تکفیری به مواضع ارتش سوریه در استان ادلب است. مسکو به عنوان متحد دمشق نه فقط ترکیه را مسبب رویدادهای اخیر در استان ادلب معرفی کرده بلکه از عملیات نظامی ارتش سوریه برای آزادسازی قلمروی این کشور از کنترل تروریست ها حمایت کرده است.

با این حال آنکارا با اصرار بر رویکرد کنونی خود در ادلب یعنی حمایت همه جانبه از گروه های تروریستی و حتی درگیری مستقیم با ارتش سوریه، وارد بازی خطرناکی شده که در نهایت می تواند به رویارویی نیروهای روسیه و ترکیه در استان ادلب بیانجامد؛ همچنان که تا کنون مواردی از این دست رخ داده است که حملات هواپیما های روسی و نابودی شماری از تانک ها و ادوات زرهی ارتش ترکیه تا قبل از وقوع حمله هوایی روز پنجشنبه را می توان در این زمینه برشمرد.

همچنین روسیه در واکنش به افزایش حملات ترکیه علیه مواضع ارتش سوریه روز جمعه اعلام کرد دو ناو جنگی خود را که مجهز به موشک‌های کروز هستند عازم آب های سوریه می‌کند.سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز گفت: ارتش سوریه حق دارد به مبارزه با تروریست‌ها در ادلب بپردازد.

روسیه موضع قاطع خود را در حمایت از عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تکرار و در مقابل موضع به ظاهر دلسوزانه کشورهای غربی که مدعی حمایت از مردم  استان ادلب و نگرانی از آوارگی آنها شدند،  بر لزوم پاکسازی کامل تروریست ها از ادلب تاکید کرد. واسیلی نبنزیا نماینده روسیه گفت: شورای امنیت نشست‌های زیادی را درباره سوریه برگزار و همین سخنان غرب در آن تکرار می‌شود. تنها راهکار در درازمدت بیرون راندن تروریست‌ها از کشور است.

در مقابل، غربی ها به سرکردگی آمریکا از عملیات نظامی آنکارا در ادلب حمایت کرده اند. در این راستا کشورهای غربی عضو دائم شورای امنیت شامل آمریکا، فرانسه و بریتانیا خواستار توقف فوری درگیری‌ها شدند که البته منظور آنها، عقب نشینی نیروهای سوری از استان ادلب به نفع تروریست ها است. 

کلی کرافت، نماینده آمریکا گفت: باید تمام تلاشمان را برای توقف فوری درگیری‌ها متمرکز کنیم. این یعنی روسیه باید نظام سوریه را به خارج کردن نیروهایش از ادلب وادار کند. وزارت امور خارجه آمریکا نیز با محکوم کردن حملات پنجشنبه شب به مواضع نظامیان ترک در استان ادلب با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در کنار هم‌پیمان خود در ناتو ایستاده است. همچنین اتحادیه اروپا درباره خطر گسترش جنگ در استان ادلب که از آن به عنوان آخرین نبرد با تروریست ها در سوریه یاد می‌شود، هشدار داد.

عملیات ارتش سوریه و گروه‌های مقاومت برای پاکسازی استان ادلب، آخرین مقر تروریست‌ها در این کشور، از ژانویه 2020 آغاز شده است. همزمان با پیشروی گسترده ارتش سوریه، ترکیه نیرو‌های بیشتری به ادلب اعزام کرده و ضمن تهدید ارتش سوریه، خواستار توقف فوری عملیات نیرو‌های سوری در ادلب شده است. با این حال دمشق و مسکو مصمم به پاکسازی آخرین سنگر تروریست های مورد حمایت ترکیه و غرب هستند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 10 اسفند 1398 - 12:30:6